SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
Laura Platace
LV portāls
03. februārī, 2014
Lasīšanai: 5 minūtes
2
2

Elektroenerģijas tirgus atvēršana Latvijā. Kā mainīt tirgotāju?

Slēdzot līgumu ar elektroenerģijas tirgotāju, patērētājam ir jāpievērš uzmanība līguma darbības termiņam, maksai par līguma pirmstermiņa izbeigšanu, cenai, jautājumu un pretenziju izskatīšanas kārtībai u.c. jautājumiem.

LV portāla kolāža

Lai gan elektroenerģijas tirgus pilnīga atvēršana notiks 2014.gada 1.aprīlī, patērētāji jau var sākt slēgt tirdzniecības līgumus ar elektroenerģijas tirgotāju par elektroenerģijas pakalpojuma saņemšanu. LV portāls sīkāk skaidro, kas patērētājam ir jāzina un jāņem vērā, slēdzot elektroenerģijas tirdzniecības līgumu ar elektroenerģijas tirgotāju.

Elektroenerģijas tirdzniecības līguma slēgšana

Pirms līguma slēgšanas ar vienu no šobrīd apstiprinātajiem elektroenerģijas tirgotājiem – SIA "Baltcom TV", SIA "BCG Riga" vai A/S "Latvenergo", patērētājam ir kārtīgi jāizpēta piedāvājums un jāizvērtē tā izdevīgums. Kad izvēle ir izdarīta, patērētājam ir jāvēršas pie elektroenerģijas tirgotāja un jānoslēdz elektroenerģijas tirdzniecības līgums.

Ja patērētājs līgumu noslēgs līdz šā gada 15.martam, tad jau no 1.aprīļa patērētājam elektroenerģiju nodrošinās jaunais elektroenerģijas komersants. Ekonomikas ministrija ir norādījusi, ka elektroenerģijas tirgotāju maiņa var notikt mēneša pirmajā datumā. Tādēļ, lai mainītu tirgotāju, patērētājam ir jānoslēdz elektroenerģijas tirdzniecības līgums ar jauno tirgotāju līdz iepriekšējā mēneša 15.datumam, un jaunais tirgotājs būs atbildīgs par elektroenerģijas piegādi no nākamā mēneša pirmā datuma.

Patērētājam ar elektroenerģijas tirgotāju ir jānoslēdz tikai līgums, citus ar tirgotāja maiņu saistītos jautājumus risinās jaunais komersants pats. Piemēram, par elektroenerģijas piegādi ar A/S "Sadales tīkls" sazināsies jaunais tirgotājs. Latvijā neatkarīgi no izvēlētā tirgotāja elektroenerģijas piegādi mājsaimniecībām nodrošinās A/S "Sadales tīkls".

Ministru kabineta 2014.gada 21.janvāra noteikumu Nr.50 "Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumi" 32.punktā ir ietverti nosacījumi, kas ir jāņem vērā, slēdzot elektroenerģijas tirdzniecības līgumu:

  1. līguma nosacījumi nedrīkst būt atšķirīgi no lietotājam izsniegtā piedāvājuma nosacījumiem;
  2. ja līgums noslēgts uz vairāk nekā diviem gadiem, tad situācijā, ja patērētājs lauž līgumu, līgumsodu nevar piemērot. Līgumsodu tirgotājs var piemērot, ja patērētājs lauž līgumu, kad nav pagājuši divi gadi kopš līguma noslēgšanas.

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) padomes loceklis Rolands Irklis norāda, ka tirgotājs var līgumsodu vispār nenoteikt, tādēļ līgumsoda esamībai, nosacījumiem un apmēram ir jāpievērš uzmanība.

  1. Ja tirgotājs maina līguma nosacījumus līguma pirmajos divos gados, tad lietotājs ir tiesīgs izbeigt elektroenerģijas līgumu bez līgumsoda piemērošanas.
  2. Tirgotājam līgumā ir jāietver nosacījumi, kas atļauj lietotājam atkāpties no noslēgtā elektroenerģijas tirdzniecības līguma pirms elektroenerģijas piegādes uzsākšanas, par to paziņojot līdz iepriekšējā mēneša 20.datumam pirms paredzētās elektroenerģijas piegādes uzsākšanas.
  3. Līgumā ir jāietver dati par sistēmas operatoru, kurš sniedz sistēmas pakalpojumus, ievadaizsardzības aparāta nominālo strāvu un sistēmas pakalpojuma tarifa veidu.
  4. Līgumā ir jāietver nosacījums par tirgotāja pienākumu norēķināties ar sistēmas operatoru par mājsaimniecības lietotājam sniegtajiem sistēmas pakalpojumiem, citiem pakalpojumiem un obligātā iepirkuma komponentēm.
  5. Līgumā ir jāietver jautājumu un pretenziju izskatīšanas kārtība.
  6. Līgumā ir jāietver nosacījums, ka patērētājs ir tiesīgs izbeigt elektroenerģijas lietošanu objektā, par to informējot tirgotāju vismaz piecas darbdienas iepriekš un norādot elektroenerģijas lietošanas izbeigšanas laiku.

Pēc līguma noslēgšanas

Patērētājs no elektroenerģijas pakalpojuma tirgotāja arī turpmāk pēc 1.aprīļa saņems vienu rēķinu par elektrības patēriņu mājoklī, kurā būs ietverta maksa gan par patērēto elektrību, gan sistēmas pakalpojumiem, gan obligātā iepirkuma komponentēm, gan pievienotās vērtības nodokli.

Patērētājam jautājumu un pretenziju gadījumā būs jāvēršas pie sava elektroenerģijas tirgotāja, bet avārijas atslēgumu gadījumos un par ikdienas pakalpojumiem patērētājs varēs zvanīt uz A/S "Sadales tīkls" bezmaksas tālruni 80200404 vai 80200403.

Savukārt, ja starp patērētāju un tirgotāju būs radies strīds, to varēs risināt ar SPRK starpniecību. R.Irklis informē, ka SPRK ir tiesības izskatīt strīdus starp tirgotājiem, lietotājiem un sadales sistēmas operatoru pirmstiesas strīdus izskatīšanas kārtībā, lai patērētājam uzreiz nebūtu jāvēršas tiesā un būtu iespējams ātri nonākt pie situācijas risinājuma.

Labs saturs
2
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI
LIETOTĀJU IEVĒRĪBAI
Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot LV portālu, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk
SAPRATU