Uz Talejas ielu 1 VID sāka pārcelšanos maija vidū. Pirmie jauno ēku apdzīvot sāka Muitas pārvalde, Lielo nodokļu maksātāju klientu apkalpošanas centrs, Akcīzes pārvaldes klientu apkalpošanas centrs, Nodokļu parādu piedziņas pārvalde.
Uz Talejas ielu līdz augusta vidum no pašreizējām 14 adresēm būs pārcēlušās visas VID struktūrvienības, kas strādā Rīgā. Tātad jaunajā ēkā VID apkalpos visus klientus, vienīgi Pārdaugavā Eduarda Smiļģa ielā 46 tiks izveidots neliels klientu apkalpošanas centrs, kas galvenokārt paredzēts fiziskajām personām, jo juridiskās personas lielākoties izmanto e-pakalpojumus. Ar laiku domāts iesaistīties vienotajos klientu apkalpošanas centros kopā ar citām valsts iestādēm.
Klienta saziņa klātienē
Ēkas 1.stāvā iekārtots informācijas centrs. Ja nav skaidrs, kur iet, kā rīkoties, jājautā padoms šiem VID darbiniekiem: kā ēkā orientēties, kā saņemt VID pakalpojumus, kā satikt VID darbiniekus un amatpersonas, kā pieteikties uz padziļināto konsultāciju.
Klientus apkalpo 2.stāvā, kurā ir plašs klientu apkalpošanas centrs ar 32 darba vietām, e-kiosku un atsevišķiem kabinetiem, ja klientam nepieciešama, piemēram, padziļināta konsultācija nesaprotamos nodokļu jautājumos. Patlaban klientus apkalpo 10 darbinieki. Trešdien cilvēku bija maz, jo klientu centri uz Talejas ielu vēl nav sākuši pārcelties.
Klientiem orientēties ir vienkārši. 1.stāvā ir rindu regulators - elektroniskais aparāts, kas izsniedz izdrukāto rindas numuriņu. Uz monitora ir attiecīgās norādes – fiziskās personas; juridiskās personas; primāri apkalpojamie klienti (cilvēki ar īpašām vajadzībām, vecāki ar maziem bērniem); akcīze; parādu piedziņa. Uzspiežot uz attiecīgās norādes, jāizvēlas jautājums, ar kādu esat ieradies. Piemēram, fiziskajām personām – par gada ienākumu deklarāciju, par algas nodokļa grāmatiņu. Tepat 1.stāvā var arī gaidīt, kad uz ekrāna parādīsies rindas numurs un VID darbinieka darba vietas numurs, tad jādodas uz klientu apkalpošanas centru, kas ir 2.stāvā. Ja nav vēlmes palikt 1.stāvā, var uzreiz doties uz klientu zāli 2.stāvā, kur arī ir rindas numuru izsniedzējs un vēl viens ekrāns, uz kura parādīsies numurs, kad pienāks rinda pie attiecīgā nodokļu inspektora.
"Atrašanās vienuviet nodokļu administrācijas darbiniekiem atvieglos savstarpējo komunikāciju."
Klientu zālē 2.stāvā ir arī e-kiosks. Ja nodokļu maksātājs vēlas dokumentus iesniegt elektroniski, jo mājās tam nav tehnisku iespēju, taču ir kādi neskaidri jautājumi, konsultēs VID darbinieks. Visus jautājumus var uzdot arī speciālistam klātienē, pie kura pienāks rinda.
Kā jau teikts, atsevišķi ir norāde primāri apkalpojamajiem klientiem. Saņemot numuriņu, cilvēki ar īpašām vajadzībām no 1.stāva uz 2.stāva klientu zāli var uzbraukt ar liftu.
1.stāvā atrodas konferenču zāle lielākiem pasākumiem, arī preses konferencēm. Vēl atsevišķas zāles ierīkotas citos stāvos, piemēram, mācību telpas, semināriem nodokļu maksātājiem.
Datu centram – stingrās piekļuves režīms
Ēkā izveidoti vairāki iekšpagalmi, un kabineti, kuros paredzēts darbs ar valsts noslēpumu saturošām lietām, ir izvietoti ap iekšpagalmiem, lai tiem nevarētu attālināti piekļūt ar elektroniskajiem līdzekļiem. Visā ēkā darbiniekiem ir elektroniskā piekļuves sistēma.
Žurnālistiem tika ļauts ieskatīties arī VID slēgtajā zonā, kurā atrodas datu centrs. Uz savu roku pārvietoties nedrīkstēja. Ir telpas, kurām īpašā piekļuve ir tikai atsevišķiem VID darbiniekiem. Pozitīvais tehnoloģiju netraucētai darbībai neatkarīgi no sezonas laikapstākļiem ir tas, ka tagad tehnikai nodrošināts nepieciešamais mikroklimats.
Plašāka muitas laboratorija
Pilnībā uz jauno ēku jau ir pārcēlusies VID Muitas pārvalde, kura iepriekš strādāja četrās dažādās ēkas. VID ģenerāldirektora vietnieks muitas jomā Muitas pārvaldes direktors Tālis Kravalis informēja, ka te jau strādā 283 šīs pārvaldes darbinieki un pārvalde no atrašanās vienuviet ir ieguvēja komunikācijas ziņā, ērtākas arī telpas. Šeit muitas darbinieki nodarbojas ar centralizēto tranzītu kontroli, maksājumu uzskaiti, atvieglojumu sistēmas uzraudzību, pārbaudēm, kas notiek Rīgā muitas noliktavās, brīvajās zonās. Klientus klātienē te neapkalpo. Komunikācija ar klientiem notiek tikai 2.stāvā.
Vairāk platības nekā iepriekšējā vietā ir atvēlēts VID modernai muitas laboratorijai, kurā testē akcīzes preces. Laboratorija šogad plāno sākt testēt arī narkotiskās vielas, jo izveidota speciāla narkotiku uzglabāšanas noliktava un iegādāta narkotiku testēšanai nepieciešamā aparatūra, informēja VID Muitas laboratorijas vadītājs Gunārs Evers.
"Jādomā, ka klientiem neērtības, kas rodas, mērojot ceļu uz jauno ēku, kompensēs kvalitatīvāka apkalpošana."
Daudzām vielām, ieskaitot naftas produktus, tiek nodrošināts nepieciešamais īpašs temperatūras režīms.
VID divām struktūrām ar īpašām pilnvarām - Muitas kriminālpārvaldei un Finanšu policijai - jaunajā ēkā izveidotas darbam nepieciešamās nopratināšanas telpas. Ir arī aizdomās turamo atpazīšanas telpa ar vienpusēji caurskatāma stikla sienu, proti, vienā telpā atrodas cilvēks, kurš, pats palikdams neredzams, starp vairākām personām otrā telpā atpazīst cilvēku, kuru viņš ir redzējis, piemēram, kādā, iespējams, nelikumības brīdī.
VID ģenerāldirektora vietnieks noziedzības apkarošanas jomā Kaspars Čerņeckis pastāstīja, ka aizturēto personu izolators ēkā nav izveidots, jo tas prasītu pārāk lielus līdzekļus. Tāpēc arī turpmāk tiks izmantoti Valsts policijas izolatora pakalpojumi.
Savu darba vietu žurnālistiem parādīja arī VID ģenerāldirektore Ināra Pētersone. Tās noformējums ir tieši tāds pats kā visā ēkā.
Serviss
Jaunā kompleksa 1.stāvā pieejami ikdienas un pirmās nepieciešamības sadzīves pakalpojumi: aptieka, ķīmiskā tīrītava, pasts, skaistumkopšanas salons (frizētava), kancelejas preču veikaliņš, "Narvesen" kiosks, ziedu veikals.
Šī 1.stāva daļa iznomāta privātstruktūrām. Tā ir pieejama jebkuram iedzīvotājam, arī tad, ja nedodas uz nodokļu administrāciju. Tepat iekārtots arī pusdienu restorāns, kā arī blakus telpā iespēja uzsildīt līdzpaņemto ēdienu.
Transports
Līdzās ēkai atrodas automašīnu stāvvietas – klientiem un darbiniekiem. Tie, kas brauc ar sabiedrisko transportu, tur var nokļūt ar 11.tramvaju (pietura Rusova iela), 48. un 9.autobusu. Jāatceras iegādāties e-talons, citādi brauciens iznāks dārgs - ja biļeti pērk jau transortā, jāmaksā 1,20 eiro.
Patlaban notiekot pārrunas ar Rīgas pašvaldību par sabiedriskā transporta iespējamo koriģēšanu. "Rīgas satiksme" veiks uzskaiti, lai gūtu informāciju, kā pasažieru plūsmu ietekmē nepieciešamība no visas Rīgas doties uz VID jauno adresi. Ir runāts par iespējām nedaudz mainīt 9. un 48.autobusa kustības maršrutu, lai iekārtotu pieturu pie VID ēkas, kā arī par iespējām aktīvākajās dienas stundās palielināt 11.maršruta tramvaja kursēšanas biežumu vai, iespējams, vagonu skaitu.
Pašreiz līdzās pieguļošā teritorija ir plaša zaļa pļava, netālu tiek būvētas daudzstāvu dzīvojamās mājas. Kājāmgājējiem no Rusova ielas jāmēro grantēts celiņš. Tas ir pagaidu. Ar Rīgas domi esot runāts, un ir paredzēts, ka tiks izbūvēts labiekārtots celiņš gājējiem.
Saskaņā ar VID un valsts akciju sabiedrības "Valsts nekustamie īpašumi" 2014.gada 30.aprīlī parakstīto apakšnomas līgumu VID ir apakšnomnieks ēkai Talejas ielā 1.
VID administratīvo ēku kompleksā ir paredzētas darba vietas vairāk nekā 2500 VID darbinieku, un tiek prognozēts, ka vienas dienas laikā to apmeklēs apmēram 2000 VID klientu.
Kompleksa projekta īstenotāja SIA "Biroju centrs Ezerparks" valdes priekšsēdētājs Kaspars Zauls pastāstīja, ka tā nav klasiska biroju ēka, bet ir uzbūvēta atbilstoši VID prasībām un vajadzībām, arī darbam ar valsts noslēpumu. Īpaši domāts par ēkas energoapgādi, energodrošību un energoefektivitāti.
VID jaunajā ēkā nomās telpas gandrīz 40 000 kvadrātmetru platībā. Nomas maksa - 13,30 eiro par kvadrātmetru mēnesī.
Ēku sāka būvēt 2011.gadā. Ēkai ir astoņi stāvi, devītais – tehniskais stāvs.