Šā gada vasarā astoņas uzņēmēju organizācijas – Latvijas Tirgotāju asociācija, Latvijas Darba devēju konfederācija, Latvijas Degvielas tirgotāju asociācija, Latvijas Komercbanku asociācija, Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācija, Latvijas Līzinga devēju asociācija, Latvijas Pārtikas tirgotāju asociācija un Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera – sadarbībā ar valdību izveidoja uzņēmēju iniciatīvu „Godīgs eiro ieviesējs”.
FOTO: Edijs Pālens/ LETA
Memorands
Iniciatīvas pamatprincipi ir apkopoti "Godīga eiro ieviesēja" memorandā. Tie paredz, ka uzņēmums no pievienošanās brīža iniciatīvai apņemas:
Kāpēc tieši šie principi?
Uzņēmējiem ir būtiski pārvarēt vēlmi izmantot eiro ieviešanu preču un pakalpojumu cenu celšanai, cerot, ka neviens to nepamanīs. Latvija ir uzaicināta iestāties eirozonā, saglabājot līdz šim noteikto oficiālo valūtas maiņas kursu 1 EUR = 0,702804 LVL, un uzņēmumi, kas pievienosies memorandam, apņemas to ievērot visos cenu pārrēķinos. Protams, mēs zinām, ka preces un pakalpojuma cenu nosaka dažādi faktori, taču nav pieļaujama prakse, ka, piemēram, precei, kas maksā 8 latus, tiek noteikta cena 12 eiro. Tāpat svarīgi, lai tiktu ievēroti arī cenu matemātiskās noapaļošanas princips: ja maizes klaips ir maksājis 50 santīmus, tad, pārrēķinot cenu eiro, tam jāmaksā 71 eiro cents, nevis 75 vai 80 centi.
Iedzīvotājiem pierašanu pie jaunās valūtas atvieglos arī abās valūtās norādītās cenas. Likums noteic, ka cenu paralēlās atspoguļošanas periods būs no 1.oktobra līdz nākamā gada 30.jūnijam. Uzņēmumi, kas pievienosies iniciatīvai "Godīgs eiro ieviesējs", apņemas ievērot arī šīs prasības. Tas ļaus ne tikai ātrāk pierast pie jaunajām cenām, bet arī pircējiem un uzraugošajām institūcijām sekot līdzi cenu izmaiņām.
"Iedzīvotājiem pierašanu pie jaunās valūtas atvieglos abās valūtās norādītās cenas."
Svarīgi ir arī savlaicīgi sagatavot uzņēmumu darbiniekus – pārdevējus, kasierus, klientu konsultantus – ne tikai tehniskam darbam ar jauno valūtu, bet arī apmācīt darbiniekus par jautājumiem, kas saistīti ar eiro ieviešanu. Memorandam pievienojušies uzņēmumi pievērsīs uzmanību darbinieku apmācībai, lai viņi savas atbildības ietvaros spētu izskaidrot klientiem cenu norādīšanas principus. Valsts no savas puses regulāri nodrošina mācību seminārus par grāmatvedības, kases aparātu pielāgošanas, cenu norādīšanas un nodokļu jautājumiem Latvijas reģionos un Rīgā.
Lai sasniegtu izvirzīto mērķi – godīgu un visiem saprotamu valūtas nomaiņas procesu –, svarīga būs uzņēmēju savstarpējā sadarbība. Tieši kopīgā izpratne par uzņēmējdarbības vides atbildību nodrošinās efektīvu eiro ieviešanu.
Kooperatīvās sabiedrības "Mūsmāju dārzeņi" vadītāja Edīte Strazdiņa, komentējot pievienošanos iniciatīvai, uzsver: "Iniciatīva "Godīgs eiro ieviesējs" ir jāuzskata par vispārēju uzņēmēju kustību, kas varētu veidot godīgu biznesa stratēģiju jebkurā jomā, ne tikai eiro ieviešanā. Mums ir jāmāk strādāt ar godīgu attieksmi pret mūsu pircējiem - klientiem, pret vidi un arī pret naudas apriti. Uzņēmēji var rēķināties ar to, ka jaunās valūtas ieviešana atvieglos gan importa darījumus, gan izmaksas par valūtas konvertāciju, un tādēļ izmaksas ieviešanas brīdī ir jāuzņemas pašiem, savukārt preču cenas ir atkarīgas tikai no ražošanas izmaksām, nevis no valūtas maiņas."
SIA "Anitra" vadītājs Guntis Lācis atzīst: "Pieteicāmies, jo gribam klientiem parādīt to, ka mums nav plāni paaugstināt preču cenas uz latu un eiro maiņas rēķina. Man personiski šķiet, ka tā ir tāda uzpūsta informācija, ka visi uzņēmēji tagad nu tik mānīsies un iedzīvosies. Nav pamata pārspīlētajiem stāstiem, cik nabadziņiem - mazajiem uzņēmumiem – būs grūti un dārgi samainīt veikalā visas cenu zīmes. Sāciet to darīt jau šobrīd, pamazām, pa vienam plauktam vai stendam!"
Godīgums – uzņēmuma reputācija
Visi uzņēmumi, kas pievienojas iniciatīvai "Godīgs eiro ieviesējs", gūst iespēju savās tirdzniecības un pakalpojumu sniegšanas vietās izvietot speciālu atpazīšanas zīmi, lai klienti varētu atpazīt iniciatīvas dalībniekus. Līdz septembra sākumam iniciatīvai pievienojušies vairāk nekā 450 uzņēmumi ar vairāk nekā 5000 tirdzniecības un pakalpojumu sniegšanas vietām visā valstī – gan lielās tirdzniecības ķēdes, gan nelieli pārtikas veikali reģionos, degvielas uzpildes stacijas un aptiekas, komunālo pakalpojumu sniedzēji un ēdināšanas nozares uzņēmumi, ražotāji un finanšu iestādes.
"Apliecinot godīgu un atbildīgu uzņēmējdarbības praksi un pievienojoties iniciatīvai „Godīgs eiro ieviesējs”, uzņēmums iegūst papildu instrumentu savas konkurētspējas veicināšanai un reputācijas veidošanai."
Apliecinot godīgu un atbildīgu uzņēmējdarbības praksi un pievienojoties iniciatīvai "Godīgs eiro ieviesējs", uzņēmums iegūst arī papildu instrumentu savas konkurētspējas veicināšanai un reputācijas veidošanai. Minēsim tikai dažas iespējas, kā pievienošanos iniciatīvai izmantot komunikācijā ar klientiem. Ja veikals saņemto iniciatīvas dalībnieka uzlīmi izvieto klientiem redzamā vietā, veikala pircēji zina – te viņi var būt droši par godīgu cenu pārrēķinu. Informāciju par pievienošanos iniciatīvai uzņēmumi jau tagad izvieto savās mājaslapās, kopā ar fotogrāfijām no uzlīmes izvietošanas pasākuma publicē savos sociālajos tīklos un preses paziņojumu veidā izsūta žurnālistiem, bet pašu iniciatīvas logotipu drukā arī uz klientiem nosūtāmiem rēķiniem un citiem dokumentiem.
Cenu pareiza pārrēķina un atspoguļošanas principus valstī eiro ieviešanas procesā uzraudzīs Patērētāju tiesību aizsardzības centrs un Konkurences padome, kas apkopos un analizēs arī iedzīvotāju novērojumus un iespējamās sūdzības. Līdz ar to arī jebkuram iedzīvotājam ir iespēja kļūt par memoranda principu uzraugu, tāpēc prātīgi uzņēmēji neriskēs ar gadiem veidotu reputāciju īslaicīgas papildpeļņas vārdā.
Kā pievienoties iniciatīvai?
Uzņēmējam, kas iepazinies ar iniciatīvas "Godīgs eiro ieviesējs" memorandu un piekrīt tajā paustajiem principiem, ir vairākas iespējas, kā kļūt par iniciatīvas dalībnieku. Reģistrēšanās iespējama mājaslapā www.godigs.lv sadarbībā ar "Lursoft", autentificējoties ar uzņēmuma paraksttiesīgās amatpersonas e-parakstu vai internetbankas datiem. Tāpat mājaslapā iespējams lejuplādēt pieteikšanās anketu, aizpildīt to un nosūtīt iniciatīvas koordinatoriem uz e-pastu godigseiroieviesejs@lead.lv vai nogādāt uz Ekonomikas ministrijas Klientu centru. Anketas un iniciatīvas uzlīmes iespējams saņemt arī Latvijas Tirgotāju asociācijas, Latvijas Darba devēju konfederācijas un Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras centrālajos birojos un reģionālajās pārstāvniecībās.
Iniciatīvai aicināti pievienoties gan juridiskas personas, gan privātpersonas, kas VID reģistrējušās kā saimnieciskās darbības veicēji.
Iniciatīvu "Godīgs eiro ieviesējs" koordinē LR Ekonomikas ministrija un sabiedrisko attiecību un komunikācijas vadības konsultāciju uzņēmums "LEAD. Korporatīvā komunikācija", to atbalsta "Latvijas Pasts" un "Lursoft". Iniciatīvas memoranda juridiskais konsultants - zvērināts advokāts Jānis Jurkāns (zvērinātu advokātu birojs ,,O.Cers un J.Jurkāns"). Papildu informāciju var saņemt, apmeklējot mājaslapu www.godigs.lv.