NORISES
>
Notikumi, problēmas, aktuālas tēmas
TĒMAS
07. janvārī, 2010
Lasīšanai: 7 minūtes
RUBRIKA: Tuvplānā
TĒMA: Finanses
3
3

Autoapdrošināšanas tirgus ne tikai saruks, bet arī mainīsies

Publicēts pirms 15 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

FOTO: Māris Kaparkalējs, LV

Apdrošinātāji prognozē, ka obligātajā civiltiesiskajā transportlīdzekļu apdrošināšanā (OCTA) un brīvprātīgajā auto apdrošināšanā (KASKO) parakstīto prēmiju apjoma kritums būs arī šogad. Vienlaikus saasināsies arī konkurence un paredzams, ka savas tirgus daļas noturēšanai, kā arī palielināšanai, piesaistot konkurentu klientus, apdrošināšanas sniedzējiem nāksies pārskatīt gan esošos pakalpojumus un to cenas, gan piedāvāt jaunus pakalpojumus atbilstoši ekonomikas lejupslīdes apstākļiem un iedzīvotāju maksātspējas kritumam.

Apdrošināšanas sabiedrības „BTA” Mārketinga un sabiedrisko attiecību departamenta direktore Ilva Priedniece prognozē, ka šogad gan OCTA, gan arī KASKO kritums varētu būt apmēram 20 procenti. Pagājušā gada deviņos mēnešos parakstīto OCTA apdrošināšanas prēmiju apjoms, salīdzinot ar pērnā gada attiecīgo laika periodu, samazinājies par 29%, bet KASKO kritums gada desmit mēnešos, salīdzinot ar 2008. gada 10 mēnešiem, bija 45 procenti.

Taču, salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem, auto apdrošinātājiem pagājušā gada deviņos mēnešos ir izdevies uzlabot finanšu rādītājus OCTA darbības jomā un peļņa šajā laikā sasniedza 4,2 miljonus latus. Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics skaidro, ka šajā laikā par 42% samazinājās ceļu satiksmes negadījumu skaits, līdz ar to arī zaudējumu atlīdzību pieteikumu skaits apdrošinātājiem un izmaksājamo atlīdzību kopējie apjomi.

Pērn deviņos mēnešos vidējās izmaksas lielums par apdrošināšanas gadījumu bija 720 lati, kas ir par 9,7% mazāk nekā 2008. gada attiecīgajā laika periodā. Šajā laikā samazinājusies arī autoservisu sniegto pakalpojumu maksa, ļaujot uzlabot OCTA apdrošinātāju finanšu rādītājus. Tajā pašā laikā OCTA nopelnīto prēmiju apjomi, neskatoties uz ekonomisko lejupslīdi, saglabājušies iepriekšējo gadu līmenī vai pat nedaudz pieauguši.

Prognozē līdz 10% cenu kritumu autoapdrošināšanai

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja vadītājs prognozē, ka, neskatoties uz OCTA polišu maksas samazināšanos pērn, šogad kritums būs mazāk straujš un cenas varētu sarukt par 5 līdz 10 procentiem. OCTA un KASKO polišu cenas krišanos pieļauj arī “Seesam” pārstāvis Pēteris Lečmanis, piebilstot, ka tas varētu būt iespējams tikai tajos segmentos, kuros pēc statistiskām metodēm cenu vēl var samazināt.

Šogad daļai autoīpašnieku nozīmīgs OCTA polises maksas indikators būs risku izvērtēšanas sistēma „Bonus–malus” jeb apdrošināšanas vēsture un izraisīto ceļu satiksmes negadījumu vēsture, kas ir būtisks kritērijs polises cenas noteikšanai, uzsver apdrošināšanas kompānijas „ERGO” valdes locekle Ingrīda Ķirse.

Cenu starpības pieaugumu starp „Bonus–malus” zemākajām un augstākajām riska klasēm prognozē arī Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs. Šis būs arvien būtiskāks faktors, apdrošinātājiem nosakot OCTA polises cenu, jo iekļūšana paaugstināta riska jeb „malus” (1.–5.) klasē nozīmēs polises maksas vairākkārtīgu palielinājumu, skaidro J.Stengrevics, piebilstot, ka apdrošināšanas risku izvērtēšanas sistēma disciplinē transporta līdzekļu īpašniekus. Apdrošinātāji vēl stingrāk izvērtēs riska nosacījumus, un vēl izteiktāk darbosies princips, ka „labie” autovadītāji maksās mazāk, bet „sliktie” – vairāk.

Pieaug OCTA polišu iegāde internetā

Arvien vairāk automašīnu īpašnieki savus spēkratus izvēlas apdrošināt ar interneta starpniecību, iegādājoties „e–polises”. Saskaņā ar Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja datiem, pagājušā gada oktobrī internetā tika iegādātas 11 232 „e–polises” (janvārī – 3214, bet 2008. gada jūnijā tikai – 1310). Tiesa, joprojām lielākā daļa autoīpašnieku OCTA polises iegādājas klātienē pie apdrošinātāja.

Jāpiebilst, ka OCTA polises iegādei internetā apdrošinātāji piemēro cenu atlaides un to var iegādāties jebkurā laikā un vietā, kur internets pieejams. Uz arvien vairāk pieaugošo OCTA polišu iegādes popularitāti norāda arī aptaujātie apdrošinātāji.

Samazinās autotirgus un mainās autovadītāju ieradumi

Ekonomiskā situācija valstī ir ieviesusi korekcijas Latvijas auto tirgū, kas atspoguļojas apdrošināšanas sabiedrību darbībā. Jaunu automašīnu tirdzniecība 2009. gada desmit mēnešos ir samazinājusies par 80 procentiem, salīdzinot ar pērnā gada attiecīgo laika posmu. Sarucis arī mazlietoto auto tirgus apjoms, turklāt daudzi ir bijuši spiesti šķirties no līzingā iegādātajiem transportlīdzekļiem.

„Šie faktori ietekmē apdrošināšanas kompānijas, jo netiek slēgti jauni KASKO un OCTA polišu līgumi. Līdz ar tirgus samazināšanos šajā situācijā pamatā tiek strādāts ar polišu atjaunošanu,” saka I.Ķirse. „Pašlaik Latvijas kopējais KASKO autoparks noveco, jo jauni auto iepriekšējo gadu līmenī vairs netiek pārdoti. Tas apdrošinātājus mudinās radīt lētākus produktus, kas domāti tieši vecākiem auto,” uzskata „Seesam” KASKO un OCTA riska parakstītājs P.Lečmanis. Uz jaunu pakalpojumu izveidi, kas atbilstu klientu vēlmēm šā brīža mainīgajos tirgus apstākļos, norāda BTA pārstāve I.Priedniece, piebilstot, ka sabiedrība šogad ieviesusi jaunu pakalpojumu – ekonomisko KASKO. Jauno auto tirgus pārsvarā ietekmē KASKO apdrošināšanu, mazāk – OCTA.

"Apdrošinātāji vēl stingrāk izvērtēs riska nosacījumus, un vēl izteiktāk darbosies princips, ka „labie” autovadītāji maksās mazāk, bet „sliktie” –vairāk. "

Ekonomiskās situācijas pasliktināšanās mainījusi arī iedzīvotāju paradumus transportlīdzekļu izmantošanā. Pērn ceļu satiksmē piedalījās mazāk transportlīdzekļu, jo daudzi autovadītāji nolēmuši transportlīdzekli regulāri neizmantot. Pieaudzis arī tā dēvēto brīvdienu braucēju īpatsvars, savukārt ģimenēs, kurās ir vairākas automašīnas, ekonomijas nolūkos izmanto un arī apdrošina tikai vienu transportlīdzekli.

OCTA polišu cenas starpība pārsniedz pat 50 procentus

Izvērtējot apdrošinātāju piedāvātās OCTA polišu cenas konkrētai automašīnai, nākas secināt, ka tās maksa var atšķirties no 10 līdz pat 50 procentiem. Patlaban OCTA apdrošināšanu veic desmit no Latvijas apdrošināšanas tirgū strādājošām kompānijām, norāda J.Stengrevics.

Papildus polises cenai klientiem būtu jāizvērtē arī citi apdrošinātāja sniegtie pakalpojumi, piemēram, OCTA iegādes veida ērtums un serviss (viens no tiem – laikus tiek atgādināts par polises beigu termiņa tuvošanos), papildu bonusi un priekšrocības. Tā ERGO OCTA polisē ir iekļauta arī autovadītāja nelaimes gadījumu apdrošināšana, skaidro I.Ķirse.

Izvēloties apdrošinātāju, būtisks faktors var izrādīties arī tā pārdošanas tīkla plašums, proti, pāris ieekonomētu latu dēļ var nākties braukt līdz Rīgai, lai izpildītu likumdošanas prasību un atrādītu apdrošinātājam negadījumu izraisījušo transportlīdzekli.

„Vismaz tuvākajā nākotnē viens no noteicošajiem faktoriem apdrošināšanas produkta cīņā par esošās tirgus daļas saglabāšanu lielā mērā būs cena. Tāpēc, iespējams, mazinoties tirgus kvalitātei, būs novērojama tā kropļošana, no kā var ciest visa apdrošināšanas nozare. Tomēr tā nebūs ilglaicīga tendence, jo klienti arvien vairāk izvērtē apdrošinātāju stabilitāti, pakalpojumu servisu un reputāciju tirgū,” uzskata ERGO pārstāve.

Labs saturs
3
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI