Ivo Ošenieks, Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas prezidents: “Jau iepriekš vairākkārtīgi esam norādījuši uz krasu situācijas pasliktināšanos pasažieru pārvadājumu jomā - no vienas puses Krievijas karš sekmējis būtisku pasažieru pārvadājumu izmaksu sadārdzinājumu pēdējos trijos gados, ar ko saskaras visas nozares un uzņēmēji. No otras puses – izskanējušie Satiksmes ministrijas plāni būtiski samazināt pasažieru pārvadājumu maršrutu tīklus. Šobrīd kā tik būtiska pakalpojuma sabiedrībai nodrošinātāji neesam saklausīti – tomēr ceram, ka ledus izkustēsies un tiks meklēti risinājumi un kopsaucēji ar nozari.”
Pārvadātājiem kopš 2022.gada Krievijas kara izraisīto izmaksu kāpuma dēļ būtiski pieaugusi pakalpojuma pašizmaksa. Šogad vien pārvadātāju ar ilgtermiņa līgumiem prognozētie zaudējumi varētu sasniegt 6,95 miljoni eiro. Pārvadātāji, sagatavojot finanšu piedāvājumus dalībai iepirkumos periodā no 2019. līdz 2021. gadam, balstījās uz Latvijas Bankas – valsts centrālās bankas un galvenās makroekonomikas prognožu iestādes – oficiālajām prognozēm. Atbilstoši prognozēm ekonomiskā situācija tika novērtēta kā stabila, inflācijas prognoze 2-3 % gadā, vidējais darba samaksas pieaugums 5-6 % robežās. EURIBOR likmes pēdējo piecu gadu laikā pirms piedāvājumu iesniegšanas negatīvas vai tuvu nullei. Periodā pirms piedāvājumu iesniegšanas degvielas litra cena nepārsniedza 1,28 EUR, atsevišķos periodos samazinoties līdz 0,94 EUR/l. Finanšu piedāvājumos tika iecenoti vispārpieņemtie komercdarības riski (5-10 %).
Savukārt Satiksmes ministrijas plāni par aptuveni 16% valstī samazināt reģionālās vietējās nozīmes maršrutu tīkla apjomu jau nākamā gada laikā ir vērtējama kā atkāpšanās no noslēgtajiem ilgtermiņa līgumiem, un tā sekas būs vēl būtiskāki pārvadātāju zaudējumi. Šī brīža provizoriskie aprēķini liecina, ka neiegūtie ieņēmumi gadā varētu sasniegt 4,3 miljonus eiro 11 miljonu kilometru tīkla samazinājumu rezultātā. Savukārt pārvadāto pasažieru skaita samazinājums ar autobusiem gadā varētu sasniegt 3,3 miljonus cilvēkus.
Atbilstoši Sabiedriskā transporta attīstības koncepcijai 2021.-2030. maršrutu tīkls tika sadalīts 16 lotēs (daļās). Periodā no 2019. gada līdz 2025. gadam VSIA “Autotransporta direkcija” (turpmāk- ATD) organizēto piecu iepirkumu rezultātā noslēgti ilgtermiņa līgumi 14 lotēs. Pirmā iepirkuma rezultātā noslēgti līgumi piecās lotēs, otrā – četrās lotēs (2023.gadā divās lotēs līgumi izbeigti, pamatojoties uz tiesas lēmumu). Trešais iepirkums pārtraukts atbilstoši Iepirkumu uzraudzības biroja (turpmāk - IUB) lēmumam. Ceturtais iepirkums noslēdzies ar līgumiem septiņās lotēs. Piektais iepirkums tika pārtraukts. Divās lotēs joprojām nav noslēgti ilgtermiņa līgumi, kuros pakalpojumu sniegšana gadiem ilgi tiek veikta uz tiešā piešķīruma pamata.
Tikšanās ar “Autotransporta direkcija” valdes priekšsēdētāju Jāni Lapiņu notiks asociācijas valdes sēdes ietvaros pulksten 10:30.



