Projekta H2Derivatives@BSP laikā tiks veikti tirgus pētījumi, izstrādāti investīciju plāni ražošanas jaudu attīstībai un pilnveidotas zaļo degvielu apstrādes tehnoloģijas ostā, kā arī noteikti drošības standarti bunkerēšanai, lai veicinātu ūdeņraža un uz tā bāzes ražoto alternatīvo degvielu (e-metanols, amonjaks) izmantošanu kuģošanā. Tas palīdzēs samazināt jūras transporta emisijas, saskaņā ar ES regulu “FuelEU Maritime”, kas līdz 2050. gadam paredz samazināt kuģu degvielas emisijas par 80%.
Ventspils brīvostas pārvalde vadīs plānošanas un optimizācijas modeļa izstrādi, veidojot ūdeņraža un uz tā bāzes ražoto ilgtspējīgo degvielu ražošanas attīstības un investīciju scenārijus balstoties uz vietējiem atjaunīgajiem energoresursiem.
Projekts ilgs trīs gadus: pirmajā gadā tiks veikta tirgus izpēte un risinājumu izstrāde, otrajā – tehnoloģiju un risinājumu izmēģinājumi, bet trešajā – risinājumu ieviešana un izplatīšana.
Marta sākumā Hamburgā notika pirmā projekta partneru tikšanās, kurā piedalījās vadošie ostu un alternatīvo degvielu eksperti no Baltijas jūras reģiona. Sanāksmes laikā tika apspriesti projekta galvenie mērķi, darba plāns un aktivitātes, piemēram, alternatīvo degvielu infrastruktūras pilnveidošana ostās un zaļās enerģijas piegādes ķēžu veidošana. Pasākumā Ventspils brīvostas pārvaldi pārstāvēja Atjaunīgās enerģijas klastera attīstītājs Kaspars Liepiņš.
Projekts ir daļa no Interreg Baltic Sea Region programmas, un tā koordinators ir pieredzējušais konsultāciju uzņēmums Hamburg Port Consulting. Projektā iesaistītas biznesa atbalsta organizācijas, enerģijas ražotāji un piegādātāji, kuģniecības līnijas, kā arī augstākās izglītības iestādes un pētniecības institūti no Dānijas, Vācijas, Somijas, Zviedrijas, Igaunijas un Lietuvas un Latvijas. Projekta ietvaros tiks radīta ciešāka sadarbība ar citām Baltijas un Ziemeļjūras ostām, kas jau strādā pie ūdeņraža infrastruktūras risinājumiem un eksporta / importa ķēžu attīstības.
Ventspils ostai kā infrastruktūras objektam ir ievērojams potenciāls iesaistīties nākotnes ūdeņraža ekonomikas attīstībā un kļūt par alternatīvo degvielu ražošanas un eksporta centru. Tas stiprinātu Ventspils kā ilgtspējīgu enerģijas risinājumu centra pozīcijas Baltijas reģionā, veicinot transformāciju no fosilās enerģijas ostas uz atjaunīgo enerģijas resursu ostu.