PTAC izvērtēja Sabiedrības īstenoto komercpraksi un ierosināja administratīvo lietu pret Sabiedrību par normatīvo aktu ievērošanas uzraudzību saistībā ar neatbilstošas kreditēšanas reklāmas izplatīšanu radio, Youtube un Facebook, veidojot reklāmu tā, lai ar to mēģinātu apiet kreditēšanas reklāmu aizliegumu, un veicinot bezatbildīgu aizņemšanos.
Lietas izskatīšanas gaitā PTAC konstatēja, ka izplatītās kreditēšanas reklāmas neatbilst Patērētāju tiesību aizsardzības likuma (PTAL) 8.3 panta prasībām, tādējādi pārkāpjot Reklāmas likumā un Negodīgas komercprakses aizlieguma likumā noteiktās prasības.
Lai gan SIA „InCREDIT GROUP” reklāmās ir norādīts, ka tas ir piedāvājums saimnieciskās darbības veicējiem, reklāmās attēlotajās ainās, vizuālā, audiālā un tekstuālā informācijā bija skaidri uztverams patērētājiem adresētais vēstījums, proti, mājas remonts vai atpūtas ceļojumi ar dzīvesbiedru vai bērniem, kas nav uzskatāmi par pakalpojumiem saistībā ar juridiskas personas saimniecisko vai profesionālo darbību.
Ņemot vērā to, ka reklāmas patiesā mērķauditorija ir patērētāji, nevis saimnieciskās darbības veicēji, ir pārkāpti kreditēšanas reklāmas normatīvo aktu ierobežojumi, un Sabiedrība, izplatot šādu kreditēšanas reklāmu, kas kopumā jebkuru patērētāju aicina saņemt kredītus savas mājas remontdarbiem vai ceļojumiem, būtiski var ietekmēt vidusmēra patērētāja rīcību, nepārdomāti pieņemot lēmumu un novedot pie neapzinātām kredītsaistībām.
Jāatgādina, ka ar mērķi pasargāt vidusmēra patērētāju ar 2018. gada 4. oktobra PTAL grozījumiem tika noteikta patērētāja un viņa ekonomisko interešu aizsardzība, paredzot vispārēju patērētāju kreditēšanas reklāmu aizliegumu, tomēr pieļaujot atsevišķus izņēmumus.
Papildus PTAC vērš uzmanību, ka SIA „InCREDIT GROUP” reklāma tika izplatīta trīs dažādās platformās, kas vērsta uz plašu patērētāju loka sasniegšanu. Audio reklāma tika izplatīta 5 dažādās radio stacijās latviešu un krievu valodā, tādējādi aptverot dažādu vecumu un sociālo grupu patērētājus.
Ievērojot pārkāpuma ilgumu, apstākļus un raksturu, kā arī reklāmas izplatīšanas apjomu un to, ka reklāma veidota ar mērķi apiet patērētāju kreditēšanas reklāmas ierobežojumus, un faktu, ka Sabiedrība neatzīst savu vainu profesionālai rūpībai neatbilstošas komercprakses īstenošanā, PTAC secina, ka Sabiedrības izdarītais pārkāpums ir vērtējams kā smags pārkāpums, tādējādi kopējais soda naudas apmērs Sabiedrībai noteikts 16 000 EUR.
PTAC aicina kreditēšanas pakalpojumu sniedzējus un kreditēšanas starpniekus ievērot kreditēšanas reklāmas normatīvo aktu ierobežojumus. Šo ierobežojumu labākai izpratnei PTAC ir izstrādājis Vadlīnijas atbilstošai patērētāja kreditēšanas reklāmai1, kas pieejamas PTAC mājaslapā sadaļā “Vadlīnijas komersantiem”. Savukārt patērētājus PTAC aicina būt atbildīgiem un rūpīgi izvērtēt nepieciešamību aizņemties, kā arī savas spējas atmaksāt kredītu pirms kreditēšanas līguma noslēgšanas.