Finanšu pakalpojumu apturēšana
FKTK lēmums paredz, ka 12.12.2022. plkst. 18.00 bankai pilnībā jāpārtrauc finanšu pakalpojumu sniegšana, ieskaitot klientu maksājumu izpildi. Tas nozīmē, ka no šī brīža Baltic International Bank SE karšu, internetbankas un maksājumu darbība ir apturēta. Šāds lēmums pieņemts, lai nepieļautu līdzekļu aizplūšanu no bankas un aizsargātu bankas klientu un kreditoru intereses.
FKTK lēmumu pamatojums
FKTK savu lēmumu atzīt Baltic International Bank SE par tādu finanšu iestādi, kas ir nonākusi vai nonāks finanšu grūtībās, ir pamatojusi ar to, ka banka ilgstoši nevar nodrošināt dzīvotspējīgas stratēģijas ieviešanu. Līdzšinējā darbības stratēģija neatbilst bankas iespējām un nav īstenojama, tāpēc banka ilgstoši nenodrošina pelnītspējīgu biznesa modeli. Tāpat bankai ir nopietni iekšējās pārvaldības trūkumi, tostarp noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas jomā. Neraugoties uz FKTK centieniem panākt uzlabojumus šajās jomās, banka nav nodrošinājusi to, ka tās darbība atbilst kredītiestāžu darbību regulējošo normatīvo aktu prasībām, kā arī tā turpina pastāvošo tendenci – banka strādā ar zaudējumiem, nespēj atjaunot pelnītspēju, nenodrošina atbilstošu iekšējās kontroles sistēmu un stabilu nākotnes redzējumu.
FKTK, veicot Latvijā licencētu kredītiestāžu uzraudzību, pastāvīgi vērtē Baltic International Bank SE darbības stratēģiju un tās īstenošanu, procedūras un īstenotos pasākumus, lai gūtu priekšstatu, kā banka nodrošina normatīvo prasību ievērošanu un risku pārvaldību.
Noguldītāju aizsardzība
Pēc FKTK rīcībā esošās informācijas 02.12.2022. Baltic International Bank SE kopā bija 1580 klientu, no tiem 280 klientiem bankas konta atlikums ir 0. Atbilstoši Noguldījumu garantiju likumam valsts garantē atlīdzības izmaksu par visu veidu noguldījumiem līdz 100 000 eiro. Pēc sākotnējām aplēsēm pilnībā savus noguldījumus garantētās atlīdzības veidā saņems 1012 bankas klientu. FKTK rūpēsies, lai garantētās atlīdzības izmaksas process būtu klientiem pēc iespējas ātrāks un ērtāks, un visdrīzākajā laikā informēs par turpmākajām darbībām.
Likums paredz, ka piecu darbdienu laikā no dienas, kad FKTK konstatējusi bankas nespēju izmaksāt noguldījumus, jāpieņem lēmums par noguldījumu nepieejamību. Ne vēlāk kā septiņu darbdienu laikā pēc dienas, kad iestājusies noguldījumu nepieejamība, jāuzsāk garantētās atlīdzības izmaksa.
Infografika par Latvijas noguldījumu garantiju sistēmu: https://www.fktk.lv/wp-content/uploads/2022/12/ngf2022_LV.pdf
Papildu informācija klientiem būs pieejama FKTK mājaslapā.
Informatīvie tālruņi bankas klientiem:
- par garantēto atlīdzību izmaksu: 67022801,
- par darījumiem ar finanšu instrumentiem: 67022807,
- par citiem jautājumiem: 67022819.