SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
25. februārī, 2021
Lasīšanai: 7 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums
TĒMA: Personas dati
1
15
1
15

Personas datu apstrāde un aizsardzība attālinātajā mācību procesā

Publicēts pirms 3 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Arī skolēniem un viņu vecākiem jāpievērš uzmanība tam, lai tiešsaistes nodarbību laikā viņi neizpaustu lieku informāciju par sevi un saviem sadzīves apstākļiem. To var izdarīt, izmantojot attālinātās saziņas platformu fona filtrus.

FOTO: Freepik

Lielākā daļa Latvijas skolēnu šobrīd mācās attālināti, izmantojot dažādas videokonferenču platformas. Datu valsts inspekcija ir saņēmusi vairākus lūgumus skaidrot attālinātā mācību procesa organizācijas atbilstību Vispārīgajai datu aizsardzības regulai. Lūgumus izteikuši gan vecāki, kuri bažījas par iespējamiem bērnu privātuma aizskārumiem, gan arī izglītības iestādes un pašvaldības, kas meklē labākos risinājumus, kā, nemazinot apmācību kvalitāti, turpināt organizēt pedagoģisko darbu attālinātas mācīšanās apstākļos.

īsumā
  • Izglītības iestādes var noteikt kārtību, kā tīmekļa vietnē tiek organizētas tiešsaistes nodarbības, tostarp lūgt audzēkņiem izmantot videokameras.
  • Datu apstrādes tiesiskais pamats ir VDAR 6. panta 1. punkta e) apakšpunkts – apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uzdevumu, ko veic sabiedrības interesēs vai īstenojot pārzinim likumīgi piešķirtās oficiālās pilnvaras.
  • Ja mācību process tiek ierakstīts, papildus minētajam ir būtiski vērtēt, kas ierakstu nodrošina un kas tieši tajā būs redzams.
  • Mācību iestādei iekšēji saistošā dokumentā (kārtības noteikumos, rīkojumā u. tml.) būtu jānosaka ieraksta glabāšanas termiņš, piekļuves tiesības ierakstam (kas var tos skatīties) u. c. prasības.

Datu valsts inspekcija ir secinājusi: lai arī bažas paustas par viena mērķa sasniegšanai īstenotu personas datu apstrādi, tomēr tās lielākoties attiecināmas uz divām savstarpēji saistītām apstrādes darbībām, kas būtu jānošķir:

  1. attālināta mācību stundas norise;
  2. mācību procesa ieraksta veikšana.

Tiesiskais pamats, kas ļauj tiešsaistes mācību stundā izmantot personas datus, varētu būt Vispārīgās datu aizsardzības regulas (VDAR) 6. panta 1. punkta e) apakšpunkts – apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uzdevumu, ko veic sabiedrības interesēs vai īstenojot pārzinim likumīgi piešķirtās oficiālās pilnvaras.

Šī regulā noteiktā tiesiskā pamata piemērošana iespējama, ja personas datu apstrāde tiek veikta normatīvajā aktā deleģēta uzdevuma izpildei un ievērojot veicamā uzdevuma un personu, kuru dati tiks apstrādāti, interešu samērīgumu.

Te jāmin, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2020. gada 9. jūnija noteikumu Nr. 360 “Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai” 27.1. apakšpunktu izglītības iestādes (izņemot koledžas un augstskolas) var noteikt kārtību, kādā izglītības programmu daļēji vai pilnībā var īstenot attālināti.

Izvērtējot apstākļus, jāņem vērā, ka mijiedarbība skolotājam ar skolēniem un skolēniem savstarpēji var būt būtisks elements izglītības procesā. Klātienē, piedaloties nodarbībā, visi nodarbības dalībnieki gan redz, gan dzird cits citu, tiešsaistes nodarbību norises apstākļu pietuvināšana klātienes nodarbībām var ļaut pedagogiem jaunajos apstākļos izmantot līdzšinējās iestrādnes darbā ar audzēkņiem. 

Līdz ar to Datu valsts inspekcijas ieskatā, lai novērstu Covid-19 infekcijas izplatību sabiedrībā, ievērojot iepriekšminētajā normatīvajā aktā noteiktos pamatprincipus, izglītības iestādes var noteikt kārtību tiešsaistes nodarbību organizēšanai tīmekļa vietnē, tostarp lūgt audzēkņiem izmantot videokameras tiešsaistes mācību nodarbībā.

Mācību procesa ierakstīšana

Datu valsts inspekcija norāda, ka mācību procesa ierakstīšanas tiesiskais pamats un tā piemērošanas priekšnoteikumi pēc būtības ir līdzīgi kā situācijā, kad tiek apstrādāti personas dati, lai organizētu tiešsaistes mācību nodarbību.

Ja mācību process tiek ierakstīts, papildus minētajam ir būtiski vērtēt, kas ierakstu nodrošina un kas tieši tajā būs redzams. Atšķirīgi apsvērumi var būt piemērojami ierakstam, kurā skolotājs skaidro mācību vielu, bet citi, ja redzami arī skolēni un to reakcija uz jauno mācību vielu. Tāpat jāņem vērā, kādām personām, cik ilgu laiku un kādu nolūku sasniegšanai iegūtais ieraksts būs pieejams.

Ņemot vērā iepriekšminētos un citus apsvērumus, kas saistīti ar ieraksta veikšanu un tā pieejamību, izglītības iestāde ir tiesīga izvēlēties, vai ierakstīt mācību procesu. Tomēr izglītības iestādei jāspēj pamatot šādas izvēles nepieciešamību kvalitatīva un droša mācību procesa veikšanai.

Tāpat šajā gadījumā mācību iestādei iekšēji saistošā dokumentā (kārtības noteikumos, rīkojumā u. tml.) būtu jānosaka ieraksta glabāšanas termiņš, piekļuves tiesības ierakstam (kas var tos skatīties), kā arī citas tehniskas (drošības) un organizatoriskas prasības, lai novērstu nepiederošo personu piekļuvi ierakstam, ieraksta pārveidošanu, kopēšanu, izkropļošanu un cita veida izmantošanu neatbilstoši plānotajam personas datu apstrādes mērķim.

Papildus Datu valsts inspekcija norāda, ka arī skolēniem jāpievērš uzmanība tam, lai tiešsaistes nodarbību laikā viņi neizpaustu lieku informāciju par sevi un saviem sadzīves apstākļiem u. tml. Tādēļ lielākajai daļai attālinātās saziņas platformu ir izmantojamas funkcionalitātes, kas ļauj miglot, aizstāt vai citādi modificēt fona attēlu, kad tiek veikta dalība attālināto mācību nodarbībā.

Piemēram, platformā “MS Teams”, pievienojoties sanāksmei un ieslēdzot kameru, jāizvēlas opcija “Fona filtri” (opcija būs pieejama darbvirsmas programmatūrā), pēc tam labās puses panelī būs pieejami fona iestatījumi. Šeit iespējams aizmiglot fonu, izvēlēties attēlu no piedāvātajiem variantiem vai pievienot jaunu fona attēlu no sava datora, izmantojot *.jpg vai *.png formāta failus. Šādas funkcionalitātes izmantošana var svešām acīm noslēpt bērna darba vides fonu. Inspekcija aicina neizvēlēties citiem sanāksmes dalībniekiem aizskarošus fona attēlus.

Izglītības iestādei jānodrošina, lai tiek ievērotas datu subjektu tiesības, tostarp par stundu ierakstīšanu jāinformē bērnu vecākus, uzsver Datu valsts inspekcija.

Savukārt, ja mācību procesu ieraksta vecāki vai skolēni, arī šādai apstrādei jānodrošina atbilstība VDAR. Vecāki, skolēni un trešās personas nevarēs pamatot datu apstrādi ar minēto regulas 6. panta 1. punkta e) apakšpunktu. Plašāka informācija par privātpersonu veiktu videonovērošanu atrodama inspekcijas vadlīnijās, kurās paustie ieteikumi izmantojami arī mācību procesa ieraksta iegūšanai.

Labs saturs
15
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI