SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
10. jūnijā, 2020
Lasīšanai: 8 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums
TĒMA: Personas dati
8
8

Datu valsts inspekcija: mobilā lietotne “Apturi Covid” neizseko personas

Publicēts pirms 4 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

www.apturicovid.lv

Mobilā lietotne “Apturi Covid” ir izveidota, lai atbildīgās iestādes sadarbībā ar iedzīvotājiem ierobežotu Covid-19 izplatību. Lietotnes izstrādes procesā atbalstu sniedza arī Datu valsts inspekcija, kas uzrauga, lai tiktu ievērotas personas tiesības uz privātumu. Lai kliedētu mītus, inspekcija skaidro, kādi ir lietotnes darbības principi un kā tiek apstrādāti personas dati pēc lietotnes lejupielādes.

īsumā
  • Arī līdz šim SPKC bija pienākums apzināt iespējamās kontaktpersonas, iegūstot šo informāciju no pašas Covid-19 saslimušas personas. Tehnoloģiskais risinājums dod iespēju mērķi sasniegt efektīvāk.

  • Lietotnes tehniskais risinājums ir veidots tā, lai lietotne “neizsekotu” un nesaglabātu personas atrašanās vietu, bet noteiktos apstākļos konstatētu divu ierīču saskarsmi.
  • Ne lietotnes lietotājiem, ne arī SPKC nav piekļuves iepriekšminētajai informācijai, tā šifrētā veidā tiek glabāta tikai lietotāja gala iekārtā.
  • Ja persona ir saslimusi ar Covid-19, SPKC viņai piešķir unikālu kodu, ko ievadīt lietotnē. Persona, kura bija saskarsmē ar saslimušo personu, saņem automātisku lietotnes paziņojumu par iespējamo saslimšanas risku.
  • Ja lietotājs lietotnē nav norādījis kontakttālruni, saņemot paziņojumu par iespējamo saslimšanas risku, viņš var izvēlēties – ievadīt kontaktinformāciju, lai SPKC varētu ar viņu sazināties, vai pieņemt informāciju zināšanai.

Kā LV portāls jau iepriekš rakstīja, informācija lietotnē “Apturi Covid” ir šifrēta un privāta, notikušais kontakts tiek fiksēts tikai lietotāja telefonā un dati tiek automātiski dzēsti. Kontakti tiek fiksēti, kad divi viedtālruņi atrodas attālumā līdz diviem metriem, tie apmainās ar šifru, ko katrs glabā 14 dienas. Ja tālruņa saimnieks atzīmē, ka ir inficēts, tālruņi, kuros tajā brīdī saglabāts šifrs, saņem paziņojumu. “Lietotnes izstrādes pamatā liktas personu tiesības uz datu aizsardzību,” uzsver veselības ministre Ilze Viņķele

Datu valsts inspekcija skaidro, ka šīs lietotnes personas datu apstrādes nolūkus un līdzekļus nosaka Slimību un profilakses kontroles centrs (SPKC).

Lejupielāde ir brīvprātīga un modernizē līdzšinējo neefektīvo pieeju

Viens no lietotājam nozīmīgākajiem aspektiem saistībā ar lietotnes “Apturi Covid” izmantošanu ir tas, ka persona var brīvi izvēlēties, vai lejuplādēt un aktīvi izmantot lietotni.

Lai arī persona var izvēlēties, vai nodot informāciju SPKC, Datu valsts inspekcija atgādina, ka personas datu apstrādes mērķis ir epidemioloģiskā drošība sabiedrības veselības aizsardzībai pret Covid-19, arī agrāka Covid-19 saslimšanas gadījumu atklāšana un piesardzības pasākumu veikšana. Saņemot pēc iespējas precīzāku informāciju, SPKC varēs operatīvi sniegt atbalstu lietotnes lietotājiem, informēt par iespējamajiem riskiem, norādīt, kur vērsties pēc palīdzības, vai veikt testu, lai pārliecinātos par personas veselības stāvokli.

Inspekcija vērš uzmanību, ka lietotnes nolūks ir atbalstīt SPKC, lai tas varētu agrāk atklāt jaunus saslimšanas gadījumus, modernizējot līdz šim veiktās centra darbības kontaktpersonu informēšanā. Arī iepriekš SPKC bija pienākums apzināt iespējamās kontaktpersonas, iegūstot šo informāciju no pašas ar Covid-19 saslimušās personas.

Ņemot vērā, ka inficētās personas rīcībā šīs informācijas var nebūt vai šī informācija var būt neprecīza, tās iegūšana var prasīt ievērojamus resursus, arī publikācijas plašsaziņas līdzekļos, sociālajos tīklos un aicinājumus atsaukties ikvienai personai, kura konkrētajā laika posmā atradās iespējamā kontaktā ar minēto personu. Tehnoloģiskais risinājums dod iespēju mērķi sasniegt efektīvāk un ir precīzāks.

Vai lietotnē privātuma informācija ir atspoguļota skaidri

Uzsākot lietotnes lietošanu, persona tiek iepazīstināta ar visiem tās lietošanas noteikumiem un privātuma politiku, viņai tiek dota iespēja izvēlēties lietotnes valodu (latviešu, krievu vai angļu), kas nodrošina lietotāja informēšanu par personas datu apstrādi skaidrā un saprotamā valodā.

Ikviens lietotājs tiek iepazīstināts ar informāciju, kas ir lietotnes personas datu apstrādes pārzinis (Slimību un profilakses kontroles centrs), kāds ir datu apstrādes mērķis un tiesiskais pamats, personas dati, kuri tiks apstrādāti, kādā veidā dati tiks apstrādāti, kādas ir datu kategorijas, informācijas glabāšanas termiņš un dzēšanas procedūra, kas ir datu saņēmēji un kādas ir lietotāja tiesības.

Lietotnes tehniskais risinājums ir veidots tā, lai lietotne “neizsekotu” un nesaglabātu personas atrašanās vietu, bet ar “Bluetooth Low Energy” (“Bluetooth”) tehnoloģijas aktivizāciju noteiktos apstākļos (piemēram, starp lietotājiem ir maza distance, kontakts ir pietiekami ilgs, lai inficētos, abās ierīcēs ir lejupielādēta un aktivizēta lietotne) konstatētu divu ierīču saskarsmi.

Privātuma politikā ir noteikts informācijas apjoms, kāds tiek apstrādāts, kad notiek divu ierīču kontakta fiksēšana, t. i., šifrēts ID, kas regulāri tiek mainīts; kontakta ilgums (aptuveni 15+ minūtes); kontakta datums un “Bluetooth” signāla stiprums kontakta brīdī (aptuveni 2 m).

Ne lietotnes lietotājiem, ne arī SPKC nav piekļuves iepriekšminētajai informācijai, tā šifrētā veidā tiek glabāta tikai lietotāja gala iekārtā.

Kā notiek informācijas apmaiņa un informācijas sniegšana lietotnē

  • Brīdī, kad konkrētos apstākļos tiek konstatēts divu ierīču kontakts un viena no personām ir saslimusi ar Covid-19 (ir ieguvusi un ievadījusi lietotnē SPKC piešķirto unikālo kodu), persona, kura bija saskarsmē ar saslimušo personu, saņem automātisku lietotnes paziņojumu par iespējamo saslimšanas risku.
  • Aktivizējot lietotni, persona var izvēlēties, vai norādīt savu kontaktinformāciju vai ne.
  • Ja lietotājs jau sākumā ir norādījis kontakttālruni, paziņojums par iespējamo saslimšanas risku no lietotnes tiek automātiski nosūtīts uz SPKC sistēmu un lietotājam nav jāveic papildu darbības.
  • Tikai tajā brīdī, kad lietotne nosūta paziņojumu SPKC sistēmai, tiek uzsākta informācijas (kontakttālruņa, kontakta datums un ilgums (min), “Bluetooth” signāla stiprums (m)) apstrāde.
  • Ja lietotājs nav norādījis kontakttālruni, saņemot paziņojumu par iespējamo saslimšanas risku, viņš var izvēlēties:
  1. ievadīt kontakttālruni lietotnē; šajā gadījumā lietotne nosūtīs paziņojumu SPKC un informāciju, kas ir norādīta iepriekš;
  2. pieņemt informāciju zināšanai (šajā gadījumā SPKC nesaņem informāciju un nevar veikt normatīvajos aktos noteiktās funkcijas).

Informācija par iespējamiem kontaktiem tiek glabāta tikai ierīcē ielādētajā lietotnē un pēc 14 dienām automātiski tiek dzēsta no ierīces atmiņas.

! Lietotāja kontakttālruni SPKC saņem tikai tad, ja lietotāja gala iekārta ir fiksēta saskarsmē ar saslimušo personu, – kā potenciālais Covid-19 kontakta gadījums.

Kontaktinformācija dod iespēju SPKC operatīvi sazināties ar personu, lai sniegtu nepieciešamo atbalstu.

! Lietotne neidentificē konkrētu personu, neizseko personas atrašanās vietu un neapstrādā ierīcē pieejamo informāciju (kontaktinformāciju, ziņas, citas lietotnes, fotoattēlus, videoierakstus utt.).

Lietotājs lietotni var jebkurā brīdī dzēst, kā arī to atkal lejupielādēt no jauna saskaņā ar lietotnes noteikumiem.

Lietotnes privātuma politika pieejama šeit.

Datu valsts inspekcija savas kompetences robežās sniedza atbalstu lietotnes “Apturi Covid” izstrādes procesā un uzraudzīs, lai tiktu ievērotas personas tiesības uz privātumu, vienlaikus dodot iespēju atbildīgajām iestādēm aizsargāt sabiedrības veselību kopumā.

Lai izvairītos no iespējamām krāpnieciskām darbībām, Datu valsts inspekcija aicina lietotni lejuplādēt no oficiālajiem lietotņu veikaliem: “App Store” un “Google Play Store”.

Labs saturs
8
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI