SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
11. februārī, 2019
Lasīšanai: 5 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums
TĒMA: Ārlietas
5
5

Amatpersonu ārvalstu vizītes. Kādas un kāpēc

Katram ārvalstu vizītes veidam un programmai tiek pieskaņotas un organizētas dažāda veida protokolārās norises, kurām kopumā ir būtiska diplomātiskā nozīme.

FOTO: Freepik

Došanās ārvalstu vizītēs būs viens no jaunievēlēto valsts augstāko amatpersonu darba uzdevumiem. LV portāls skaidro, kādas tās ir un ar ko atšķiras.

īsumā
  • Augstāko amatpersonu vizītes ārvalstīs iedala valsts, oficiālās, darba, tranzīta, privātās vizītēs.
  • Nozīmīgākā starpvalstu attiecību veidošanā ir valsts vizīte.
  • Vizītes programmu izstrādā atbilstoši tās statusam, valsts tradīcijām, ievērojot arī attiecīgās valsts drošības prasības.

Augstāko amatpersonu ārvalstu vizītes ir nozīmīga valsts ārējās darbības daļa, no kuras atkarīgas Latvijas politiskās, ekonomiskās un kultūras attiecības ar citām valstīm. Valsts prezidenta, Saeimas priekšsēdētāja, Ministru prezidenta un ārlietu ministra ārvalstu vizītes saskaņā ar Ārlietu ministrijas nolikumu sagatavo Ārlietu ministrijas (ĀM) Valsts protokols.  

Katra veida vizītēm savs uzdevums

Latvijas valsts augstāko amatpersonu vizītes ārvalstīs var iedalīt valsts, oficiālās, darba, tranzīta un privātās vizītēs. Vizīšu veids atšķiras pēc formas un satura, ko nosaka katras valsts protokola tradīcijas, kultūras un citi aspekti, piemēram, politiskie, ekonomiskie, valstu divpusējo attiecību raksturs, skaidro ĀM.

Nozīmīgākā starpvalstu attiecību veidošanā ir valsts vizīte. Valsts vizītei ir augstākais vizītes statuss, un tajā dodas tikai valsts vadītājs. Latvijā tas ir Valsts prezidents. Valsts vizītes pamatā ir otras valsts vadītāja oficiāls ielūgums, un tai raksturīgs ļoti svinīgs (ceremoniāls), izteikti stingrs protokols, valsts apbalvojumu apmaiņa un plaša valsts augstāko amatpersonu iesaiste.

Oficiālās, darba, tranzīta un privātās vizītēs var doties visas četras valsts augstākās amatpersonas – Valsts prezidents, Saeimas priekšsēdētājs, Ministru prezidents un ārlietu ministrs.

Arī oficiālās vizītēs amatpersonas dodas pēc otras valsts oficiāla ielūguma. Šīm vizītēm ir mazāk izteikts ceremoniāls raksturs, tās ir lietišķākas, kā arī tiek nodrošinātas tikšanās ar vairākām augstākajām amatpersonām.

Darba vizītes ir izteikti lietišķas un nereti amatpersonu iniciētas tikšanās. Tās var būt gan amatpersonu divpusējās darba tikšanās ar otras valsts kolēģi, gan dalība kādā pasākumā (piemēram, konferencē, samitā, forumā).

Tranzīta vizītes ietver amatpersonas darba komandējumu. Amatpersona valstī uzturas, piemēram, izmantojot lidostu kā tranzītu ceļojumam uz galamērķi.

Privātā vizītē ārvalstī valsts augstākā amatpersona ierodas atvaļinājumā, atpūtā. Parasti tikšanās amatpersonas statusā un protokolārs atbalsts netiek paredzēts, taču tas var atšķirties atkarībā no katrā valstī vai kultūrā pieņemtām tradīcijām un viesmīlības izpratnes. Augstākās amatpersonas (Valsts prezidents, Saeimas priekšsēdētājs, Ministru prezidents) sava amata statusu saglabā arī privāta rakstura vizītēs.

Protokolārās tradīcijas – diplomātisko attiecību instruments

Visi vizīšu veidi prasa zināmu protokolāru tradīciju ievērošanu un praktisku, bieži vien loģistikas ziņā kompleksu organizāciju vizītes nodrošināšanai. Atbilstoši vizītes statusam, valsts tradīcijām, ievērojot arī attiecīgās valsts drošības prasības, tiek izstrādāta detalizēta vizītes programma. Tāpat katram vizītes veidam un programmai tiek pieskaņotas un organizētas dažāda veida protokolārās norises, piemēram, vizītes laikā paredzētās ceremonijas un to precīza norise; sēdināšanas principi, ievērojot protokolāro kārtību; dažādu pasākumu scenāriji; apģērba etiķete, kas jāievēro; karogi un himnas; galda etiķete. Protokols ir būtisks diplomātisko attiecību instruments, kas, no vienas puses, palīdz praktiskā vizītes organizēšanā, no otras puses – piešķir vizītei simbolisku nozīmi, veido valsts tēlu un sekmē starpvalstu attiecības kopumā, skaidro ĀM.

Delegācijas un to sastāvs – atkarībā no vizītes veida un mērķa

Valsts augstākajām amatpersonām ārvalstu vizītēs, izņemot privātās vizītes, dodas līdzi delegācija. Delegācijas sastāvs ir atkarīgs no amatpersonas statusa, vizītes veida, mērķa un atsevišķos gadījumos – no uzņemošās valsts tradīcijām. Līdzās delegācijas vadītājam tās sastāvā var tikt iekļauti amatpersonas biroja pārstāvji, padomnieki, attiecīgās struktūrvienības pārstāvji ministrijā vai citu ministriju pārstāvji, valsts un pašvaldību iestāžu vadītāji, dažādu jomu eksperti un uzņēmēji, preses pārstāvji. Tās lielums un sastāvs var atšķirties, ņemot vērā vizītes veidu, valsts intereses, kā arī atsevišķos gadījumos – uzņemošās valsts tradīcijas, skaidro ĀM.

Par vizīšu norisi amatpersonas publiski informē dažādos veidos, tostarp intervijās, preses relīzēs, preses konferencēs, sociālajos medijos. Darba vajadzībām vizīšu laikā pārrunātos saturiskos jautājumus un iniciatīvas izvērtē atbildīgo jomu ministrijas un sadarbības priekšlikumus izmanto turpmākās divpusējās un daudzpusējās sadarbības veicināšanai.      

Labs saturs
5
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI
LIETOTĀJU IEVĒRĪBAI
Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot LV portālu, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk
PIEKRĪTU