FOTO: Zane Bitere
Likuma 1. panta pirmās daļas 14. punkts, kurā noteikts, ka sabiedriskie transportlīdzekļi ir sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanā iesaistītie transportlīdzekļi (autobuss, tramvajs, trolejbuss, vilciens), papildināts ar norādi, ka šim uzskaitījumam piederīgi arī M1 kategorijas transportlīdzekļi. Savukārt Ceļu satiksmes likuma 16. panta 5.3 daļā veikti labojumi, kas paredz, ka arī vieglajām automašīnām, ja tās tiek izmantotas sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai, tehniskā apskate jāveic reizi sešos mēnešos.
Attiecīgie grozījumi sniedz sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošinātājiem iespēju reģionos ar mazu pasažieru skaitu ieviest sistēmu, kas ļautu veikt attiecīgos pakalpojumus pēc pieprasījuma. Likumprojekta anotācijā skaidrots, ka attiecīgās izmaiņas iecerētas reisos, kuros pārvietošanās vajadzības tiek nodrošinātas vienam vai trīs pasažieriem un tās ekonomiskāk varētu izpildīt ar vieglo automašīnu.
Savukārt septembra sākumā veiktie grozījumi Ministru kabineta noteikumos Nr. 634 "Sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanas kārtība maršrutu tīklā" jau pašlaik nosaka, ka autobusu regulāros pārvadājumus reģionālās nozīmes autobusu maršrutu reisos var nodrošināt pēc pasažieru pieprasījuma, ja:
MK noteikumi paredz, ka par izmaiņām sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas nosacījumos (tostarp pārvadājumu nodrošināšanu pēc pieprasījuma) pārvadātājs 10 dienas pirms izmaiņu stāšanās spēkā paziņo publiski, izvietojot informāciju autoostās, dzelzceļa stacijās, pārvadātāja mājaslapā un citos plašsaziņas līdzekļos. Tāpat informācijai par autobusa pārvadājuma izpildi pēc pieprasījuma un brauciena pieteikšanas kārtību ir jābūt pieejamai arī pieturvietās uz kustības sarakstu plāksnēm.
Pārvadājumi pēc pieprasījuma – autobusa reisa vai tā daļas izpilde – jānodrošina, ja 24 stundas pirms reisa izpildes ir saņemts brauciena pieteikums pa tālruni normālajā (vispārpieņemtajā) darba laikā vai ja iepriekš ir rezervēta vai iegādāta biļete uz attiecīgo autobusa reisu.
Likuma grozījumus izstrādājusi Satiksmes ministrija, un to ieviešana tiek pamatota šādi: "Sabiedriskā transporta reisiem teritorijās ar mazu apdzīvotības blīvumu bieži vien ir slikti rentabilitātes rādītāji sakarā ar mazu autobusu piepildījumu. Jo zemāka ir sabiedriskā transporta pārvadājumu rentabilitāte, jo vairāk valsts budžeta līdzekļu ir nepieciešams to uzturēšanai. Zaudējumu kompensācijām paredzēto nepietiekamo valsts budžeta līdzekļu dēļ mazapdzīvotās lauku teritorijās aizvien vairāk tiek slēgti sabiedriskā transporta reisi un maršruti, kā rezultātā noteiktai iedzīvotāju daļai netiek nodrošinātas pārvietošanās iespējas. Ieviešot uz pieprasījumu balstītu sabiedriskā transporta reisu izpildi, būs iespējams samazināt zaudējumu kompensāciju apmēru pārvadātājiem. Tāpat tiks saglabāta iespēja saņemt sabiedriskā transporta pakalpojumus valsts teritorijās, kas ir maz apdzīvotas un kur pieprasījums pēc regulāriem sabiedriskā transporta pārvadājumiem ir salīdzinoši zems."