E - paraksta drošība – pamatu pamats
Valsts akciju sabiedrības „Latvijas Pasts” Sertifikācijas pakalpojumu Klientu un ražošanas vadītājs Harijs Kalniņš skaidro, ka elektroniskais paraksts pieder konkrētai personai un „Latvijas Pasts” ir tikai e-paraksta izsniedzējs. Bet ar e-parakstu vien nepietiek, lai dokuments, kas ar to parakstīts, būtu uzskatāms par pilnīgi drošu.
Tādēļ Elektronisko dokumentu likums arī paredz – lai iesniegtu elektroniskos dokumentus valsts un pašvaldības iestādēs, līdztekus nepieciešams uzticams sertifikācijas pakalpojumu sniedzējs. Tas klientam izsniedz kvalificētu elektroniskā paraksta sertifikātu, tādējādi radot iespēju dokumentu parakstīšanai izmantot drošo elektronisko parakstu.
"Elektroniskais paraksts pieder konkrētai personai, „Latvijas Pasts” ir tikai e-paraksta izsniedzējs."
Vienlaikus Ministru kabineta noteikumu Nr. 473. „Elektronisko dokumentu izstrādāšanas, noformēšanas, glabāšanas un aprites kārtība valsts un pašvaldību iestādēs un kārtība, kādā notiek elektronisko dokumentu aprite starp valsts un pašvaldību iestādēm vai starp šīm iestādēm un fiziskajām un juridiskajām personām” III. daļas 17. punktā minēts, ka ”iestāde reģistrē elektroniskā dokumenta saņemšanas datumu, laiku, iesniedzēju un iesniedzēja elektroniskā pasta adresi un vienas darbdienas laikā nosūta iesniedzējam paziņojumu par elektroniskā dokumenta saņemšanu uz elektroniskā pasta adresi, no kuras dokuments nosūtīts iestādei”. Turklāt iestāde, kas saņem klienta elektroniski parakstītu dokumentu, var identificēt paraksta īpašnieku – tas iespējams interneta vietnē www.e-me.lv, ja dokuments sagatavots «edoc» formātā.
Taču, neraugoties uz veiktajiem drošības pasākumiem, minēto četru ar pusi gadu laikā elektroniskajam parakstam darījumos tomēr ir pārāk maza popularitāte.
Papildu ērtība vairos interesi
Drošības pasākumu saistībā ar e-parakstu veikts daudz. Kāda turpmākā nākotne paredzama paraksta lietojumam Latvijā? „Tas ļoti atkarīgs no piedāvātā pakalpojuma papildu ērtībām – jo plašāks pielietojums būs elektroniskajam parakstam, jo tas kļūst aktuālāks. Bet jau patlaban ir jūtama tendence e-parakstam kļūt pieprasītākam,” secina H Kalniņš.
"Šāgada laikā tiks izsniegtas vismaz 10 000 elektroniskā paraksta viedkartes."
Sabiedrības „Latvijas Pasts” sabiedrisko attiecību daļa informē, ka šāgada 1. jūnijā Latvijā bijušas izsniegtas 17 060 elektroniskā paraksta viedkartes (kas aizsargātas ar PIN kodu), no kurām 15 760 kartes izsniegtas valsts un pašvaldības iestāžu darbiniekiem. Izgatavotas, bet neizsniegtas 1. jūnijā bijušas vēl 740 viedkartes, no kurām 660 arī valsts un pašvaldības darbiniekiem. Pieteikumu skaits maijā un jūnijā esot pieaudzis. Ja martā un aprīlī Pasts saņēmis 750 - 850 pieteikumu mēnesī, maijā un jūnijā to skaits audzis par 250 - 650 pieteikumiem, sasniedzot 1000 - 1500 vienā mēnesī. Plānots, ka šāgada laikā tiks izsniegtas vismaz 10 000 elektroniskā paraksta viedkartes.
E - paraksts radījis zaudējumus
Nevienam nav noslēpums, ka sabiedrībai „Latvijas Pasts” nav spīdoša ekonomiskā situācija. Izrādās, ka arī elektroniskā paraksta izsniegšana iestādei radījusi tikai zaudējumus. To apliecina izraksts no valdības protokola: „Ņemot vērā uzņēmuma veiktos ieguldījumus, sertifikācijas pakalpojumu sniegšanas izmaksas, kā arī VAS „Latvijas Pasts” gūtos ieņēmumus no sertifikācijas pakalpojumu sniegšanas, ko ietekmē vāji attīstītā e-pārvalde Latvijā, sertifikācijas pakalpojumu sniegšana VAS „Latvijas Pasts” rada būtiskus zaudējumus – kopējie pakalpojuma sniegšanas radītie zaudējumi uz 2008. gada 1. janvāri veidoja jau LVL 3 008 353.
2008. gada 1. aprīlī Ministru kabinets nolēma atbalstīt Satiksmes ministrijas izvirzīto priekšlikumu par to, ka VAS „Latvijas Pasts” neturpinās sertifikācijas pakalpojumu sniegšanu (protokols Nr. 21, 53. § 3. punkts), kā arī uzdeva Satiksmes ministrijai izstrādāt priekšlikumus par sertifikācijas pakalpojumu nodošanu citai institūcijai.
"Plānots, ka pakalpojumu pieejamību joprojām nodrošinās „Latvijas Pasts”, bet ar e-paraksta attīstību – „Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs”."
2008. gada 28. maijā Ministru kabinetā tika skatīts Satiksmes ministrijas ziņojums par VAS „Latvijas Pasts” turpmāko rīcību sertifikācijas pakalpojumu nodošanai citai institūcijai, kā rezultātā Satiksmes ministrijai tika uzdots sadarbībā ar ĪUMEPLS (Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariātam) veikt nepieciešamos darbus, lai nodotu sertifikācijas pakalpojumu sniegšanas funkciju citai institūcijai. (protokols Nr. 35, 2. §)”
Kā skaidro ĪUMEPLS Komunikāciju nodaļas konsultants Tonijs Šabovics, par galveno atbildīgo šajā procesā noteikta Satiksmes ministrija. Pašam sekretariātam, raugoties no e-pārvaldes viedokļa, svarīgi ir, lai jaunais e-paraksta administrētājs nodrošinātu sertifikācijas pakalpojuma drošumu un uzticamību un Latvijas iedzīvotāji varētu turpināt izmantot drošo elektronisko parakstu.
Kā skaidro SM Sakaru departamenta direktors Ivo Tukris, Satiksmes ministrijai ir priekšlikums sertifikācijas pakalpojumu sniedzēja funkcijas turpmāk uzticēt valsts akciju sabiedrībai „Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” (LVRTC). Pēc funkciju pārņemšanas pakalpojumu pieejamību joprojām nodrošinātu „Latvijas Pasts”, bet ar pakalpojuma attīstību nodarbotos LVRTC. Patlaban plānotas izmaiņas normatīvajos aktos, lai veicinātu pakalpojuma attīstību, kā arī tā sasaisti ar iedzīvotāju identifikācijas kartēm.