Transporta sektors ir otrs lielākais siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisiju avots un rada gandrīz trešo daļu (29%) no kopējām Latvijas SEG emisijām. Turklāt lielākais SEG emisiju avots transporta sektorā ir tieši autotransports, kas 2019.gadā veidoja 95,0% no transporta sektora emisijām. Latvijā transporta sektoram nav noteikts atsevišķs SEG emisiju mērķis, taču Latvijai ir noteikts mērķis samazināt SEG emisijas ne-ETS sektorā (emisijas, kas nav aptvertas ar ES emisiju tirdzniecības sistēmu), kurā ietverts arī transporta sektors. Pastāv iespēja, ka ar esošajiem politikas pasākumiem, noteiktais ne-ETS mērķis uz 2030.gadu varētu netikt sasniegts. Tādēļ ir jāplāno un jāīsteno papildu pasākumi, t.sk transporta sektorā, lai mazinātu šo risku. Kaut arī transporta sektora dekarbonizācija nav sasniedzama ar vienu risinājumu, kopumā nākotnē transporta sektora dekarbonizācija lielā mērā būs saistīta tieši ar elektrifikāciju.
Ministrs Artūrs Toms Plešs (AP!): “Esam izstrādājuši piedāvājumu, lai spertu pirmo soli atbalsta sniegšanai videi un klimatam draudzīga transporta iegādē. Protams, ka šis ir tikai viens no veidiem, kā sniegt ieguldījumu siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanai transporta sektorā un ir svarīgi strādāt arī turpmāk gan pie dažādiem zaļās mobilitātes atbalsta pasākumiem, gan arī ierobežojošiem pasākumiem videi un klimatam nedraudzīgu transportlīdzekļu izmantošanas”.
Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta projektu konkursa ietvaros paredzēts, ka divu gadu laikā atbalsts tiks sniegts iedzīvotājiem, valsts un pašvaldību iestādēm un to kapitālsabiedrībām vairāk kā 2200 mazemisiju un bezemisiju transportlīdzekļu iegādei 10 milj. eiro apmērā. Tiek plānots diferencēts atbalsts – jauna elektrotransportlīdzekļa iegādei 4500 eiro apmērā, savukārt lietotam elektrotransportlīdzeklim un jaunam transportlīdzeklim ar hibrīda motoru (plug-in hibrīdiem) - 2250 eiro apmērā.
VARAM šobrīd ir uzsākusi darbu pie projektu konkursa nolikuma sagatavošanas, kas jau detāli atrunās atbalsta programmas nosacījumus un prasības. Tiek plānots, ka projektu konkursa nolikuma apstiprināšana valdībā varētu notikt šā gada vasaras otrajā pusē.
Rīt, 9. jūnijā VARAM informatīvajā ziņojumā virzīto pozīciju paudīs Saeimas Ilgtspējīgas attīstības komisijas sēdē, kurā skatīs Zaļu auto atbalsta programmu 2021.-2027. gadam.