FOTO: Freepik
Lai uzlabotu ceļu satiksmes drošību, spēkā stājušās stingrākas prasības transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa kontrolei. Būtiskākās Ministru kabineta noteikumu izmaiņas ir papildu prasības ziemas riepām no 2024. gada oktobra. Savukārt no 2025. gada tehnisko apskati nevarēs iziet automašīnas, kuru “Euro 5” vai “Euro 6” motoros nebūs uzstādīts cieto daļiņu filtrs.
Papildinājumus un precizējumus transportlīdzekļu tehniskās apskates jomā paredz grozījumi Ministru kabineta (MK) noteikumos Nr. 295 “Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa”, kas stājas spēkā 11. novembrī.
Īstenojot “Ceļu satiksmes drošības plāna 2021–2027. gadam” mērķus – pakāpenisku ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušo un smagi ievainoto skaita samazināšanu –, kā arī ņemot vērā Ceļu satiksmes drošības padomes domnīcā pērn nolemto, noteikumos paredzētas papildu prasības transportlīdzekļu ziemas riepu marķējumam.
Tādējādi, sākot ar 2024. gada 1. oktobri, Ceļu satiksmes noteikumos noteiktajā ziemas periodā automobiļu, kuru pilna masa nepārsniedz 3,5 tonnas, riteņiem jābūt aprīkotiem ar ziemas riepām, kas īpaši konstruētas izmantošanai sniega vai ledus apstākļos un marķētas ar apzīmējumu “kalns un sniegpārsliņa”.
Šis starptautiskais apzīmējums liecina, ka riepai ir veikti noteikti testi un tā atzīta par piemērotu braukšanai sniega, ledus un apledojuma apstākļos. “Nākamajā ziemas sezonā transportlīdzekļa riepas, kurām būs tikai M+S apzīmējums bez jaunā marķējuma “kalns un sniegpārsliņa”, netiks uzskatītas par ziemas riepām. Proti, šādas riepas nedrīkstēs izmantot ziemas periodā un ar tām nevarēs iziet tehnisko apskati. Tādēļ jau šogad iesakām autovadītājiem izvēlēties ziemas riepas ar jauno apzīmējumu, lai tās varētu lietot arī turpmākos gadus un ziemas apstākļos justos drošāk,” informē Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD).
Pārejas periodā līdz 2024. gada 1. oktobrim, proti, šajā ziemas sezonā, vēl būs spēkā iepriekšējā prasība par transportlīdzekļu aprīkošanu ar ziemas riepām, kuras ir marķētas ar M+S, M&S, M.S vai “kalns un sniegpārsliņa” marķējumu.
Latvijā ziemas riepas ir obligātas no 1. decembra līdz 1. martam.
Avots: CSDD mājaslapa
Lai uzlabotu ceļu satiksmes drošību un atklātu transportlīdzekļus, kas ceļu satiksmē piedalās ar būtiskiem vai bīstamiem trūkumiem un bojājumiem, noteikumos precizētas transportlīdzekļa tehniskajam stāvoklim un aprīkojumam piemērojamās prasības un vērtēšanas kritēriji.
Noteikumi paredz: ja, veicot tehnisko kontroli uz ceļa, Latvijā reģistrētam transportlīdzeklim piešķir 2. vērtējumu (būtisks trūkums vai bojājums, kas var ietekmēt transportlīdzekļa drošību, pasliktināt ietekmi uz vidi vai apdraudēt pārējos satiksmes dalībniekus), tad, tāpat kā līdz šim, tiek anulēta spēkā esošā atļauja piedalīties ceļu satiksmē, noņemta tehniskās apskates uzlīme un dota pagaidu atļauja.
Norma papildināta ar nosacījumu, ka šādā gadījumā netiek pagarināts termiņš pastāvīgajai un pagaidu atļaujai piedalīties ceļu satiksmē.
Līdzšinējā noteikumu redakcija noteica, ka transportlīdzeklim, kam kontrolē uz ceļa konstatē būtiskus trūkumus vai bojājumus, jādod pagaidu atļauja piedalīties ceļu satiksmē, kas ļauj transportlīdzekli nogādāt uz remonta vietu vai vietām, tehniskās apskates staciju u. tml. Pagaidu atļaujas derīguma termiņš ir 30 dienas. Ja transportlīdzeklim jau ir beidzies tehniskās apskates termiņš vai tas beigsies ātrāk nekā 30 dienu laikā, tad ar pagaidu atļaujas izsniegšanu transportlīdzeklim faktiski – bez maksas, nodevu, nodokļu un sodu kontroles – tika pagarināts termiņš iepriekš izdotajai pielaidei ceļu satiksmē, vēstīts likumprojekta anotācijā.
Līdz ar grozījumu stāšanos spēkā šī problēma tiek novērsta: pagaidu atļauja tiks izsniegta tā, lai netiktu pagarināts termiņš spēkā esošajai atļaujai vai jau izsniegtai pagaidu atļaujai piedalīties ceļu satiksmē.
Ja transportlīdzeklim piešķir 3. vērtējumu (bīstams trūkums vai bojājums, kurš tieši un tūlītēji apdraud ceļu satiksmes drošību vai ietekmē vidi un kura dēļ aizliegts transportlīdzekli izmantot uz koplietošanas ceļiem), tad, tāpat kā līdz šim, tā turpmākā piedalīšanās ceļu satiksmē ir aizliegta.
Šādā gadījumā inspektors anulē pastāvīgo vai pagaidu atļauju piedalīties ceļu satiksmē (Latvijā reģistrētam transportlīdzeklim), noņem tehniskās apskates uzlīmi (Latvijā reģistrētam transportlīdzeklim), aiztur (noņem) transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numura zīmes un par to izdara attiecīgu ierakstu tehniskās kontroles protokolā. Ja bīstamus trūkumus vai bojājumus nav tehniski iespējams novērst uz vietas, tad saskaņā ar noteikumiem transportlīdzekļa vadītājs, izmantojot evakuatoru vai velkot ar cieto sakabi, transportlīdzekli nogādā tuvākajā stāvvietā vai remonta vietā.
Tāpat izmaiņas noteikumos paredz prasību kopumu par tehniskās apskates stacijām un transportlīdzekļu apskatei nepieciešamo aprīkojumu. Lai nodrošinātu mūsdienu tehnoloģijām un automašīnu attīstībai atbilstošu, objektīvu un precīzu transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa kontroli, noteikumos precizētas arī minimālās prasības tehniskās apskates staciju kontroles iekārtām un aprīkojumam. Tostarp paredzētas iekārtas, kas mēra automašīnu tehnisko atbilstību apkārtējās vides ekoloģijas prasībām.
Grozījumi MK noteikumos paredz no 2025. gada 1. janvāra ar jaunu tehnoloģiju iekārtām mērīt dīzeļmotoru izdalīto cieto daļiņu daudzumu.
Līdz 2025. gada 1. janvārim tehniskās apskates stacijas tiks aprīkotas ar dīzeļmotoru cieto daļiņu mērierīcēm, tāpat tiks izstrādātas mērījumu procedūras, noteiktas robežvērtības un izvirzītas prasības. Proti, ja “Euro 5” vai “Euro 6” motoros nebūs uzstādīts cieto daļiņu filtrs (DPF filtrs) vai tas nedarbosies, tad tehnisko apskati no 2025. gada 1. janvāri nevarēs iziet, informē CSDD.