Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas (VBTAI) nodrošinātais Bērnu un pusaudžu uzticības tālrunis 116111 ir bezmaksas palīdzības dienests, kas 24 stundas diennaktī sniedz profesionālu psiholoģisku palīdzību un atbalstu krīzes situācijās. Dienestā strādā 12 konsultanti – profesionāli psihologi, kas specializējušies palīdzēt risināt bērniem un pusaudžiem aktuālas problēmas.
Aktuālākās zvanītāju problēmas
"Aktuālākās problēmas, kāpēc mums zvana bērni un pusaudži, ir nemainīgas," stāstot par uzticības tālruņa darbu Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas deputātiem, uzsvēra Amanda Vēja, VBTAI Ģimeņu ar bērniem atbalsta departamenta direktore.
To priekšgalā – attiecību problēmas ar vienaudžiem, draugiem, vecākiem, pedagogiem, brāļiem un māsām, kas bijis iemesls lēmumam piezvanīt un meklēt psiholoģisku palīdzību 1744 gadījumos. Tās nereti iet roku rokā ar vardarbību.
859 reizes psiholoģisks atbalsts bijis nepieciešams tieši vardarbības ģimenē dēļ, turklāt vardarbība ne vienmēr ir fiziska (197 gadījumi), bet arī emocionāla (420 gadījumi), seksuāla (20 gadījumi). Arī pamešana novārtā ir vardarbība pret bērnu (222 gadījumi).
"Nereti bērni jūtas izstumti augstu sekmju dēļ."
Tāpat psihologi ik dienu sarunājas ar bērniem, kuriem ir saskarsmes grūtības, zems pašnovērtējums. Nereti bērni jūtas izstumti no vienaudžu vidus augstu sekmju dēļ.
Pubertāte, seksualitāte un higiēna, attiecību veidošana ir pusaudžiem aktuāli jautājumi. Pirmā mīlestība, šķiršanās, vēlme iepatikties vai izrādīt simpātijas, veidot attiecības – arī šādās situācijās jaunajam cilvēkam dažkārt ir nepieciešams psiholoģisks atbalsts.
Aktuālas ir arī atkarības (alkohols, nikotīns) un nespēja tikt galā ar dažādām emocionālām problēmām – bezspēcību, aizvainojumu, bailēm, dusmām, kaunu, vientulību, vainas sajūtu, izmisumu.
Pēdējā laikā arvien aktuālāka problēma ir interneta drošība – pērn saistībā ar nevēlamu komunikāciju, emocionālu pazemošanu, pornogrāfiju bez brīdinājuma, seksuāla rakstura piedāvājumiem internetā saņemts ap 800 zvaniem.
Psiholoģiska palīdzība, izmantojot e-pastu
VBTAI Bērnu un pusaudžu tālruņa speciālisti sniedz psiholoģisku palīdzību, izmantojot arī e-pastu. Šāds palīdzības veids nav piemēros akūtās situācijās, kad, piemēram, ir pašnāvības risks, savas vai cita cilvēka drošības, veselības vai dzīvības draudi. Tomēr gadījumos, kad bērnam labāk padodas paust savas domas un izjūtas rakstiski vai, iespējams, ir dzirdes traucējumi, konsultāciju ir iespējams saņemt, rakstiski lūdzot palīdzību e-konsultācijā. Šādā gadījumā atbilde tiks sniegta līdz trīs dienu laikā rakstiski uz norādīto e-pasta adresi.
"Redzam, ka šo iespēju izmanto bērni, lai runātu par ļoti smagiem tematiem. Tas ir noderīgs tiem, kam savas domas labāk padodas izteikt rakstiski. Dažkārt tas ir vieglāk," secina A. Vēja. 2017. gadā šādā veidā sniegtas 102 konsultācijas pusaudžiem vecumā no 12 līdz 18 gadiem. Visbiežāk par attiecību problēmām ar vecākiem (emocionāla, fiziska vardarbība, vecāki ar atkarībām, vecāku savstarpējie strīdi), identitāti, dzīves mērķi, jēgu, pašnāvības domām u. c. smagiem jautājumiem.
Informācijas un izglītības trūkums
Uzticības tālruņa konsultanti ikdienā bieži sastopas ar informācijas un zināšanu trūkumu. Pēc palīdzības nereti vēršas izmisuši vecāki, kuriem ir atņemtas aprūpes tiesības. Šiem cilvēkiem nav izpratnes, ko viņi ir darījuši nepareizi, kur vērsties, lai risinātu savas problēmas un atgūtu bērnus. Pieaugušajiem nav zināšanu par vecāku tiesībām un pienākumiem, nav sapratnes, kas ir saskarsmes tiesības.
Informācijas trūkst arī pusaudžiem. "Pārmaiņas ķermenī pubertātes periodā, seksualitāte, attiecību veidošana, kā iestājas grūtniecība. Daudziem pusaudžiem īsti nav, pie kā ar šādiem jautājumiem vērsties," stāsta A. Vēja.
"Daudzās ģimenēs jautājumus, kas saistīti ar pusaudžu problēmām, izvairās apspriest."
Komisijas sēdē, kurā diskutēja par šiem jautājumiem, saistībā ar Ēnu dienu piedalījās ap 20 skolēnu, kuri neslēpa viedokli, ka par šīm tēmām būtu svarīgi runāt izglītības programmas ietvaros – veselības mācības stundās. Iespējams, interneta laikmetā ir grūti to aptvert, bet plaši pieejamā daudzveidīgā informācija jauniešiem ne vienmēr rada izpratni par reproduktīvo veselību un atbildību, veidojot attiecības un ģimeni, tikmēr uzticības tālruņa konsultantu pieredze rāda, ka daudzās ģimenēs šādus jautājumus izvairās apspriest.
Pozitīva tendence, kas secināma no tālruņa darbības, – bērnu labklājība arvien vairāk satrauc arī sabiedrību kopumā. Uzticības tālrunis saņem zvanus no līdzcilvēkiem, kuri nav cieši saistīti ar ģimeni, bet, piemēram, dzīvo kaimiņos un ir ieinteresēti palīdzēt, iespējams, novārtā atstātam vai vardarbībā cietušam bērnam.
Sadarbojas ar citām institūcijām
Tā kā Bērnu uzticības tālrunis darbojas valsts institūcijas – VBTAI – paspārnē, tās darbiniekiem ir plašākas iespējas rīkoties, saņemot informāciju par bērnu tiesību pārkāpumiem vai noziedzīgu darbību. "Savas kompetences ietvaros sadarbojamies ar bāriņtiesu, policiju, sociālo dienestu un citām institūcijām, kas nodrošina bērnu aizsardzību, ievērojot konfidencialitāti," informēja A. Vēja. Vienlaikus BTAI pārstāve uzsver: "Saruna ir konfidenciāla, anonīma. Tā nevienam netiks izpausta, ja bērns to nevēlas. Tikai tad, ja bērns piekrīt, mēs nododam informāciju tālāk dienestiem."
2017. gadā VBTAI inspektoriem nodoti izskatīšanai 63 gadījumi par iespējamiem bērnu tiesību pārkāpumiem iestādēs (skolās, bērnudārzos, bērnu ārpusģimenes aprūpes iestādēs u. c.). Bāriņtiesai, sociālajam dienestam, policijai u. c. institūcijām par iespējamiem bērnu tiesību pārkāpumiem ģimenēs nosūtīta informācija par 149 gadījumiem.