DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
Šodien
Lasīšanai: 5 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Pašvaldības

Pēc iedvesmas uz Somiju – STEAM kā dzīvesveids un nākotnes izglītības pamats

FOTO: Zemgales plānošanas reģions.

No 20. līdz 23. oktobrim Bauskas novada pašvaldības un Zemgales plānošanas reģiona pārstāvji kopā ar projekta partneriem no Pakrojas un Biržiem piedalījās pieredzes apmaiņas braucienā uz Turku, lai iepazītu Somijas izglītības pieeju STEAM jomā (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics – zinātne, tehnoloģijas, inženierzinātnes, māksla un matemātika) no pirmsskolas līdz universitātes līmenim.

Vizīte notika LAT-LIT projekta “Nākotnes prasmju pamats – zināšanas un kapacitāte STEAM jomā” (FIT4FUTURE) ietvaros, sniedzot vērtīgu ieskatu, kā STEAM var kļūt par mācību procesa pamatu – ne tikai metodē, bet domāšanas kultūrā un dzīvesveidā.

STEAM – tilts starp zināšanām un dzīvi

STEAM izglītības pieeja apvieno piecas jomas - zinātni, tehnoloģijas, inženierzinātnes, mākslu un matemātiku - vienotā mācību procesā, kur uzsvars tiek likts uz radošumu, sadarbību, problēmu risināšanu un praktisku pielietojumu. Somijā tā kļuvusi par sabiedrības attīstības un ekonomikas stūrakmeni, stiprinot skolēnu spēju domāt kritiski, būt elastīgiem un inovatīviem.

“Somijā STEAM nav tikai mācību metode – tā ir pārliecība un dzīvesveids. Redzams, kā šī pieeja veido bērnu spēju domāt patstāvīgi, izdarīt izvēles un apzināties savu lomu kopējā sistēmā,” iespaidos dalās Iecavas vidusskolas skolotāja Liene Kociņa.

Plaša pieredze dažādos izglītības līmeņos

Vizītes laikā dalībnieki apmeklēja vairākas Turku izglītības iestādes: Puolala pamatskolu un vidusskolu, Turku jaukta tipa vidusskolu un pieaugušo izglītības centru, kā arī Lauste, Perno un Tommila pirmsskolas izglītības iestādes. Īpašu iespaidu atstāja Turku Universitātes koprades telpa - tehnoloģiju laboratorija, kur studenti un interesenti attīsta idejas un veido produktu prototipus. Kopumā vizītes dalībnieki iepazina STEAM projektu īstenošanu dažādos izglītības posmos.

Bauskas novadu pārstāvēja: Ilze Munda, Bauskas novada administrācijas Attīstības un būvniecības departamenta projektu vadītāja; Baiba Šumina, Izglītības nodaļas vadītāja; Maija Lauriņa-Rimicāne, Bauskas Bērnu un jauniešu centra direktore; Liene Kociņa, Iecavas vidusskolas skolotāja; Lāsma Krastiņa, Bauskas Valsts ģimnāzijas direktores vietniece un Inga Golovčanska, Bauskas 2. vidusskolas direktores vietniece.

Miers, līdzsvars un uzticēšanās – Somijas izglītības pamati

Dalībnieki novēroja, ka Somijas izglītības sistēmu raksturo miers, līdzsvars un uzticēšanās. “Nav jāpierāda, ka esi labāks vai ātrāks par citiem – visi strādā kopīgam mērķim. Šī vienotība un miers ir pamats gan skolēnu drošības sajūtai, gan radošumam,” uzsver Maija Lauriņa-Rimicāne.

Skolās liela uzmanība tiek veltīta praktiskai mācīšanās pieredzei, atbildības audzināšanai un emocionālajai labbūtībai. Skolotāji izmanto digitālās pašrefleksijas tabulas, kurās skolēni ne tikai izvērtē sasniegto, bet arī atzīmē, kā jūtas mācību procesā, apliecinot, ka emocionālā labsajūta ir neatņemama izglītības kvalitātes sastāvdaļa.

Iedvesmojoši aspekti

  • Vienlīdzība un atbildība – vienoti noteikumi visiem, kopīga ēdināšana, rūpes par kārtību;
  • Laiks svaigā gaisā – bērni ik dienu uzturas ārā, neatkarīgi no laikapstākļiem;
  • Mācību praktiskums – teorija tiek sasaistīta ar ikdienas dzīvi un profesiju izvēli.

Iedvesma pārmaiņām arī Latvijā

“Ļoti vērtīga pieredze, kā STEAM pieeju integrēt dažādos izglītības līmeņos. Šāda mācīšanās dod zināšanām jēgu – tās kļūst par instrumentu dzīvei, nevis tikai mācību rezultātu,” uzsver Baiba Šumina.

Bauskas novada izglītības pārstāvji atgriezušies ar daudzām idejām, kā Somijas labo praksi pielāgot arī vietējā izglītības vidē, veidojot skolēniem interesantāku, drošāku un radošāku mācību procesu.

Par projektu

Projekts “Nākotnes prasmju pamats – zināšanas un kapacitāte STEAM jomā” (FIT4FUTURE) tiek īstenots ar Eiropas Savienības Interreg Latvijas–Lietuvas pārrobežu sadarbības programmas 2021.–2027. gadam atbalstu. Tā mērķis – veicināt STEAM izglītības attīstību, stiprināt pedagogu profesionālo kapacitāti un veidot starpnozaru sadarbību nākotnes prasmju attīstībai.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI