DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
26. martā, 2025
Lasīšanai: 3 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Izglītība

Sācies zinātnes komercializācijas apmācību otrais kurss "Venture Catalysts"

Vakar, 25. martā, sākās zinātnes komercializācijas otrais apmācību kurss "Venture Catalysts", ko organizē Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) sadarbībā ar UniLab, Riga Business School kā Rīgas Tehniskās universitātes struktūrvienība un RISEBA. Apmācību kurss veltīts zinātnisko pētījumu komercializācijai un tehnoloģiski intensīvu jaunuzņēmumu veidošanai.

Šī apmācību programma ir paredzēta zinātniekiem, uzņēmējiem un studentiem, lai nodrošinātu viņiem zināšanas un praktiskās iemaņas veiksmīgai jaunuzņēmumu izveidei un attīstīšanai, balstoties uz zinātniskiem pētījumiem un inovācijām. Kopš pagājušā apmācību cikla iteresentu skaits ir pieaudzis, šoreiz kopā saņemti 89 pieteikumi.

LIAA direktore Ieva Jāgere informē, ka laika posmā no 2024. līdz 2026. gadam tiek rīkoti seši šādi mācību cikli, katrā izglītojot vismaz 30 potenciālos jaunuzņēmumu vadītājus. Kursu grafiks izstrādāts, lai nodrošinātu sistemātisku pieeju un efektivitāti katra kursa organizēšanā. Katrs cikls ilgs piecas nedēļas, kuru laikā dalībnieki piedalīsies 10 divu stundu garās lekcijās, kā arī praktiskajos uzdevumos un individuālajās sesijās. Mācības notiek angļu valodā, un dalība tajās ir bez maksas.

Šī apmācību programma sniedz visaptverošas zināšanas par zinātnisko pētījumu komercializācijas stratēģiju izstrādi. Dalībnieki apgūs inovāciju vadības un līderības principus, īpašu uzmanību pievēršot komandas veidošanai – būtiskam aspektam jaunuzņēmumu attīstībā.

Programmas ietvaros tiks aplūkoti arī praktiski jautājumi, tostarp intelektuālā īpašuma aizsardzība, finansējuma piesaiste un organizācijas izveide. Dalībniekiem būs iespēja iegūt praktisku pieredzi, attīstot savas pētnieciskās idejas komercializācijas plānus.

Pēc programmas absolvēšanas dalībnieki būs guvuši būtiskas prasmes zinātnisko sasniegumu tehnoloģiskās vērtības izvērtēšanā, "deep-tech" uzņēmuma attīstības stratēģijas izveidē un komercializācijas procesa uzsākšanā.

Apmācības norisināsies no 2025. gada 25. marta līdz 24. aprīlim, apvienojot interaktīvas tiešsaistes nodarbības ar klātienes tikšanās reizēm. Mācību laikā dalībnieki iegūs praktisku pieredzi un individuālu pieeju savu projektu attīstībai. Īpaša uzmanība tiks pievērsta komandas dinamikai un stratēģiskai domāšanai, kas ir būtiski faktori ilgtspējīgas uzņēmējdarbības izveidē.

Mācības “Venture Catalysts” tiek īstenotas ERAF projekta “Atbalsts MVU inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai” (ID Nr. 1.2.3.1/1/23/I/001) ietvaros.

Labs saturs
Pievienot komentāru

Zinātne un zināšanas kā valsts vērtība

Publikāciju ciklā par zinātni Latvijā, LV portāls dod vārdu zinātniekiem, lai diskutētu par pētniecības jomām un sabiedrībā mazāk zināmiem sasniegumiem, un to, kā zinātnes attīstība var veicināt valsts izaugsmi un labklājību.

Viens no demokrātiskas un turīgas valsts stūrakmeņiem ir izglītoti iedzīvotāji un zinātnes sasniegumi. Attīstītās valstis stratēģiski investē pētniecībā un zinātnē, lai stimulētu inovācijās balstītas ekonomikas izaugsmi. “Uz papīra” tas ir atzīts arī Latvijā. Piemēram, kā viena no prioritātēm Latvijas Nacionālās attīstības plānā 2021.–2027. gadam ir uzsvērta “zinātne sabiedrības attīstībai, tautsaimniecības izaugsmei un drošībai”.

Turpat arī akcentēts: “Zināšanas un kvalitatīva, iekļaujoša un mūsdienīga izglītība ir stipras valsts pamats.” “Zināšanu sabiedrība ir aktīva sabiedrība”, kurai piemīt “nepieciešamās līdzdalības prasmes un spējas aizstāvēt savas tiesiskās intereses”. “Medijpratība un kritiskā domāšana ir labākā Latvijas aizsardzība pret hibrīdiem apdraudējumiem.”

 

 

Realitātē Latvijā zinātnē ticis ieguldīts nepietiekami, lai nodrošinātu “nacionālās attīstības mērķu sasniegšanai nepieciešamo zināšanu apjomu un to pārnesi izglītībā un nozarēs”. Pašreizējais finansējums zinātnei – 0,7% no IKP – joprojām ir tālu no vidējā rādītāja Eiropas Savienībā (2,3%).

Tomēr ne mazāk svarīgs ir jautājums –, vai zinātne un zināšanas Latvijas sabiedrībā ir vērtība?

Nesen veiktā pētījuma “Zinātnes patēriņa un līdzdalības izpēte” rezultāti liecina, ka vairumam sabiedrības nav skaidrs, kā zinātnes attīstība var veicināt valsts labklājību un mazināt nabadzību. Tikai 21% sabiedrības vispār spēj nosaukt kādu Latvijas zinātnieku un tikai 20% ir informēti par kādu Latvijas zinātnieku sasniegumu.


LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI