SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
29. novembrī, 2016
Lasīšanai: 4 minūtes
1
1

Jauna kārtība bezpilota gaisa kuģu lidojumiem

Stājas spēkā 29.11.2016.
Publicēts pirms 8 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Sabiedrība kopumā, kā arī vairums bezpilota gaisa kuģu lietotāju nav informēti par riskiem un draudiem, ko var radīt bezpilota gaisa kuģi un to sistēmas, vai neapzinās tos.

FOTO: Freepik

Šodien stājas spēkā Ministru kabineta (MK) akceptēti noteikumi  Nr. 737 "Kārtība, kādā veicami bezpilota gaisa kuģu un tādu cita veida lidaparātu lidojumi, kuri nav kvalificējami kā gaisa kuģi".

Normatīvais akts attiecas uz jebkuru personu, kuras īpašumā vai valdījumā ir bezpilota gaisa kuģis vai kura vēlas veikt bezpilota gaisa kuģa lidojumus, kā arī uz komersantiem un biedrībām, kas organizē bezpilota gaisa kuģu lidojumus.

Līdz šim spēkā bija 2006. gada 15. augusta MK noteikumi Nr. 656 "Kārtība, kādā veicami bezpilota gaisa kuģu un tādu cita veida lidaparātu lidojumi, kuri nav kvalificējami kā gaisa kuģi".

Noteikumu piemērošanas gaitā tika secināts, ka spēkā esošais Latvijas tiesiskais regulējums par bezpilota gaisa kuģiem nav visaptverošs un ir morāli novecojis. Līdz ar to nepieciešams radīt jaunas normas, kā arī pārskatīt un aktualizēt spēkā esošo tiesisko regulējumu. Turklāt bezpilota gaisa kuģu un tādu cita veida lidaparātu, kuri nav kvalificējami kā gaisa kuģi, nozare strauji attīstās, par ko liecina arvien pieaugošais bezpilota gaisa kuģu lietotāju īpatsvars. Līdz ar to būtiski palielinās arī riski civilās aviācijas drošumam un drošībai, par ko liecina vairāki incidenti Latvijas Republikas gaisa telpā.

Jaunie noteikumi paredz pamatprasības attiecībā uz bezpilota gaisa kuģi (piemēram, prasības attiecībā uz gaisa kuģa konstrukciju un aprīkojumu; gaisa kuģa identificēšanu (atpazīšanu); kopējo pacelšanās masu; apdrošināšanu pret trešajām personām nodarīto kaitējumu), kā arī attiecībā uz lidojumiem (piemēram, diennakts laiks, kad lidojumi atļauti; to redzamība; attālums no personām, īpašuma uz zemes, citiem gaisa telpas lietotājiem, publisko pasākumu norises vietām; lidojumi virs Aizsargjoslu likumā minētajiem infrastruktūras objektiem un to tuvumā); pieļaujamais lidojumu augstums).

Noteikumos paredzētas prasības attiecībā uz bezpilota gaisa kuģa pilotu un lidojumu novērotājam (piemēram, vecums; pilota identificēšanas (atpazīšanas) iespējamība; lidojumu novērotāja pieaicināšanas nepieciešamība; nosacījumi par alkoholisko un citu apreibinošo vielu lietošanu); nosaka kārtību, kādā veic bezpilota gaisa kuģa lidojumus Latvijas kontrolējamā gaisa telpā un tās tuvumā (tajā skaitā lidojumu nosacījumus lidlauka ar kontrolējamo gaisa telpu tuvumā).

Noteikumos ir arī noteikta kārtība bezpilota gaisa kuģa lidojumu atļaujas saņemšanai, ieviešot vienotu iesnieguma veidlapu.

MK noteikumi paredz pārejas periodu līdz 2018. gada 1. janvārim tiesību normai, ja bezpilota gaisa kuģa kopējā pacelšanās masa pārsniedz 1,5 kg, tās īpašnieks apdrošina savu civiltiesisko atbildību pret zaudējumiem, kurus bezpilota gaisa kuģis varētu radīt trešās personas veselībai, dzīvībai vai mantai, kā arī videi, izņemot gadījumus, kas noteikti Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 21. aprīļa Regulā Nr. 785/2004 par apdrošināšanas prasībām, kas attiecas uz gaisa pārvadātājiem un gaisa kuģu ekspluatantiem.

Šie MK noteikumi ir pagaidu regulējums, līdz stāsies spēkā Eiropas regula, kas ir šobrīd izstrādes stadijā.

Līdz ar to par spēku zaudējušiem ir atzīti MK noteikumi Nr. 656 "Kārtība, kādā veicami bezpilota gaisa kuģu un tādu cita veida lidaparātu lidojumi, kuri nav kvalificējami kā gaisa kuģi".

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI