Saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes datiem, enerģētikas sektors, tostarp transports, veido ap 65 % no kopējām siltumnīcefekta gāzu emisijām Latvijā. Transporta daļa šajā kopējā apjomā ir nozīmīga, tādēļ nozares dekarbonizācija ir viens no galvenajiem uzdevumiem ceļā uz klimata mērķu sasniegšanu.
Eiropas Savienības politikas dokumenti, tostarp regulējums par alternatīvo degvielu infrastruktūru, nosaka skaidrus termiņus un prasības, taču to īstenošana prasa ievērojamus ieguldījumus, elastīgu regulējumu un sabalansētu pieeju reģionu vajadzībām. Par šiem jautājumiem tiks diskutēts paneļdiskusijā “Alternatīvās degvielas Vidzemē: elektrifikācija, ūdeņradis un biometāns transportā”.
Diskusijā piedalīsies un dažādus skatupunktus akcentēs:
- Kristīne Malnača, transporta jomas eksperte – par investīciju vidi un lielo infrastruktūras projektu nozīmi, tostarp Rail Baltica piemēru mobilitātes pārejā, kā arī izaicinājumiem piesaistīt finansējumu ilgtermiņa projektiem;
- Viktorija Tabakurska, Satiksmes ministrija – par to, kā nacionālā politika pielāgojas Eiropas prasībām alternatīvo degvielu infrastruktūras attīstībā un kā nodrošināt, ka šie mērķi tiek praktiski īstenoti;
- Raimonds Jurgelis, jaunuzņēmums Bruntor – par inovāciju attīstīšanu transporta nozarē pie esošā normatīvā regulējuma un nepieciešamību pašam regulējumam kļūt elastīgam, lai netraucētu jaunu tehnoloģiju ieviešanu;
- Kristīne Veģere, SIA Virši – par biometāna izmantošanas iespējām transportā un par šķēršļiem, kas kavē šīs degvielas plašāku ieviešanu Latvijā;
- Aivars Starikovs, Latvijas Ūdeņraža asociācija – par zaļā ūdeņraža pilotprojektiem Latvijā un Eiropā, kā arī par nepieciešamajiem soļiem, lai Latvija iekļautos kopējā Eiropas ūdeņraža attīstības tempā.
Diskusiju vadīs Krista Pētersone, Vidzemes plānošanas reģiona eksperte ar pieredzi ilgtspējīgas enerģētikas un klimata politikas jautājumos.
Transporta nozares tēmas konferences programmā būs aktuālas visas dienas garumā. Nozīmīgu pienesumu sniegs Kārlis Mendziņš, Latvijas Elektroauto biedrība, uzstājoties ar prezentāciju par bezemisiju mobilitātes līdzšinējo gaitu, identificētajiem šķēršļiem un attīstības tendencēm Latvijā. Papildus tematiskajai diskusijai savu redzējumu par transporta sektora nozīmi energoefektivitātes un klimata mērķu sasniegšanā sniegs arī Viktorija Tabakurska, Satiksmes ministrija.
Konferences programmā paredzētas arī diskusijas par ēku energoefektivitāti, sniedzot ieskatu vienas pieturas aģentūras modeļu piemēros un pašvaldību pieredzē ēku atjaunošanas atbalsta mehānismu praktiskā īstenošanā.
Diskusiju tematika cieši saistīta ar Vidzemes plānošanas reģiona īstenotajiem starptautiskajiem projektiem. Interreg BSR programmas līdzfinansētā HyTruck projekta ietvaros Vidzemē veikta reģionālā analīze un testēti rīki, kas palīdz noteikt piemērotākās vietas zaļā ūdeņraža uzpildes stacijām un izvērtēt dažādus tehnoloģiskos un vides scenārijus smagajam transportam. Savukārt Interreg Europe programmas līdzfinansētajā projektā SPOTLOG gūta pieredze, vērtējot ilgtspējīgas loģistikas un “pēdējās jūdzes” piegādes risinājumus mazapdzīvotās teritorijās un pilsētās, kā arī analizējot politikas instrumentu piemērotību un daloties ar labās prakses piemēriem starp reģioniem.
Šī pieredze ļauj konferences diskusijā iekļaut ne tikai tehnoloģisko skatījumu, bet arī praktisku izvērtējumu par to, kā reģioni pielāgojas klimata mērķiem un kādus izaicinājumus tas rada pašvaldībām un uzņēmējiem.
REĢISTRĒŠANĀS DALĪBAI KONFERENCĒ
Konference būs nozīmīga tikšanās vieta ieinteresētajām pusēm, kur vienuviet tiks aplūkoti transporta nozares izaicinājumi un praktiski risinājumi ilgtspējīgas mobilitātes attīstībai Latvijā.
Dalību iespējams pieteikt, aizpildot reģistrācijas anketu: ej.uz/energodialogs2025.
Dalība ir bez maksas.
Reģistrācija atvērta līdz 14. oktobrim vai līdz brīdim, kad sasniegts maksimālais dalībnieku skaits.