“Mūsu mērķis ir mazināt birokrātiju un izmaksas. Jābūt vienam, nevis diviem dzelzceļa pārvaldītājiem,” uzsver satiksmes ministrs Atis Švinka.
Reforma paredz būtiskas pārmaiņas nozares pārvaldībā, kas ļaus efektīvāk izmantot resursus un samazināt administratīvās izmaksas, vienlaikus sakārtojot nozares pārvaldību un uzlabojot finansējuma modeli, kā arī atrisinot jautājumu par “Rail Baltica” infrastruktūras pārvaldītāju.
SM sadarbībā ar LDz organizēs “Rail Baltica” projekta Latvijā ieviešanas visaptverošu un padziļinātu vadības, finanšu, ekonomisko, tehnoloģisko un juridisko izvērtējumu, ietverot rekomendācijas turpmākai projekta realizācijai, kā arī vienota dzelzceļa infrastruktūras pārvaldības modeļa izstrādei un ieviešanai, lai veiktu abu sabiedrību pilnīgu integrāciju. Izpētes veikšanai paredzēta konsultantu piesaiste un papildu finansējuma piešķiršana.
Pēc padziļinātās izpētes SM sagatavos priekšlikumu lēmuma pieņemšanai Ministru kabinetā par valsts tiešās izšķirošās ietekmes un līdzdalības izbeigšanu SIA “Eiropas dzelzceļa līnijas”, ieguldot SIA “Eiropas dzelzceļa līnijas” kapitāla daļas VAS “Latvijas dzelzceļš” pamatkapitālā.
Plānots, ka par “Rail Baltica” projekta ietvaros būvētās publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāju tiek noteikts LDz, nododot tai valdījumā “Rail Baltica” projekta ietvaros būvēto dzelzceļa infrastruktūru, kas atbilstoši Dzelzceļa likuma 4. pantam sevī ietver arī zemes klātni un nodalījuma joslu. Gan zemes, gan būvju īpašnieks paliek valsts. Pēc EDzL integrācijas LDz, SM virzīs atbilstošus grozījumus Dzelzceļa likumā.
Papildu informācija
Kopumā Satiksmes ministrija ir kapitāla daļu turētāja 14 uzņēmumos transporta un sakaru nozarē. Sadrumstalotā pārvaldība traucē gan būtisku investīciju piesaistei un ilgtspējīga finansējuma modeļa izstrādei, gan arī ierobežo sadarbību un koordināciju starp nozares kapitālsabiedrībām. Lai novērstu funkciju dublēšanos, uzlabotu kopējo transporta sistēmas efektivitāti un pakalpojumu sniegšanas kvalitāti, kā arī mazinātu ietekmi uz vispārējo valdības budžeta bilanci, transporta nozarē ir nepieciešami būtiski pārvaldības uzlabojumi.
Ar mērķi uzlabot investīciju piesaistes procesus, pārskatīt satiksmes nozares finansējuma modeli un padarīt to ilgtspējīgu, mazināt nepieciešamību pēc valsts budžeta līdzekļu finansējuma, kā arī sekmēt sadarbību un koordināciju starp satiksmes nozares kapitālsabiedrībām, SM turpina vērtēt arī citu satiksmes nozares kapitālsabiedrību optimizācijas un restrukturizācijas iespējas.