Arvien aktuāls ir jautājums par trešajās valstīs reģistrētu automobiļu izdarītajiem masveida pārkāpumiem ceļu satiksmē un grūtībām noteikt šo automobiļu īpašniekus vai vadītājus, lai sauktu pie administratīvās atbildības. Tāpat beidzot jārod risinājums, kas piespiestu šos pārkāpējus samaksāt piemērotos sodus, uzsver komisijas priekšsēdētāja Skaidrīte Ābrama.
Laika posmā no 2020. līdz 2023.gada maijam fotoradari fiksējuši vairākus desmitus tūkstošus ceļu satiksmes pārkāpumu, ko izdarījuši trešajās valstīs reģistrētie automobiļi, norādīts likumprojekta anotācijā.
Deklarēšanu varēs veikt elektroniski, izmantojot VSIA "Ceļu satiksmes drošības direkcija" (CSDD) nodrošinātos e-pakalpojumus. Atbildot uz deputātu jautājumiem, CSDD norādīja, ka deklarācijas aizpildīšanai nav nepieciešama autentifikācija. Deklarēšana notiek, verificējot e-pasta adresi. Savukārt Iekšlietu ministrija uzsvēra, ka transportlīdzeklis būs jādeklarē pirms iebraukšanas Latvijas teritorijā.
Deklarācijā būs jānorāda transportlīdzekļa marka un modelis, reģistrācijas valsts un reģistrācijas numurs, informācija par īpašnieku vai turētāju, laika periods, kurā automobili izmantos ceļu satiksmē Latvijā un cita informācija.
Grozījumi paredz, ka par nedeklarēta trešās valsts transportlīdzekļa izmantošanu ceļu satiksmē Latvijā tā vadītājam varēs piemērot naudas sodu no 55 līdz 140 eiro.
S.Ābrama informēja, ka Saeimas komisiju darbakārtībā drīzumā nonāks arī saistītie grozījumi Administratīvās atbildības likumā. Tāpat komisija aicināja atbildīgās ministrijas izstrādāt priekšlikumus efektīvai deklarēšanās sistēmas darbībai un stiprināt Valsts policijas iespējas piemērot sodus.
Ar izmaiņām iecerēts arī atteikties no transportlīdzekļa tehniskās apskates derīguma termiņa uzlīmes. Informācija par atļauju piedalīties ceļu satiksmē būs pieejama CSDD reģistrā, kā arī tehniskās apskates protokolā. Izņēmums būs traktortehnika – tai joprojām paredzēts izsniegt tehniskās apskates derīguma termiņa uzlīmes.
Tāpat grozījumi noteic kārtību transportlīdzekļa evakuācijai no ātrgaitas ceļiem un paredz, ka par nereģistrēta elektroskrejriteņa izmantošanu ceļu satiksmē tā vadītājam varēs piemērot naudas sodu no 30 līdz 70 eiro.
Lai izmaiņas stātos spēkā, tās vēl trīs lasījumos jāatbalsta Saeimai.