Stratēģija nr.1: Biznesa orientēšana uz klientu
Lielākā daļa biznesa līderu, atskatoties uz faktoriem, kas pozitīvi ietekmējuši viņu pārstāvētā uzņēmuma izaugsmi, min tieši uzņēmuma padziļinātu izpratni par klientu vajadzībām un vēlmēm. Ātra un kvalitatīva klientu apkalpošana, produktu un pakalpojumu pielāgošana atbilstoši viņu vajadzībām ļauj ne tikai palielināt pārdošanas apjomus esošajiem klientiem un vairo viņu lojalitāti uzņēmumam, bet arī nostiprina uzņēmuma reputāciju un palīdz piesaistīt jaunus klientus. Šī ir viena no stratēģijām, kura visā pasaulē tiek izmantota neatkarīgi no uzņēmuma lieluma, pārstāvētās nozares vai atrašanās vietas. Kā uzņēmumā ieviest uz klientu orientēto pieeju? Vispirms nepieciešams iepazīt klientu – Kas viņi ir? Kādas ir viņu pārstāvētās vērtības, intereses, dzīvesveids? Kur dzīvo? Kas ir, viņuprāt, ērtākais sadarbības veids ar konkrēto uzņēmumu? Kā instrumentu klientu izpētei var izmantot gan intervijas, gan fokusa grupu diskusijas un novērojumus. Tāpat var izveidot savu klientu datubāzi, un ar tās starpniecību apzināt viņu viedokli par, piemēram, uzņēmuma jaunajiem piedāvājumiem, kā arī vairot esošo klientu lojalitāti, piedāvājot personalizētus piedāvājumus vai atlaides. Protams, tikpat būtiska mūsdienu digitālajā laikmetā ir arī savstarpējā komunikācija ar klientu – atvērtība saziņai, iedziļināšanās klienta pieredzē un pretimnākšana ir neatņemams uz klientu orientētās pieejas stūrakmens.
Stratēģija Nr. 2: Uzņēmuma darbinieku talantu attīstīšana
Nenoliedzami, prasmīgi, izglītoti un aizrautīgi uzņēmuma darbinieki ir viens no būtiskākajiem uzņēmuma veiksmes faktoriem, tādēļ lielākā daļa uzņēmumu, kuri var lepoties ar veiksmīgu izaugsmi, īpašu uzmanību pievērš cilvēkresursu pārvaldībai. Tas ietver gan rūpīgu savas komandas locekļu atlasi, atbilstoši uzņēmuma specifikai un pārstāvētajām vērtībām, kā arī esošo darbinieku prasmju un zināšanu regulāru papildināšanu apmācībās, motivācijas, izaugsmes programmu īstenošanu, skaidru darba pienākumu aprakstu izstrādi, mērķu definēšanu un ikgadējā novērtējuma sistēmu. Tāpat svarīga ir arī panākumus rosinoša iekšējā uzņēmuma vide, savstarpējā sapratne, uzticēšanās un atvērta iekšējā komunikācija. Īsāk – šī stratēģija balstās vecajā patiesībā, ka laimīgi un zinoši darbinieki ir ceļš uz apmierinātiem klientiem. Tādēļ jebkuram uzņēmumam ir jāiegulda laiks, uzmanība un resursu ne tikai produkta ražošanā un klientu attiecību uzturēšanā, bet arī nemitīgi jārūpējas par savu darbinieku labsajūtu un izaugsmi.
Stratēģija Nr.3: Inovāciju ieviešana
Jā, tā nav kļūda – tieši inovāciju ieviešana ir viena no galvenajām stratēģijām, ar kuras palīdzību mazie un vidējie uzņēmumi var veicināt savu izaugsmi. Ieviešot jauninājumus uzņēmumā, tiek uzlabota ne tikai tehnisko procesu veiktspēja un palielināta uzņēmuma darbības efektivitāte, bet arī lielākoties šis process iet roku rokā ar uzņēmuma un klientu vajadzību padziļinātu analīzi, ļaujot identificēt un novērst kļūdas, nepilnības un citus šķēršļus izaugsmei. Kā norāda eksperti, inovāciju ieviešanas norisē vērtīgi iesaistīt arī darbiniekus, jo viņi lielākoties ir labi informēti par konkrētās nozares aktualitātēm un var kalpot kā lielisks ideju avots. Tāpat der atcerēties, ka nav vienas burvju formulas, kā jauninājumus veiksmīgi ieviest uzņēmuma darbībā, līdz ar to priekšroku vēlams dot pakāpeniskiem uzlabojumiem, pamazām pielāgojot produktus un pakalpojumus un izvērtējot jaunievedumu lietderību.
Stratēģija Nr.4: Investīciju veikšana izaugsmē
Šķiet ikviens uzņēmējs piekritīs, ka izaugsme lielā mērā atkarīga no ieguldītajiem resursiem. Tomēr mazo un vidējo uzņēmumu vidū nereti ikdienas ražošanas rutīna un pašu resursu trūkums ieguldījumu veikšanu izaugsmē liek atvirzīt otrajā plānā, tādējādi liedzot palielināt ražošanas jaudas, jaunu iekārtu vai, piemēram, automatizētu vadības sistēmu ieviešanu. Lai uzņēmuma attīstības ieceres veiksmīgi īstenotu, eksperti iesaka piesaistīt konkrētajam uzņēmuma dzīves ciklam atbilstošu ārējā finansējuma veidu. Tā piemēram, stabilu un jau labu laiku darbojošos uzņēmumu attīstības ieceres labprāt palīdzēs īstenot gan riska kapitāla fondi, gan bankas, bet uzņēmuma agrīnajā attīstības fāzē izaugsmē būtisku ieguldījumu var sniegt tieši privātie investori.
Par Finanšu nozares asociāciju
Finanšu nozares asociācija ir sabiedriskā organizācija, kas pārstāv Latvijas finanšu, tehnoloģiju un saistīto nozaru uzņēmumus nacionālajā un starptautiskajā līmenī.
Šobrīd Finanšu nozares asociācija apvieno lielāko daļu finanšu nozares uzņēmumu, t.sk. tehnoloģiju un saistīto nozaru uzņēmumus.
2018. gada 12. jūlijā Asociācijas biedru sapulce apstiprināja nosaukuma maiņu no Latvijas Komercbanku asociācija uz Finanšu nozares asociāciju.
Finanšu nozares asociācijas vīzija - Latvijas finanšu nozare ir sadarbības un inovāciju piemērs Eiropai.
Organizācijas darbības principi un vērtības ir atvērtība, atbildība un sadarbība, veidojot vienotu platformu un kvalitatīvas diskusijas par aktuāliem jautājumiem.
Asociācijas prioritārie darbības virzieni:
- attīstība – veicināt turpmāku Latvijas finanšu sektora attīstību, fokusējoties uz plaša klāsta inovatīvu pakalpojumu ar augstu pievienoto vērtību pieejamību, un konkurētspēju vienotajā Eiropas Savienības tirgū;
- tehnoloģijas – pozicionēt Latviju kā ES līdervalsti atvērto finanšu pakalpojumu jomā ar inovatīviem digitālajiem pakalpojumiem;
- atbilstība - veicināt augstāko atbilstības standartu ieviešanu.