Šobrīd autentificēšanās VIS notiek administratoriem izmantojot lietotājvārdus un paroles, kas nenodrošina iespēju noteikt lietotāja identitāti gadījumā, ja nepieciešams noteikt personu, kura veikusi datu ievadīšanu vai aktualizēšanu VIS. Ņemot vērā minēto, nepieciešams izvēlēties tādu autentificēšanās mehānismu, kas vienlaicīgi nodrošina ne tikai autentificēšanos sistēmā, bet arī personas identifikāciju.
Šobrīd vienīgais mehānisms, kas nodrošina gan autentifikācijas, gan identifikācijas funkcijas ir droša e‑paraksta viedkarte, kas pieejama kopš 2006.gada un formāli šobrīd nav šķēršļu tā izmantošanai autentifikācijai VIS.
Vienlaikus droša e-paraksta viedkartes kā vienota autentifikācijas mehānisma ieviešanai nepieciešams izstrādāt autentifikācijas moduli. Šāda moduļa izstrāde prasa papildus finanšu līdzekļus, kas nav kā prioritāri paredzēti Eiropas Savienības (ES) fondu programmās.
Tāpat jāņem vērā, ka pirmās droša e-paraksta viedkartes centralizētā publiskā iepirkuma ietvaros valsts un pašvaldību iestāžu darbiniekiem tika izsniegtas 2006.gadā un to derīgumu termiņš jau ir beidzies. 2009.gadā derīguma termiņš beigsies 47% no visām publiskā iepirkuma ietvaros iegādātajām droša e-paraksta viedkartēm, bet 2010.gadā – pārējām viedkartēm.
Ņemot vērā, ka jauns centralizētais publiskais iepirkums e-paraksta viedkaršu iegādei nav plānots, paredzams, ka tuvākajos gados droša e-paraksta viedkaršu turētāju loks valsts un pašvaldību darbinieku vidū sašaurināsies.
Līdz ar to, lai nodrošinātu drošu e-paraksta viedkarti kā vienotu autentifikācijas mehānismu jaunveidojamās VIS, valsts pārvaldes iestādēm e-paraksta viedkaršu iegāde būtu jāveic no savas iestādes budžeta līdzekļiem, kas esošajā ekonomiskajā situācijā daudzām iestādēm būtu apgrūtinājums un radītu papildus finansiālo slodzi.
Vienlaicīgi tiek strādāts pie priekšlikumiem elektronisko identifikācijas karšu ieviešanas iespējām. Koncepcijas projektā, kas patlaban tiek saskaņots ar ieinteresētajām institūcijām, paredzēts ieviest Eiropas Savienības tiesību aktos noteiktajām prasībām atbilstīgas elektroniskās identitātes kartes, kurās tiks ietverts arī drošs e-paraksts. Plānots, ka pirmās kartes varētu izsniegt 2010.gada otrajā pusē.
Līdz ar to RAPLM uzskata, ka droša e-paraksta kā vienota autentifikācijas līdzekļa noteikšana jaunveidojamās VIS šobrīd būtu nelietderīga un pāragra.
Informāciju sagatavoja:
Ilze Dišlere
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas
Komunikācijas nodaļas vadītāja vietniece
Tālr.: 67770388; 26111123
E-pasts: Ilze.Dislere@raplm.gov.lv; prese@raplm.gov.lv