SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
08. janvārī, 2008
Lasīšanai: 5 minūtes
RUBRIKA: Likumprojekts
1
1

Izšķiras transportlīdzekļu vadītāja apliecību nākotne

Publicēts pirms 17 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>
Sākot ar 2009. gadu Latvijā, visticamāk, tiks ieviesta viena parauga traktortehnikas vadītāju apliecība līdzšinējo divu vietā. Pašreizējā jaunieveduma pieņemšanas virzība liecina, ka vismaz tuvākajos gados valstī netiks ieviesta viena parauga visu veidu transportlīdzekļa vadītāju apliecības.

Ministru kabinets (MK) komitejā 2. janvārī, izskatot sagatavoto likumprojektu „Grozījumi Ceļu Satiksmes likumā”, sliecas atbalstīt Zemkopības ministrijas (ZM) sagatavoto ieceri par vienotas traktortehnikas vadītāju apliecības ieviešanu, kuras arī turpmāk izsniegtu ZM, informē ministrijas lauku infrastruktūras nodaļas vadītāja vietnieks Egils Lapiņš.

 

Sola, ka ieguvēji būs visi

Pašlaik Ceļu satiksmes likuma 23. panta piektajā un sestajā daļā noteikts, ka Latvijā ir divu veidu traktortehnikas vadītāju apliecības – traktortehnikas vadītāja apliecība (ietver piecas kategorijas) un speciālās traktortehnikas vadītāja apliecība (ietver sešas kategorijas), kas, kā norāda ZM, rada neērtības un liekus izdevumus traktortehnikas vadītājiem, kuriem nepieciešamas abas šīs apliecības. Likumprojekts paredz turpmāk vienu traktortehnikas vadītāja apliecību, kurā būs ietvertas astoņas kategorijas, vairākas no jaunajām kategorijām paplašināt tā, lai cilvēks ar vienas kategorijas traktortehnikas vadītāja apliecību varētu vadīt vairākus tehnikas veidus. Ieguvēji no šādas kārtības būs tie traktortehnikas vadītāji, kuriem šobrīd ir abu veidu vadītāja apliecības, kā arī tie vadītāji, kuriem iegūtās kategorijas tiks paplašinātas. Savukārt zaudētājos, kā norāda ZM, nepaliks arī tie traktortehnikas vadītāji, kas tiesības iegūs pēc likumprojekta iedzīvināšanas, jo iegūtās kategorijas radīs iespējas izmantot vairākus traktortehnikas veidus, tādējādi paplašināsies arī jomas, kurās attiecīgais vadītājs var darboties.

Likumprojektu, kā informē E. Lapiņš, atbalsta arī lauksaimniecības, mežsaimniecības, būvniecības, rūpniecības, ceļu būvniecības, ceļu kopšanas un citu nozaru organizācijas, no kurām daļa bijušas projekta iniciatores.

 

ZM un CSDD viedokļi atšķiras

Skeptiskāk ZM piedāvāto likumprojektu vērtē Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD). Kā norāda direkcijas Juridiskās daļas priekšnieka vietnieks Jānis Golubevs - ja vienoto vadītāja apliecību izsniegšana tiktu deleģēta CSDD, tas radītu mazāk sarežģījumus potenciālajiem klientiem un izslēgtu vajadzību uzturēt divus transportlīdzekļu reģistrus. Ap 90% traktortehnikas vadītāju esot arī autovadītāja apliecības, tādējādi tikai 10% saistībā ar formalitāšu kārtošanu nenāk uz CSDD. Turklāt direkcija, atšķirībā no ZM, piedāvā kompleksu pakalpojumu, ieskaitot klienta fotoattēla uzņemšanu un tūlītēju iestrādāšanu vadītāja apliecībā. Savukārt E.Lapiņš iebilst, ka, kārtojot nepieciešamās formalitātes ZM paspārnē, kas atrodas Valsts tehniskās uzraudzības aģentūrā (VTUA), tiktu ievērots tā sauktais vienas pieturas princips – gan vadītāja eksāmena kārtošana, gan apliecības saņemšana notiktu vienā institūcijā. Turklāt VTUA struktūrvienības esot visos 26 Latvijas rajonos, bet CSDD – tikai 10.

 

Vienotas transportlīdzekļu apliecības ieviešana var nenotikt

Rūpējoties par iedzīvotāju ērtībām, daudzās valstīs tiek izdota viena parauga visu transportlīdzekļu veidu vadītāju apliecība, kurā ietvertas arī traktortehnikas un mopēda vadītāju kategorijas, skaidro J.Golubevs. Šādu risinājumu pašlaik valdībai piedāvā arī CSDD, kas savukārt nozīmētu, ka ZM likumprojekts būtu jāatceļ un lietas virzība jānodod Satiksmes ministrijai, ko pārstāv CSDD. Bet, likumprojekta virzībai saglabājoties līdzšinējai (MK atbalsta ZM versiju), top skaidrs, ka vienotas visu transportlīdzekļu vadītāja apliecības Latvijā tuvā nākotnē ieviestas netiks, lai gan pēdējā parauga CSDD izdotajās apliecībās, paredzot vienotu variantu, traktortehnikai jau ir iekļauta sadaļa T. Tātad, kā norāda J.Golubevs, nebūtu nekādu tehnisku sarežģījumu īstenot jaunievedumu.

Pašreiz ES valstīs pastāv gan viena veida, gan vairāku tipu traktortehnikas vadītāju apliecības. Kā skaidro CSDD pārstāvis, apmēram pusē Eiropas valstu ir vienotas visu veidu transportlīdzekļu vadītāja apliecības, bet pusē traktortehnika un mopēdi kā tā sauktā nacionālā kategorija tiek nodalīti atsevišķi.

ZM piedāvātais likumprojekts, kā informē E.Lapiņš, MK sēdē tiks skatīts tuvāko divu nedēļu laikā, bet vienotā traktortehnikas vadītāja apliecību izsniegšana varētu sākties 2009. gadā, jo nepieciešams izstrādāt attiecīgus regulējošos normatīvos aktus un veikt sagatavošanās darbus projekta ieviešanai. Līdzšinējās traktortehnikas vadītāja apliecības savu derīgumu saglabās līdz tajās noradītā termiņa beigām. Turpmāk var palielināties cenas atsevišķu kategoriju traktortehnikas vadītāju sagatavošanas kursiem, jo, veicot praktisko apmācību, palielinās izmantojamās tehnikas skaits un veidi, informē ZM.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI