Tā kā augstskolas materiāli tehniskā bāze bija novecojusi un neatbilda mūsdienīgam mācību procesam, trūka modernu mācību līdzekļu un iekārtu, minētā projekta mērķis bija modernizēt priekšmetu apguvi, izveidojot multimediju mācību materiālus četros mācību priekšmetos.
Projekts ilga no 2005. gada 1. oktobra līdz 2008. gada 30. septembrim, un tagad tā rezultātā RTU studentiem jebkurā Latvijas reģionā ar interneta palīdzību bez maksas pieejami mācību materiāli: lekciju konspekti, videolekcijas, demonstrāciju materiāli, laboratorijas darbu apraksti, uzdevumu risināšanas piemēri, mācību filmas, testi zināšanu pārbaudei. Īpaši ieguvēji ir tie studenti, kuri nevar regulāri kontaktēties ar pasniedzēju klātienē.
Projekta vadītājs Dr. habil. phys. profesors Māris Knite portālam LV.LV stāsta, ka RTU projekts „Vispārīgo dabas zinātņu multimediju mācību materiālu izstrāde tehnisko augstskolu inženierzinātņu studentiem” ietvēra četrus apakšprojektus: fizikas apakšprojektu vadīja profesors Māris Knite, matemātikas – profesore Inta Volodko, ķīmijas – profesors Valdis Kampars un materiālzinību – profesors Mārtiņš Kalniņš. Grūto projekta koordinācijas darbu veica asociētais profesors Juris Blūms.
Projekta laikā ir iegādāta materiāli tehniskā bāze: eksperimentu demonstrāciju iekārtas, laboratoriju iekārtas, modernas multimediju prezentācijas iekārtas, ir izstrādātas un izvietotas Blackboard vidē animētas lekciju videoprezentācijas, uzdevumu risināšanas piemēru videoprezentācijas, materiāli laboratorijas darbiem (video prezentācijas un apraksti), mācību filmas par eksperimentu demonstrācijām, interaktīvi testi zināšanu pašpārbaudei, terminu vārdnīcas, interneta resursu apkopojums katrai tēmai.
Par sevišķi vērtīgām M. Knite uzskata pašu uzņemtās fizikas eksperimentu demonstrāciju krāsainās videofilmas un laboratorijas darbu krāsainās videoprezentācijas, pēc kurām students neklātienē internetā var precīzi sagatavoties laboratorijas darbu izpildei un, ienākot laboratorijā, uzreiz ieraudzīt, pie kuras iekārtas un kā viņam būs jāizstrādā konkrētais laboratorijas darbs.
Studentu interese par e-materiāliem
RTU studiju reģistrā esošajiem studentiem ir neierobežota pieeja izstrādātajiem materiāliem, t.i., viņi pēc patikas var, piemēram, pārskatīt animētās lekciju videoprezentācijas gan pirms, gan pēc reālās fizikas lekcijas, skaidro M. Knite. Studentu interese ir liela, par to liecina augstskolā veiktais statistiskais pētījums.
Kopējais „klikšķu” skaits 2009. gada februārī – 12 977
Avots: RTU statistiskais pētījums
Augstskola finanšu grūtībās
Universitātes pasniedzēja galvenais uzdevums ir iedegt studentā interesi par studiju priekšmetu, lai students turpinātu to apgūt patstāvīgi, uzskata profesors Māris Knite. „Multimediju mācību materiālu izstrādē ieguldītais intelektuālais potenciāls un studentu lielā ieinteresētība šo materiālu apguvē attīsta nākamo inženieru eksakto, tehnisko un inovatīvo domāšanu, bez kuras nav iedomājama inovatīvas ražošanas attīstība, kas savukārt spēj radīt produktus ar augstu pievienoto vērtību.”
Vienlaikus RTU mācībspēki atzīst, ka šogad jau veiktais valsts finansējuma samazinājums augstākajai tehniskajai izglītībai par 40% var izrādīties liktenīgs konkurētspējīgai valsts attīstībai tuvākajā nākotnē. Šobrīd universitātē kvalitatīvi strādāt un sagatavot inženierus, kas nākotnē varētu radīt produktus ar lielāko pievienoto vērtību, tādējādi attīstot Latvijas ekonomiku, nav iespējams. Finansējums no ESF projektiem, kas saistīti ar izglītību, ir apsveicams, taču arī ESF projektiem ir nepieciešams līdzfinansējums. Ja universitātes budžets tiek samazināts vairāk nekā par 40%, atrast līdzfinansējumu ESF projektu īstenošanai no saviem līdzekļiem augstskola nespēj.
"Šogad jau veiktais valsts finansējuma samazinājums augstākajai tehniskajai izglītībai par 40% var izrādīties liktenīgs konkurētspējīgai valsts attīstībai tuvākajā nākotnē."
Finansējuma samazinājums nemudina labākos mācībspēkus turpināt strādāt RTU un atjaunot mācību iestādē esošās tehnoloģijas. Tas kopumā neveicina universitātes attīstību un degradē inženieru izglītību, uzskata RTU Studentu pašpārvalde. Valsts pārvaldei finansējums tika samazināts tikai par 15%, turpretī augstākās izglītības iestādēm – par 40 procentiem. Situācijā, kad atkal ir iespējams finansējuma samazinājums izglītībai, RTU pasniedzēji un studenti aicina negraut augstāko izglītību.
Pravietis tēvu zemē
Nedz kultūras, nedz izglītības, nedz zinātnes vērtība nav precīzos skaitļos aprēķināma, tāpēc krīzes laikā pirmām kārtām un visvairāk cieš tieši šīs jomas, jo nav iespējams skaitļos izteikt zaudējumu, kādu rada, piemēram, viena vai simt nepublicētu grāmatu, viens vai simt finanšu grūtībās nonākušu un pazemotu skolotāju, viens vai simt par sētnieku pārkvalificējušos zinātnieku. Tai pašā laikā tieši šie ierindas cilvēki, kā RTU un citu augstskolu pasniedzēji, kas diendienā godīgi dara savu darbu, uz saviem pleciem nes ikdienas darba smagumu. Viņi spēj apgūt Eiropas fondu līdzekļus, tādējādi vairojot arī Eiropas Komisijas – vienas no lielākajiem naudas aizdevējiem Latvijai – uzticību Latvijas valstij.