Fiziskā un finansiālā drošība
Aptaujātie, kuriem ir KASKO apdrošināšana, kā galvenos iegādes iemeslus norāda lielāku drošību uz ceļa (49%) un aizsardzību pret zādzībām, vandālismu vai dabas nodarītajiem postījumiem (48%). Aptuveni trešdaļai KASKO pakalpojuma saņēmēju ir būtiska arī finansiālā drošība (36%) un nodrošinātā palīdzība uz ceļa, ja sanācis iekļūt negadījumā (35%).
“KASKO apdrošināšanas galvenās priekšrocības patiešām ir gan finansiāla un fiziska, gan arī psiholoģiska drošība. Apdrošināšana sedz zaudējumus, kas rodas auto bojājumu vai zādzības rezultātā – pat ja vainīgais ir spēkrata īpašnieks vai situācija ir ārpus autovadītāja kontroles, piemēram, dabas stihijas, vandālisms vai dzīvnieku izraisītu bojājumu gadījumā. KASKO nodrošina arī psiholoģisku komfortu, zinot, ka īpašnieks un transporta līdzeklis ir pasargāts no dažādiem neparedzētiem gadījumiem, t. sk. saņemot palīdzību uz ceļa,” skaidro LAA prezidents Jānis Abāšins.
Saskaņā ar aptauju, katram ceturtajam KASKO pakalpojuma saņēmējam (27%) ir svarīgi, lai transporta līdzeklis tiktu remontēts kvalitatīvā servisā pēc negadījuma, īpaši aptaujātajiem virs 50 gadiem. Bet katrs piektais (21%) KASKO pērk, jo transporta līdzeklis ir iegādāts līzingā, tāpēc KASKO apdrošināšana ir obligāta, īpaši vecuma grupā no 30 līdz 39 gadiem.
Auto ir pārāk vecs, un pakalpojums – pārāk dārgs
Gandrīz puse iedzīvotāju (48%), kuriem pieder transporta līdzeklis, bet kuri KASKO apdrošināšanu neiegādājas, uzskata, ka viņiem piederošais transporta līdzeklis ir pārāk vecs, lai to būtu vērts apdrošināt. Tik pat respondentu (47%) norāda, ka pakalpojums ir pārāk dārgs un nevar atļauties to iegādāties.
J. Abāšins gan uzsver, ja auto ir būtisks ikdienas mobilitātei un tā zaudēšana var radīt finansiālas vai loģistikas grūtības, KASKO ir vērts iegādāties arī vecākiem transportlīdzekļiem.
“Ja braucat bieži, pa intensīvas satiksmes maršrutiem, sliktos laikapstākļos vai mežainiem apvidiem un negadījumu risks ir salīdzinoši augsts, ir liela iespēja, ka KASKO noderēs, pat ja auto ir salīdzinoši vecs un tā tirgus vērtība vairs nav tik liela. Piemēram, vairāki apdrošinātāji piedāvā ierobežotu KASKO versiju par zemāku cenu, kas sedz tikai konkrētus riskus, piemēram, stikla bojājumus, sadursmes ar dzīvniekiem vai auto zādzību, kas šādā gadījumā var būt piemērots risinājums. Savukārt KASKO ar augstāku pašrisku noderēs tiem, kas ar mazajām ķibelēm prot tikt galā paši, taču auto vēlas apdrošināt tikai pret nopietnākiem riskiem,” stāsta LAA prezidents. Tāpat viņš norāda, ka vairāki apdrošinātāji piedāvā prēmiju sadalīt vairākos maksājumos, lai transportlīdzekļu īpašniekiem neradītu tik lielu slogu uz mājsaimniecības budžetu.
Pozitīvas izmaiņas notikušas arī ar KASKO apdrošināšanu elektroauto – ja vēl pirms dažiem gadiem tā bija ievērojami dārgāka, jo arī paši elektroauto bija dārgāki un vēl nebija tik plaši pieejamas servisa iespējas, tad tagad šī starpība ir būtiski sarukusi vai pat pazudusi. Arī apdrošinātāji ir pielāgojuši polises riskus īpaši elektroauto, piemēram, sedzot zaudējumus publiskās uzlādes stacijas un kabeļa bojājumu gadījumā, nodrošinot evakuatora pakalpojumu, ja izlādējies elektroauto akumulators u. tml.
“Tāpat kā iegādājoties jebkuru apdrošināšanu, arī pērkot KASKO elektroauto ir rūpīgi jāiepazīstas ar polisē ietvertajiem riskiem, jo katram apdrošinātājam tie var atšķirties, tajā skaitā, piemēram, baterijas pašriskam, ja tāds ir atsevišķi izdalīts,” atgādina J. Abāšins.
KASKO neiegādājas, jo brauc piesardzīgi
Vēl 15 % aptaujas dalībnieku norādījuši, ka brauc ļoti piesardzīgi, tāpēc KASKO apdrošināšana nav nepieciešama. Tomēr J. Abāšins norāda, ka ne visi autovadītāji ir apzinīgi un KASKO apdrošināšana var palīdzēt arī tad, ja vainīgais būs kāds cits. Proti, KASKO ļauj vērsties tieši pie sava apdrošinātāja, negaidot, kamēr vainīgais paziņo par negadījumu vai kamēr viņa OCTA apdrošinātājs pieņem lēmumu. Tas būtiski paātrina auto remontu vai kompensācijas saņemšanu. KASKO noder arī gadījumos, kas nav saistīti ar satiksmi, piemēram, ja auto uzkrīt vētrā nolauzts koks, tas tiek apzagts vai nozagts, tiek izsists stikls.
Turpinot izglītojošo kampaņu par dažādiem apdrošināšanas veidiem, LAA kopā ar sadarbības partneriem ir sagatavojusi KASKO apdrošināšanas ceļa karti. Tajā vienkāršā valodā skaidrota šī apdrošināšanas veida darbība, izmantojot ceļa kartes principu. Ceļa karte elektroniski ir brīvi pieejama LAA tīmekļvietnes sadaļā “Ceļveži”, kā arī pie LAA sadarbības partneriem, tostarp Latvijas Bankas un Patērētāju tiesību aizsardzības centra.
KASKO apdrošināšanas ceļa karte
* Aptauju veikusi pētījumu kompānija “Norstat”, š. g. maijā aptaujājot 1010 Latvijas iedzīvotājus vecuma grupā no 18 līdz 74 gadiem.
LAA infografika.