DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
02. jūlijā, 2025
Lasīšanai: 4 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Labklājība

Stājas spēkā regulējums par preču un pakalpojumu piekļūstamību

No 2025. gada 28. jūnija stājas spēkā jauns regulējums par preču un pakalpojumu piekļūstamību. Šis regulējums ievieš būtiskas pārmaiņas, lai nodrošinātu, ka noteiktas preces un pakalpojumi kļūst pieejami visiem, tostarp cilvēkiem ar invaliditāti.

Piekļūstamība veicina sabiedrības līdzdalību un vienlīdzīgas iespējas. Lai to veicinātu, no 2025. gada 28. jūnija Latvijā stājas spēkā Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums un Ministru kabineta 2024. gada 27. februāra noteikumi Nr. 128 “Preču un pakalpojumu piekļūstamības prasības”.

Jaunais regulējums pārņem Eiropas Savienības direktīvas (ES) 2019/882 prasības un paredz, ka komersantiem būs jānodrošina piekļūstamības prasību ievērošana, kā arī jāsniedz saprotama un skaidra informācija patērētājiem.

Piekļūstamība nozīmē, ka cilvēki ar dažādām spējām – piemēram, redzes, dzirdes, kustību vai uztveres traucējumiem – var lietot preci vai pakalpojumu, izmantojot dažādus sensoros kanālus (redze, dzirde, tauste) un saņemt nepieciešamo informāciju saprotamā veidā.

Likumā un noteikumos izvirzītas prasības attiecībā uz:

  • preces funkcionalitāti un vadību – jābūt saprotamai un lietojamai arī cilvēkiem ar invaliditāti;
  • saprotamiem pakalpojumu noteikumiem un līgumiem (vienkārša valoda);
  • pārskatāmu, loģiski strukturētu informāciju tīmekļvietnēs un lietotnēs;
  • elektronisko informāciju, kas uztverama un saderīga ar palīgtehnoloģijām, piemēram, ekrāna lasītājiem;
  • informācijas sniegšanu par piekļūstamību un saderību ar palīgtehnoloģijām.

Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) uzraudzības jomā piekļūstamības prasības piemērojamas šādām precēm:

  • patērētāju universāldatoriem (datori, planšetes, viedtālruņi u.c.);
  • pašapkalpošanās termināļiem (bankomāti, reģistrācijas automāti u.c.);
  • elektronisko sakaru galiekārtām (modemi, telefoni u.c.);
  • ierīcēm, kas nodrošina piekļuvi audiovizuāliem plašsaziņas pakalpojumiem (viedtelevizori, straumēšanas ierīces u.c.);
  • elektroniskajiem grāmatu lasītājiem.

Šādām pakalpojumu jomām:

  • finanšu pakalpojumi (kredīti, ieguldījumi, maksājumi, kontu apkalpošana u.c.);
  • elektroniskās grāmatas un to programmatūra;
  • e-komercija un digitālā satura tirdzniecība;
  • pasažieru ūdenstransporta un gaisa pārvadājumu pakalpojumu elementi (tīmekļvietnes, biļetes, lietotnes u.c.).

Uzņēmējiem no 2025. gada 28. jūnija noteikumi ir saistoši:

  • projektējot, ražojot vai pirmo reizi importējot noteiktās preces ES tirgū;
  • sniedzot pakalpojumus, kas ietilpst regulējuma darbības jomā.

Šīs prasības jāievēro, ja vien uz uzņēmēju neattiecas likumā noteikti izņēmumi.

Ja patērētājs saskaras ar to, ka prece vai pakalpojums neatbilst piekļūstamības prasībām, viņam vispirms jāvēršas pie pakalpojuma sniedzēja vai pārdevēja. Ja neatbilstība netiek novērsta, iespējams iesniegt sūdzību Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC).

Lasiet vairāk par piekļūstamības prasībām precēm un pakalpojumiem PTAC uzraudzības jomās.

Pieejamas arī:

Ekonomikas ministrijas izstrādātās “Vadlīnijas uzņēmējiem Preču un pakalpojumu piekļūstamības likuma piemērošanai”.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI