Seminārā uzstāsies vairāki eksperti, kuru zināšanas un pieredze būs vērtīgs resurss transporta dekarbonizācijas risinājumu izpētē. Starp tiem būs Armands Gūtmanis, Latvijas Klimata neitralitātes klastera 2050 vadītājs, kurš dalīsies ar ieskatu kravas un komunālā transporta dekarbonizācijas finansēšanas iespējās, un Aiga Barisa, Rīgas Tehniskās universitātes Vides aizsardzības un siltuma sistēmu institūta asociētā profesore, kura iepazīstinās ar CommitClimate Simulator rīku, kas pielāgots CO₂ emisiju novērtēšanai un modelēšanai pašvaldībās. Diskusijas un darbnīcas vadīs Justs Dimants, Latvijas Klimata neitralitātes klastera 2050 ekonomists un vadošais pētnieks, kurš palīdzēs analizēt transporta sektoru ietekmējošos faktorus un kopā ar auditoriju apspriedīs infrastruktūras, nodokļu politikas un Eiropas Savienības (ES) fondu iespējas nozares atbalstam.
Seminārs būs vērtīgs gan pašvaldību speciālistiem, gan transporta nozares pārstāvjiem, sniedzot praktiskas zināšanas un rīkus dekarbonizācijas mērķu īstenošanai. Pašvaldību speciālisti iegūs ieskatu, kā veidot videi draudzīgāku transporta infrastruktūru un izmantot pieejamos finansēšanas mehānismus vietējā mērogā, lai efektīvāk risinātu klimata izaicinājumus. Savukārt uzņēmējiem un nozares profesionāļiem seminārs piedāvās inovatīvus risinājumus un atklās zaļo tehnoloģiju priekšrocības, kas palīdzēs uzlabot konkurētspēju un atbilstību ES regulējumiem, vienlaikus veicinot ilgtspējīgu transporta attīstību.
PASĀKUMA PROGRAMMAREĢISTRĒŠANĀS DALĪBAI PASĀKUMĀ (līdz 20. novembrim plkst.17:00)
Mūsdienu pasaulē dekarbonizācija ir kļuvusi par būtisku prioritāti, un uzņēmumiem ir jāpielāgojas zaļajai ekonomikai, lai apmierinātu patērētāju pieaugošās prasības pēc ilgtspējīgiem risinājumiem. Ieguldot zaļajās tehnoloģijās un inovatīvos risinājumos, uzņēmumi ne tikai saglabā, bet arī palielina savu konkurētspēju globālajā tirgū. Eiropas Savienībā ir izvirzīti ambiciozi klimata mērķi, piemēram, Latvijai līdz 2030. gadam jāsamazina emisijas no nozarēm, kas neietilpst emisiju kvotu tirdzniecības sistēmā (ne-ETS), par 17%. Šajās nozarēs, kuras neaptver ES emisijas kvotu tirdzniecības sistēma, ietilpst transports, lauksaimniecība, ēku apsilde un citi sektori. Latvijā transporta sektors, galvenokārt autotransports, veido 37% no ne-ETS emisijām. Turklāt pusi no visām autotransporta emisijām rada kravas un komunālais transports, kas turpina pieaugt. Šis pieaugums un nepieciešamība pielāgoties ES klimata prasībām rada spiedienu uz pašvaldībām un uzņēmumiem, lai rastu efektīvus dekarbonizācijas risinājumus.
Semināru "Transporta dekarbonizācijas izaicinājumi un risinājumi" organizē Vidzemes plānošanas reģions Interreg Europe 2021-2027 programmas projekta SPOTLOG ietvaros. Pasākuma līdzorganizatori ir arī projekts CommitClimate un Latvijas klimata neitralitātes klasteris 2050.