Būtiskākās izmaiņas attiecas uz prasībām par sākotnējās (30 dienu zemākās) cenas norādīšanu precēm situācijās, kad tiek izsludināta izpārdošana, cenas pazemināšana vai atlaides, kā arī ir noteikti izņēmuma gadījumi, kad šīs prasības nav attiecināmas, tostarp uz precēm, kas ātri bojājas vai kurām drīz beigsies derīguma termiņš. Vienlaikus vadlīnijās ir skaidrota līdz šim normatīvajos aktos nedefinētu jēdzienu “jauna prece” un “izpārdošana” nozīme un to piemērošanas nosacījumi.
Ņemot vērā aktuālās tirgus tendences, vadlīnijās ir ietverta jauna sadaļa par salīdzinošo reklāmu. Moderno tehnoloģiju un digitalizācijas procesu attīstības rezultātā vadlīnijās ir iekļauti arī vispārīgi skaidrojumi par personalizētajiem piedāvājumiem un ģeobloķēšanas pārkāpumiem. Tāpat vadlīnijās ir aptvertas tādas tēmas kā vispārējās prasības komerciālajai saziņai, kurā izmantota cenas informācija, lojalitātes piedāvājumi, piedāvājumi par cenas samazinājumu pakalpojumiem, kā arī cenas informācijas atspoguļošana cenu zīmēs.
Nepieciešamību izstrādāt jaunas vadlīnijas noteica Eiropas Savienības un nacionālie tiesību akti – Modernizācijas direktīva1 un ar to grozītā Cenu norādīšanas direktīva2, kuru normas nacionālajā līmenī ir pārņemtas ar grozījumiem Ministru kabineta 1999.gada 18.maija noteikumos Nr.178 „Kārtība, kādā norādāmas preču un pakalpojumu cenas”3.
Vadlīnijas pieejamas ŠEIT.
Papildus informējam, ka saistībā ar izstrādātajām vadlīnijām PTAC plāno organizēt vebināru komersantiem, par kura norisi informācija tiks sniegta atsevišķi.
Atcerieties! Skaidra un nepārprotama preces vai pakalpojuma cenas norādīšana ļauj patērētājam ne tikai zināt pirkuma vērtību, bet arī salīdzināt dažādas preces un pakalpojumus, tādējādi veicinot godīgu komercpraksi.
1 Eiropas Parlamenta un Padomes 2019.gada 27.novembra Direktīva (ES) 2019/2161, ar ko groza Padomes Direktīvu 93/13/EEK un Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 98/6/EK, 2005/29/EK un 2011/83/ES attiecībā uz Savienības patērētāju tiesību aizsardzības noteikumu labāku izpildi un modernizēšanu.
2 Eiropas Parlamenta un Padomes 1998.gada 16.februāra Direktīva 98/6/EK par patērētāju aizsardzību, norādot patērētājiem piedāvāto produktu cenas.
3 Grozījumi stājās spēkā 2022.gada 28.maijā