DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
08. decembrī, 2021
Lasīšanai: 10 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Ekonomika

Vidējais patēriņa cenu līmenis gada laikā palielinājās par 7,5 %

2021. gada novembrī, salīdzinot ar 2020. gada novembri, vidējais patēriņa cenu līmenis palielinājās par 7,5 %, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Patēriņa cenu pārmaiņas
(procentos pret iepriekšējā gada attiecīgo mēnesi)

Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām1 2021. gada novembrī, salīdzinot ar 2020. gada novembri, bija cenu kāpumam ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, mājokļa iekārtai, kā arī veselības aprūpei.

Patēriņa grupu ietekme uz kopējo patēriņa cenu indeksu gada laikā
(procentpunktos)

Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 5,6 %. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija svaigiem dārzeņiem (+11,1 %) un kartupeļiem (+50,2 %). Dārgāks bija siers un biezpiens (+8,2 %), piena produkti (+10,9 %), jogurts (+22,1 %), piens (+12,4 %). Cenas pieauga miltiem un citiem graudaugiem (+18,8 %), maizei (+2,9 %), konditorejas izstrādājumiem (+2,2 %), rīsiem (+20,3 %), kā arī makaronu izstrādājumiem (+8,7 %). Sadārdzinājās arī augu eļļa (+33,3 %), sviests (+6,9 %), olīveļļa (+9,4 %) un margarīns (+13,9 %). Cenas palielinājās saldējumam (+10,1 %), svaigiem augļiem (+3,2 %), mājputnu gaļai (+3,5 %), olām (+6,9 %) un gaļas izstrādājumiem (+3,0 %). Savukārt lētāka bija cūkgaļa (-5,7 %), augļu un dārzeņu sulas (-5,3 %), brokastu pārslas (-4,8 %).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis pieauga par 2,5 %. Gada laikā tabakas izstrādājumu cenas palielinājās vidēji par 3,9 %. Alkoholisko dzērienu cenas pieauga par 1,6 %, sadārdzinoties alum, stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem un vīnam.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis palielinājās par 15,0 %. Būtiskākais cenu pieaugums bija siltumenerģijai, elektroenerģijai un dabasgāzei. Dārgāki bija mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi, mājokļa īre, cietais kurināmais, materiāli mājokļa uzturēšanai un remontam, atkritumu savākšana, kā arī mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumi.

Mājokļa iekārtas grupā cenas pieauga vidēji par 4,3 %, galvenokārt sadārdzinoties mājokļa mēbelēm, kā arī mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem.

Veselības aprūpes grupā cenas pieauga par 3,0 %. Dārgāki bija zobārstniecības pakalpojumi un ārstu speciālistu pakalpojumi.

Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas gada laikā palielinājās par 18,7 %, ko noteica degvielas cenu pieaugums par 39,1 %. Dīzeļdegviela sadārdzinājās par 41,2 %, benzīns – par 35,5 %, bet auto gāze – par 44,6 %. Cenas pieauga pasažieru aviopārvadājumiem, lietotām automašīnām, personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam.

Ar atpūtu un kultūru saistītās preces un pakalpojumi sadārdzinājās par 2,9 %. Gada laikā cenu līmenis pieauga ziediem, atpūtas un sporta pakalpojumiem, televīzijas abonēšanas maksai un žurnāliem. Savukārt lētāki bija personālie datori.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija ēdināšanas pakalpojumiem, telekomunikāciju pakalpojumiem, frizētavu un skaistumkopšanas salonu pakalpojumiem, apģērbiem, personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem.

Vidējais patēriņa cenu līmenis mēneša laikā palielinājās par 1,1 %

2021. gada novembrī, salīdzinot ar 2021. gada oktobri, vidējais patēriņa cenu līmenis palielinājās par 1,1 %. Būtiskākā ietekme uz cenu izmaiņām bija cenu kāpumam ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, dažādu preču un pakalpojumu grupā, kā arī cenu kritumam apģērbam un apaviem.

 

Patēriņa cenu pārmaiņas

(procentos pret iepriekšējo mēnesi)

Patēriņa grupu ietekme uz kopējo patēriņa cenu indeksu mēneša laikā
(procentpunktos)

Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas palielinājās par 1,5 %. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa kāpumu grupā bija svaigiem dārzeņiem (+4,6 %). Cenas pieauga miltiem un citiem graudaugiem (+8,1 %), kartupeļiem (+6,3 %), kā arī svaigiem augļiem (+2,0 %). Akciju noslēgumu ietekmē cenas palielinājās konditorejas izstrādājumiem (+2,8 %), svaigām vai atdzesētām zivīm (+15,7 %), kafijai (+2,3 %), maizei (+1,0 %) un šokolādei (+3,1 %). Dārgāks kļuva jogurts (+6,7 %), sviests (+6,8 %), augu eļļa (+7,6 %), piens (+2,8 %), biezpiens (+3,5 %), makaronu izstrādājumi (+4,7 %), olīveļļa (+4,3 %), kā arī olas (+1,5 %). Akciju ietekmē vidējais cenu līmenis kritās mājputnu gaļai (-5,0 %), augļu un dārzeņu sulām (-5,9 %), skābajam krējumam (-3,8 %), brokastu pārslām (-7,9 %), cūkgaļai (-1,2 %) un žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (-0,6 %).

Apģērbu un apavu grupā cenas samazinājās par 1,8 %. Galvenokārt akciju ietekmē, vidējais cenu līmenis apaviem kritās par 4,6 % un apģērbiem par 0,9 %.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis palielinājās par 2,9 %, ko būtiski ietekmēja siltumenerģijas tarifu pieaugums Rīgā no 1. novembra. Dārgāka bija elektroenerģija un cietais kurināmais.

Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis pieauga par 1,9 %, ko noteica degvielas cenu kāpums par 3,3 %. Benzīna cenas pieauga par 4,1 %, dīzeļdegvielas – par 2,5 %, bet auto gāzes – par 5,4 %. Cenu līmenis pieauga arī personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam, automašīnām. Savukārt lētākas bija riepas.

Dažādu preču un pakalpojumu grupā cenas pieauga vidēji par 0,9 %, ko ietekmēja akciju noslēgumi personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem. Vidējais cenu līmenis palielinājās autotransportlīdzekļu apdrošināšanai.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija barībai lolojumdzīvniekiem, vīnam, zobārstniecības pakalpojumiem, ēdināšanas pakalpojumiem, neelektriskajiem virtuves piederumiem un priekšmetiem. Savukārt cenas samazinājās stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem un mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem.

Cenu pārmaiņas patēriņa grupās
(procentos)

Grupas

Cenu pārmaiņas 2021. gada novembrī, salīdzinot ar:

2020. g.
novembri

2020. g.
decembri

2021. g.
oktobri

Kopā

7,5

7,5

1,1

pārtika

5,6

5,7

1,5

alkohols, tabaka

2,5

2,9

-0,2

apģērbs, apavi

1,4

5,2

-1,8

mājoklis

15,0

14,2

2,9

mājokļa iekārta

4,3

6,0

0,1

veselība

3,0

2,9

0,2

transports

18,7

16,0

1,9

sakari

1,6

1,6

0,1

atpūta, kultūra

2,9

3,5

0,0

izglītība

1,8

1,8

0,0

restorāni, viesnīcas

4,1

3,9

0,2

dažādas preces un pakalpojumi

3,6

5,5

0,9

Salīdzinot ar 2015. gadu, patēriņa cenas 2021. gada novembrī bija par 16,4 % augstākas. Precēm cenas pieauga par 15,4 %, bet pakalpojumiem – par 18,2 %.

Patēriņa cenu pārmaiņas
(procentos pret 2015. gada vidējo)

Informāciju par patēriņa cenu pārmaiņām 2021. gada decembrī paziņos 2022. gada 11. janvārī.

Plašāka informācija par patēriņa cenu pārmaiņām pieejama oficiālās statistikas portālā sadaļā “Patēriņa cenas”.


Covid-19 ietekme uz novembra patēriņa cenu indeksu

Patēriņa cenu apsekojums tiek veikts Rīgā un 10 citās Latvijas pilsētās katru mēnesi no 4. līdz 20. datumam. Līdz 15. novembrim spēkā bija papildus ierobežojumi saistībā ar Covid-19 situācijas saasināšanos, un tirdzniecība klātienē šajā laika periodā bija tikai daļēji pieejama, kā rezultātā novembrī 11,6 % cenu bija savāktas, izmantojot alternatīvās opcijas. Īpatsvars reprezentē tikai tās cenas, kas standarta situācijā būtu vāktas klātienē. Ņemot vērā, ka mēneša otrajā pusē tirdzniecība klātienē bija atjaunota, tad lai minimizētu aprēķinos izmantoto imputāciju skaitu, cenu vākšanas grafiks tika atbilstoši pielāgots pozīcijām, kurām nebija iespējams savākt cenas attālināti vai arī klātienes un alternatīvā cena atšķiras, tām reģistrāciju veicot pēc 15. datuma. Covid-19 saistīto imputāciju skaits novembrī bija 1,7 %, kas ir 1,5 % no kopējiem patēriņa izdevumiem.

Būtiska (>50 % imputāciju) Covid-19 ietekme saglabājās vienā ECOICOP (Eiropas Individuālā patēriņa veidu klasifikācija) apakšklasē – Pasažieru pārvadājumi pa jūru (imputāciju īpatsvars 57 %). Imputāciju aprēķinos tika izmantotas divas metodes atbilstoši Eurostat rekomendācijām indeksu apkopošanai Covid-19 ietekmē:

  1. Imputācija izmantojot visu "reprezentatīvo" indeksu gada patēriņa cenu indeksu
    (2021. gada novembrī visu "reprezentatīvo" indeksu gada patēriņa cenu indekss ir 107,5);
  2. Imputēta tendence no pārējām cenām konkrētai precei vai pakalpojumam.

Oficiālās statistikas portāla datubāzē indeksiem ar būtisku (>50 %) Covid-19 sekmētu imputāciju skaitu un tādejādi zemāku kvalitāti ir "u" pazīme.

Detalizēta informācija par Covid-19 apstākļos izmantojamām imputāciju metodēm, kā arī rīcību attiecībā uz indeksu apkopošanu pēckrīzes apstākļos ir pieejama:

1 Gada inflācija atspoguļo patēriņa cenu pārmaiņas, salīdzinot pārskata mēneša vidējo cenu līmeni ar iepriekšējā gada atbilstošā mēneša vidējo cenu līmeni.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI
LIETOTĀJU IEVĒRĪBAI
Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot LV portālu, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk
SAPRATU