SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
27. augustā, 2012
Lasīšanai: 11 minūtes
RUBRIKA: Likumprojekts
TĒMA: Ekonomika

Budžeta grozījumi: palielinot izdevumus, visus virsplāna ieņēmumus netērēs

Publicēts pirms 12 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Likumprojektu „Grozījumi likumā „Par valsts budžetu 2012.gadam”” pirmajā lasījumā atbalstīja 87 deputāti. Pret nebija neviens, viens atturējās.

FOTO: Māris Kaparkalējs, LV portāls

Saeima ārkārtas sēdē pirmajā lasījumā nobalsoja par valdības sagatavotajiem 2012.gada valsts budžeta grozījumiem. Budžeta ieņēmumu daļa ir palielināta par 251 miljonu latu, izdevumi - par 219 miljoniem latu, no kuriem 70 miljoni sadalīti prioritāriem pasākumiem, galvenokārt respektējot tās vajadzības, kuras visskarbāk ierobežoja krīzes gadu samazinātajos budžetos. Plānots, ka budžeta grozījumus otrajā, galīgajā lasījumā pieņems 13.septembrī.
Līdz tam komisijās vēl notiks diskusijas par valdības priekšlikumiem naudas piešķīrumos.
īsumā
  • Ar grozījumiem budžetā:
    - ieņēmumu daļa palielināta par 251,3 milj. latu;
    - izdevumu daļa ir palielināta par 219,4 milj. latu, no tās 70 milj. latu piešķirs šogad vissvarīgākajām vajadzībām.
  • Lielākā daļa izdevumu ir vienreizēji un nerada saistības turpmākajos gados.

Budžeta grozījumi paredz valsts konsolidētā budžeta ieņēmumus 4,775 miljardu latu apmērā, izdevumus – 4,864 miljardu latu apmērā.

Valsts konsolidētā budžeta ieņēmumu daļa, salīdzinot ar pašreiz noteikto, ir palielināta par 251,3 milj. latu, tajā skaitā par 136,9 milj. latu palielināta nodokļu ieņēmumu prognoze, par 23,4 milj. latu – nenodokļu ieņēmumu prognoze, par 86,4 milj. latu – ārvalstu finanšu palīdzība.

Budžeta izdevumu daļa ir palielināta par 219,4 milj. latu. Lielākās izdevumu pieauguma pozīcijas ir saistītas ar ES fondu projektiem Zemkopības ministrijā (88,2 milj. latu), papildus iemaksām ES budžetā (13,3 milj. latu), sociālā budžeta bāzes korekcijām (vecuma pensiju izmaksām - 21,2 milj. latu). Savukārt 70 miljoni latu ir sadalīti prioritāriem pasākumiem.

Ekonomikas veiksmīga attīstība no 2,5 procentiem uz 4 procentiem ļāvusi paaugstināt iekšzemes kopprodukta (IKP) pieauguma prognozi šim gadam. Līdz ar to budžeta likumprojektā līdz 15,108 miljardiem latu ir palielināta iekšzemes kopprodukta prognoze. (Likuma "Par valsts budžetu 2012.gadam" 22.pants pašreiz paredz, ka IKP prognoze ir 14, 440 miljardi latu). Latos tas ir pieaugums par 668 miljoniem.

Piecas jomas vissvarīgākās

Ministru prezidents Valdis Dombrovskis gan Saeimas plenārsēdē, gan pirms tam Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijā, uzrunājot deputātus, uzsvēra, ka šie ir pirmie budžeta grozījumi pēdējo piecu gadu laikā, kuros var lemt par līdzekļu sadalīšanu prioritārajiem pasākumiem, nevis kā līdz šim – par fiskālo konsolidāciju.

Premjers uzskaitīja pamatlietas, kas padara iespējamus grozījumus: straujāka ekonomiskā attīstība, cīņa ar ēnu ekonomiku, arī šogad divi īstenotie pasākumi – sākumdeklarēšana un ieviestais uzņēmēju "baltais saraksts", kas uzņēmējiem, kuri godīgi maksā nodokļus, ļauj samazināt dažāda veida administratīvās procedūras.

Budžeta grozījumu prioritātes ir veselības aprūpe, transporta infrastruktūra, demogrāfija, izglītība un kultūra.

"Prioritātes ir veselības aprūpe, transporta infrastruktūra, demogrāfija, izglītība un kultūra. "

No īpaši dalītajiem 70 miljoniem latu lielākās summas (20,6 milj. latu) saņēmējai - Satiksmes ministrijai – galvenais ieguldījums paredzēts ceļu uzturēšanai un remontiem, atsevišķi izdalot Latgales programmu, kā arī dotācijām zaudējumu segšanai sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem.

Veselības ministrija ir ar otru lielāko finansējumu (par 19,5 milj. latu), kas domāts slimnīcu finansēšanai, rindu mazināšanai, endoprotezēšanai un vairākiem citiem pasākumiem. Premjers norādīja, ka ar šiem grozījumiem sākti risināt arī demogrāfijas jautājumi – ar mātes un bērna veselības programmu, kura tiks turpināta arī nākamajos gados.

Izglītībā būtiskākais ir pedagogu darba samaksas palielināšana - jau no šā gada 1.septembra par 10 procentiem tiks paaugstināta zemākā darba samaksas likme (mēneša algas pieaugs par aptuveni 25 latiem) un par 10 procentiem paaugstināta alga pedagogiem ar augstākajām – ceturto un piekto - kvalifikācijas pakāpēm (mēnesī par aptuveni 50 latiem).

Kultūrā ir atbalstīti piešķīrumi atalgojuma izlīdzināšanai starp kultūrizglītības iestādēm un vispārizglītojošām skolām, Kultūrkapitāla fondam, Dziesmu un deju svētkiem un vairākiem citiem pasākumiem.

Ar piesardzību pret negausību

Lai gan Latvijas ekonomika šogad ir visstraujāk augošā Eiropas Savienībā (ES), gan premjers, gan finanšu ministrs Andris Vilks norādīja, ka ārējais ekonomiskais fons joprojām ir nelabvēlīgs.

Tāpēc visus virsplāna ieņēmumus nav paredzēts iztērēt un šā gada budžeta grozījumi ieņēmumus un izdevumus līdzsvaro tā, lai budžeta deficīts nepārsniegtu 1,9% no IKP, kas ļauj sasniegt nākamā gada budžeta deficīta mērķi – 1,4% no IKP.

V.Dombrovskis aicināja paturēt prātā nesenās krīzes mācības, neieslīgt eiforijā un nepakļauties "trekno gadu" kārdinājumam spiest gāzi grīdā, jo "fiskālajai disciplīnai ir jākļūst par normālu valsts uzvedības modeli".

A.Vilks Budžeta komisijā uzsvēra pozitīvo, ka ekonomikas pieaugumam ir plaša bāze, tas vairs nav tikai eksports, visās nozarēs ir pieaugums, arī tajās, kurās bija ļoti dziļš kritums. Latvijai palīdz arī tas, ka mūsu tirdzniecības partneri ir valstis ap Baltijas jūru, kuras varētu neietekmēt ekonomikas negatīvs scenārijs eirozonā, ja tāds būs.

"Atsevišķi naudas piešķīrumi vēl būs jāpaskaidro un jāpamato. "

Finanšu ministrs arī norādīja uz Latvijas uzņēmēju konkurētspēju daudzās jomās. Latvijai 70% eksports veido ar valstīm, kurām ir izaugsme virs vidējā līmeņa Eiropā. Un Latvijas izaugsme būs saistīta ar eksportu, jo mūsu iekšējais tirgus ir pārāk mazs, piebilda A.Vilks.

Budžeta naudas prasījumu ir bijis daudz vairāk, nekā iespējams dot. Finanšu ministrs uzsvēra: grozot budžetu, budžeta deficīts mazinās, ģenerējot vairāk ieņēmumus, izdevumu disciplīna tomēr tiek saglabāta.

Lielākā daļa papildu izdevumu ir vienreizēji pasākumi šim gadam, kam nesekos ietekme uz budžetu turpmākajos gados. Izņēmums ir pedagogu algu palielināšana un piešķīrums mātes un bērna veselības programmai. Tam naudu vajadzēs paredzēt arī nākamajos gados.

Diskusijas par naudas sadali turpināsies

Budžeta grozījumu likumprojektu paketē paredzēti grozījumi Invaliditātes likumā (saistībā ar nepieciešamo finansējumu skolēnu invalīdu asistentiem) un Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā, lai būtu likumīgs pamats kompensēt zaudējumus pārvadātājiem.

Budžeta grozījumus un pavadošos likumprojektus otrajā lasījumā paredzēts izskatīt 13.septembra kārtējā sēdē. Līdz tam komisijās tiks detalizētāk apspriesti valdības priekšlikumi budžetā virsplāna ienākušās naudas sadalei – gan par 70 miljoniem latu prioritāriem pasākumiem, gan citiem izdevumiem, kas paredzēti grozījumos.

Plenārsēdē pirmajā lasījumā un Budžeta komisijas sēdē jau tika prasīti un tiks gaidīti paskaidrojumi par piešķīrumu Nacionālās operas saimnieciskajai darbībai (jo vienlaikus nav iesniegti solītie Operas likuma grozījumi), par Murjāņu Sporta ģimnāzijas projektu, par nepieciešamību Saeimas vajadzībām iegādāties ēku par 1,7 miljoniem latu.

Ar grozījumiem nauda paredzēta gan nozarēm (ministrijām), gan valsts iestādēm un neatkarīgajām institūcijām. Papildu finansējumu šogad nav prasījusi Valsts prezidenta kanceleja un Valsts kontrole.

Ar grozījumiem paredzētās summas, kuras Finanšu ministrija Budžeta komisijā prezentēja kā izdevumus prioritārajiem pasākumiem

Aizsardzības ministrijai

  • Jaunsargu kustības stiprināšanai - 0,1 milj. latu;
  • Latvijas Republikas un Krievijas Federācijas vienošanās par apbedījumu statusu izpildei - 0,04 milj. latu.

Ārlietu ministrijai

  • Latvijas ārpolitikas interešu īstenošanai - 0,3 milj. latu;
  • diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību telpu un ēku piemērošanai funkciju nodrošināšanai un drošības prasībām - 0,1 milj. latu.

Ekonomikas ministrijai

  • datortehnikas, printeru u.c. informācijas sistēmas uzlabojumiem - 0,1 milj. latu;
  • naftas produktu rezervju sistēmas uzturēšanai (valsts pamatbudžeta ieņēmumos prognozēti papildu ieņēmumi no valsts nodevas par naftas rezervju uzturēšanu (0,7 milj. latu) un iemaksātais PVN (3,4 milj. latu) - 4,1 milj. latu.

Iekšlietu ministrijai

  • Microsoft produkcijas un tīkla drošības licenču iegādei -1,0 milj. latu;
  • nekustamā īpašuma remontam un inventāra atjaunošanai - 0,8 milj. latu;
  • datortehnikas nomaiņai un uzturēšanas nodrošināšanai Valsts policijai - 0,7 milj. latu;
  • Drošības policijai - 0,3 milj. latu;
  • radiosakaru un jūras videonovērošanas sistēmas pilnveidošanai un uzturēšanai - 0,2 milj. latu;
  • šķidrā kurināmā iegādei Valsts robežsardzei - 0,2 milj. latu;
  • formas tērpiem un speciālajam apģērbam Valsts robežsardzei- 0,2 milj. latu.

Izglītības un zinātnes ministrijai

  • sporta nozares atbalstam un finansēšanai - 1,4 milj. latu;
  • vidusskolu un arodvidusskolu remontam un uzturēšanai - 0,7 milj. latu;
  • asistenta pakalpojumiem personai ar invaliditāti - 0,3 milj. latu;
  • mācību literatūras iegādei - 0,3 milj. latu; zinātnes bāzes finansējuma palielinājumam - 0,2 milj. latu;
  • Microsoft licenču iegādei - 0,2 milj. latu;
  • sabiedrības saliedēšanas, nacionālās identitātes un valsts valodas stiprināšanas pasākumiem - 0,1 milj. latu.

Kultūras ministrijai

  • Latvijas Nacionālās bibliotēkas projektam - 9,1 milj. latu;
  • kultūrizglītības iestāžu un kultūras iestāžu darbam - 1,1 milj. latu;
  • Latvijas Nacionālās operas skatuves iekārtu un tehnikas uzlabošanai un saimnieciskās darbības stabilizēšanai - 1,3 milj. latu;
  • kultūrizglītības iestādēs pedagogu atalgojumam - 0,9 milj. latu;
  • Valsts kultūrkapitāla fondam grāmatu iepirkumam, lasīšanas veicināšanas pasākumu atbalstam - 0,6 milj. latu;
  • finansējums pašvaldībām Dziesmu un deju svētku procesa nodrošināšanai- 0,5 milj. latu.

Labklājības ministrijai

  • Piemaksām pie politiski represēto personu pensijām - 2,2 milj. latu;
  • tehnisko palīglīdzekļu nodrošināšanai - 0,7 milj. latu;
  • valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta un valsts pabalsta ar celiakiju slimiem bērniem izmaksām - 0,5 milj. latu;
  • izdienas pensijām - 0,4 milj. latu.

Satiksmes ministrijai

  • Valsts autoceļu pārvaldīšanai, uzturēšanai un atjaunošanai - 11,2 milj. latu;
  •  mērķdotācijām pašvaldību autoceļiem (ielām) - 4,3 milj. latu;
  • zaudējumu segšanai sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem - 3,1 milj. latu.

Tieslietu ministrijai

  • Ieslodzījuma vietu pārvaldes darbībai - 1,7 milj. latu;
  • Microsoft licenču iegādei - 0,5 milj. latu;
  • Aglonas bazilikas klostera ēkas rekonstrukcijai - 0,4 milj. latu.

Finanšu ministrijai

  • Mobilā kravu skenera vārtu iegādei un remontam - 1,1 milj. latu;
  • iekšpagalma avārijas situācijas novēršanai (Smilšu iela 1) - 0,2 milj. latu.

Veselības ministrijai

  • Diagnostisko un laboratorisko izmeklējumu nodrošināšanai - 8,0 milj. latu;
  • speciālistu konsultāciju un dienas stacionāros sniegto pakalpojumu apmaksai - 7,4 milj. latu;
  • rindu mazināšanai uz endoprotezēšanas operācijām un medicīnisko rehabilitāciju stacionārā - 1,3 milj. latu;
  • observācijas gultu izveides un uzturēšanas izdevumu segšanai - 1,0 milj. latu;
  • mātes un bērna veselības uzlabošanas plāna 2012.-2014.gadam realizācijai -1,1 milj. latu;
  • prognozējamās invaliditātes novēršanas pasākumiem - 0,7 milj. latu.

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai

  • VA "Nacionālais botāniskais dārzs" darbības nodrošināšanai - 0,1 milj. latu;
  • degvielas iegādei Valsts vides dienestam - 0,1 milj. latu.

Zemkopības ministrijai

  • Meliorācijas likumā deleģēto funkciju izpildei - 0,6 milj. latu;
  • sistēmu attīstībai un licencēšanas politikas turpināšanai - 0,6 milj. latu;
  • valsts atbalstam lauksaimniecībai sējumu apdrošināšanas prēmiju kompensācijām - 0,5 milj. latu;
  • VUGD norādīto neatbilstību ugunsdrošības prasībām novēršanai - 0,4 milj. latu.

Ar visiem paredzētajiem 2012.gada valsts budžeta grozījumiem un paskaidrojumiem var iepazīties Saeimas mājaslapā.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI