DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
01. maijā, 2024
Lasīšanai: 6 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Ekonomika

LDDK: labai pārvaldībai jāsākas ar pārdomātu, uz rezultātiem vērstu lēmumu pieņemšanu

Latvijas Darba devēju konfederācija (LDDK) atbalsta iniciatīvas, kas veicina labu pārvaldību un valsts un privātā sektora sadarbību dažādos līmeņos, tai skaitā attiecībā uz kapitālsabiedrību darbību. Otrdien Ministru kabinetā apstiprinātais likumprojekts “Grozījumi likumā “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” ir uzskatāms par soli pareizajā virzienā, tomēr LDDK saskata virkni neefektīvu darbību, piemēram, valsts iestāžu un kapitālsabiedrību vadītāju atlasē. 

LDDK kopā ar saviem biedriem un sadarbības partneriem ir uzsākuši darbu pie tā, lai apkopotu un ieviestu pasākumus, kas veicinātu labas korporatīvās pārvaldības principu īstenošanu valsts un privātajās kapitālsabiedrībās. LDDK biedru ierosinājumi tapuši pēc valdības iniciatīvas pilnveidot valsts un pašvaldību kapitālsabiedrību pārvaldību un, lai aktualizētu 2021.gada 16.novembra Informatīvajā ziņojumā "Par inovāciju veicināšanu un pētniecības un attīstības mērķu noteikšanu valsts kapitālsabiedrībās" minētos pasākumus.  

“Svarīgi, ka deklaratīviem uzsaukumiem seko darbības to īstenošanai. Valdībai jānodrošina, ka valsts un pašvaldību kapitālsabiedrības ir piemērs labas korporatīvās pārvaldības principu īstenošanā, savā darbībā piesaista un dod iespēju izaugt augsta līmeņa vadītājiem, nodrošinot caurspīdīgus procesus to izvēlē. Veicinot labu pārvaldību valsts un pašvaldības kapitālsabiedrībās, varam panākt augstāku produktivitāti un palielināt investīcijas inovāciju attīstībā, tādējādi kāpinot Latvijas konkurētspēju ne tikai Baltijas, bet arī Eiropas mērogā,” pauž LDDK prezidents Andris Bite.  

LDDK nebija starp organizācijām, kas 29.aprīlī parakstīja sadarbības memorandu ar Ministru prezidenti, taču aktīvi ņēma dalību vienošanās satura izstrādē, lai iezīmētu konkrētus sasniedzamos mērķus un atskaites punktus. Premjeres birojs no LDDK puses tika aicināts definēt  konkrētas darbības un pasākumus valsts un pašvaldību kapitālsabiedrību pārvaldībā, kur tiktu skaidri izvērtēts to devums Latvijas tautsaimniecībai, izvirzīti finanšu un nefinanšu mērķi un mazināta nepamatota politiskā ietekme ikdienas kapitālsabiedrību vadības procesos.  

Tāpat LDDK uzsver, ka kapitāla tirgus attīstīšana un uzņēmumu kotēšana ir atbalstāma, taču svarīgi, lai pirmie precedenti tiktu izvirzīti veiksmīgi un nedotu iemeslu apšaubīt biržas pozitīvos efektus. Būtiski, lai potenciālo biržā kotējamo kapitālsabiedrību izvēlē tiktu iesaistīti atbilstoši eksperti un uzņēmēju pārstāvji, kas ar savu kompetenci spētu nodrošināt izsvērtu, datos un pieredzē balstītu lēmumu pieņemšanu ar skaidriem mērķiem.  

LDDK ikdienā aktīvi iesaistās gan valsts iestāžu, gan valsts un pašvaldības kapitālsabiedrību vadītāju atlases komisijās. Tāpat LDDK kopā ar saviem biedriem organizē regulāras sanāksmes, lai apkopotu informāciju par pasākumiem, kurus būtu nepieciešams pārskatīt saistībās ar valsts un pašvaldību kapitālsabiedrību pārvaldību, nodrošinot Latvijas lielāko darba devēju iesaisti labas pārvaldības izvirzīto mērķu noteikšanā un aktualizēšanā. Būtiski, lai pārvaldības prakse kapitālsabiedrībās veicinātu uzticēšanos - būtu balstīti uz skaidriem mērķiem un nostiprināti caurskatāmos procesos.  

“Valdībai ir jānosaka, kā tiek īstenoti procesi valsts iestāžu un valsts kapitālsabiedrību vadītāju izvēlē. LDDK iegulda ievērojamus resursus, lai nodrošinātu darba devēju pārstāvību un kompetences amata kandidātu atlasē. Tas ļauj diversificēt prasmju un iemaņu kopumu, kas potenciālajiem amatu kandidātiem tiek vērtēti atlases procesā. Diemžēl tendences rāda, ka bieži konkursi uz svarīgiem amatiem valsts un pašvaldību sektorā paliek bez rezultāta un netiek sniegts detalizēts skaidrojums par iemesliem, kāpēc atlases komisiju izvēlētie kandidāti netiek virzīti apstiprināšanai. Lai neliktu apšaubīt darba devēju un citu organizāciju iesaistes lietderību, būtu skaidri jānosaka, vai amata kandidātu atbilstības izvēle ir komisijas darbs vai politiska izvēle,” LDDK prezidents Andris Bite. 

LDDK izsaka gatavību arī turpmāk savu kompetenču ietvaros iesaistīties valsts un pašvaldību kapitālsabiedrību pārvaldības procesu pilnveidē un amatpersonu atlasē, un uzstāj uz pieņemto lēmumu caurskatāmību un labas korporatīvās pārvaldības pasākumu ieviešanu gan valsts un pašvaldību kapitālsabiedrībās, gan valsts iestāžu amatpersonu izvēlē – ne tikai vārdos, bet arī darbos.  

Latvijas Darba devēju konfederācija (LDDK) ir lielākā darba devējus pārstāvošā organizācija Latvijā. Kopš 1993. gada LDDK pārstāv darba devēju intereses sociālajā dialogā ar valsti un arodbiedrībām, konsultējot un rekomendējot rīcības, kas var palīdzēt uzņēmējdarbības, tautsaimniecības un līdz ar to arī sabiedrības izaugsmei. Organizācija apvieno 158 biedrus – uzņēmējus, kā arī nozaru un reģionālās uzņēmēju asociācijas un federācijas.  

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI