SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
21. maijā, 2019
Lasīšanai: 8 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums
8
8

Finanšu izlūkošana (5. kārta)

Publicēts pirms 4 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

SATURA RĀDĪTĀJS

Rīcības virziens atspoguļo, kā valstī tiek apkopota plaša spektra finanšu izlūkošanas un cita ar jomu saistīta informācija un kā kompetentās iestādes to lieto, lai izmeklētu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju, saistītos predikatīvos noziegumus, terorisma un proliferācijas finansēšanu. Šī rīcības virziena ietvaros tiek vērtēts, vai uzkrātā informācija ir uzticama, precīza un aktuāla, kā arī, vai kompetentajām iestādēm ir resursi un prasmes pielietot šo informāciju. Pamatā vērtējums aptver Finanšu izlūkošanas dienesta* darbu kopumā, kā tiek analizēti aizdomīgi un neparasti darījumi, kā dienesta produktus izmanto citas kompetentās iestādes, cik lielā mērā izmantota iespēja vērsties pēc palīdzības pie citu valstu līdzvērtīgiem finanšu izlūkošanas dienestiem, cik lielā mērā finanšu izlūkošanas informācija tiek izmantota izmeklēšanas darbā un kādā mērā Finanšu izlūkošanas dienests un citas kompetentās iestādes sadarbojas un apmainās ar informāciju un finanšu izlūkošanas datiem.

* Līdz ar grozījumiem Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas likumā no 29. jūnija mainīts Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas dienesta nosaukums – tagad tas ir Finanšu izlūkošanas dienests.

Rekomendācijas

“Moneyval” eksperti norāda uz nepilnībām saņemto ziņojumu kvalitātē, piemēram, likuma subjekti mēdz izmantot ziņošanu kā aizsardzības mehānismu (“defensive” reporting), nepietiekama informācija par patieso labuma guvēju, likuma subjektu ziņojumiem pievienota nepilnīga pamatojošā dokumentācija. Eksperti vērš uzmanību, ka šobrīd ir pieejama ierobežota informācija par pārrobežu skaidras naudas kustību.

Atsevišķas tiesību aizsargājošās iestādes norādījušas, ka vēlētos saņemt vēl pilnīgāku finanšu izlūkošanas informāciju no Finanšu izlūkošanas dienesta. Tiesību aizsardzības iestādēm, saskaņojot ar Ģenerālprokuratūru, ir iespēja no Finanšu izlūkošanas dienesta pieprasīt papildu informāciju. “Moneyval” eksperti norāda, ka tas var nelabvēlīgi ietekmēt informācijas iegūšanas termiņus.

Uzdevumi

Rīcības virziena ietvaros plānots pārskatīt likuma subjektu pienākumu ziņot par aizdomīgiem un neparastiem darījumiem, kā arī palielināt likuma subjektu informētību, apmācību un atgriezenisko saiti. Plānots turpināt uzlabot sadarbību starp Finanšu izlūkošanas dienestu, tiesību aizsardzības iestādēm un privātā sektora pārstāvjiem, īpaši attiecībā uz informācijas apmaiņu un līdzekļu iesaldēšanu. Finanšu izlūkošanas dienestam jābūt pārliecinātam, ka pēc papildu informācijas pieprasīšanas likuma subjektam tas neinformēs klientu par izrādīto interesi no tiesību aizsardzības iestāžu puses.

2018. gadā veikta Finanšu izlūkošanas dienesta statusa maiņa, nodrošinot pilnīgu iestādes autonomiju un operacionālo neatkarību, atbilstoši FATF 29. rekomendācijā noteiktajam.

Galvenie sasniedzamie mērķi

Progresa novērtējuma rezultāti

[PDF] 6. rīcības virziens - finanšu izlūkošana

Iesaistītās institūcijas

Atbildīgā institūcija: Finanšu izlūkošanas dienests

Līdzatbildīgās institūcijas: Valsts policija; Valsts ieņēmumu dienests; Valsts drošības dienests; Ģenerālprokuratūra; Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs; Finanšu un kapitāla tirgus komisija; Latvijas Banka; Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcija; Latvijas Zvērinātu advokātu padome; Latvijas Zvērinātu notāru padome; Latvijas Zvērinātu revidentu asociācija; Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde; Patērētāju tiesību aizsardzības centrs; Satiksmes ministrija; Nodokļu un muitas policijas pārvalde; Finanšu nozares asociācija; NILLTF novēršanas likuma subjekti; Datubāzes KRASS, Traktortehnikas reģistra un Kuģu reģistra turētājs

Tiesību akti

Noderīgas saites

Publikācijas

Labs saturs
8
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI