Labdien! Vai darba ņēmējam pienākas atlaišanas pabalsts, ja darbinieks tiek atlaists no darba, jo nav piekritis vakcinēties? Vai ārkārtas situācijā likums ir darba ņēmēja pusē, vai arī ir kādas izmaiņas, kas būtiski ietekmē darba ņēmēja tiesības? Vai būs iespēja kļūt par bezdarbnieku un saņemt bezdarbnieka pabalstu?
Ārkārtējās situācijas laikā, kas noteikta no 11. oktobra līdz 2022. gada 11. janvārim, valstī darbojas īpašs tiesiskais režīms. Ministru kabineta rīkojums Nr. 720 Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu paredz vakcinācijas pienākumu valsts un pašvaldību un to kapitālsabiedrību amatpersonām un darbiniekiem. Ja darbinieks (amatpersona) vakcināciju nav uzsācis vai pabeidzis noteiktajā termiņā (līdz 2021. gada 15. novembrim), darba devējs darbinieku var atstādināt no darba pienākumu veikšanas uz 3 mēnešiem.
Tādējādi darba devējam ārkārtējās situācijas normatīvie akti neuzliek pienākumu nevakcinētu darbinieku atlaist: uzteikt darbu. Tas gan nenozīmē, ka darba devējam kādu pamatotu iemeslu dēļ nav tiesību darbiniekam uzteikt darbu. Darba devējs ir tiesīgs uzteikt darba līgumu pamatotu iemeslu dēļ. Pamatoti iemesli, kas dod tiesības uzteikt darbu, ir noteikti Darba likuma 101. panta pirmajā daļā. Tāpat puses var vienoties par darba attiecību izbeigšanu, pamatojoties uz 114. pantu.
Atlaišanas pabalsta izmaksa ir saistīta ar uzteikumā norādīto pamatojumu. Darba likuma 112. pantā ir noteikts, ka darba devējam jāizmaksā atlaišanas pabalsts, ja uzteikums ir pamatots ar 101. panta pirmās daļas 6., 7., 8., 9., 10. vai 11. punktu. Savukārt, ja uzteikums ir pamatots ar 101. panta pirmās daļas 1., 2., 3., 4., 5. punktu, atlaišanas pabalsts darba devējam nav jāizmaksā.
Nodarbinātības valsts aģentūra no šā gada 11. oktobra visus klientus apkalpo attālināti.
Informācija par to, kā attālināti reģistrēties bezdarbnieka statusam un pieteikties pabalstam, soli pa solim ir izklāstīta NVA tīmekļvietnē.
Ja nav iespējas elektroniski pieteikties bezdarbnieka statusam, to var izdarīt, iesniegumu izdrukājot, aizpildot un ieliekot NVA filiāles pastkastītē. Iesnieguma veidlapa ir ievietota tīmekļvietnē.
Ja kaut kas nav saprotams, saziņai ar NVA darbiniekiem jāizmanto tālrunis un e-pasts. NVA pārvaldes un filiāļu kontaktinformācija pieejama tīmekļvietnē.
NVA ir arī bezmaksas informatīvais tālrunis – 80200206.
Tikai nepieciešamības gadījumos klientiem ar derīgiem sadarbspējīgiem vakcinācijas sertifikātiem būs iespēja, iepriekš telefoniski vienojoties ar savu NVA filiāli vai Klientu apkalpošanas centru, saņemt pakalpojumu klātienē epidemioloģiski drošā vidē.
Tātad, jā, klātienē varēs ierasties tikai vakcinētas u. c. personas, kam ir sadarbspējīgs sertifikāts. Taču arī nevakcinētie var nokārtot visas nepieciešamās formalitātes (iesniegumi, konsultācijas), tikai attālināti.
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 300 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!