E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 24329
Lasīšanai: 5 minūtes
TĒMA: Skola
2
2

Ko var darīt vecāki, ja klasē ir bērns, kurš apdraud pārējos

J
jautā:
28. septembrī, 2021
Filips V

Labdien!

Situācijas izklāsts. Skolā, vienā klasē ar manu bērnu, mācās bērns ar uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindromu. Šis fakts kļuva zināms tikai trīs nedēļas vēlāk, kad bērns ar īpašām vajadzībām uzbruka vairākiem skolēniem, tos spārdot ar kājām un sitot pa seju. Skolas administrācija sazinājās ar bērna vecākiem, bet viņu nostāja bija ļoti agresīva, uzskatot, ka skolai pašai jātiek galā ar šo situāciju un jāmeklē bērnam asistents. Bērna vecāki arī nesniedza nekādu informāciju par bērna veselības stāvokli pirms stāšanās skolā. Notikumiem attīstoties tālāk, pēc kāda laikā tika ievainots vēl viens bērns, viņam iedurot ar zīmuli kaklā. Bērns ir arī uzbrucis skolotājai ar šķērēm. Ņemot vērā, ka nav iespējams garantēt drošību klasē, mācību process tiek kavēts un nenotiek adekvāti, jo visa skolotājas uzmanība ir veltīta šim skolniekam, lai pasargātu pārējos. Klasē ir ļoti bīstama situācija, kurā nopietni tiek apdraudēti bērni agrīnā vecumā (1. klasē).

Jautājumi. 1. Kādi regulējoši mehānismi nosaka to, ka bērna vecākiem ir jānodrošina patiesa informācija par sava bērna psihiskajiem traucējumiem pirms iestāšanās skolā? 2. Ņemot vērā to, ka daudzi bērni jau ir fiziski iespaidoti, vai līdz potenciāli letāliem ievainojumiem ir iespēja iesaistīt Valsts policiju un bāriņtiesu un pieprasīt vecākiem uzņemties atbildību par savu bērnu? 3. Kas var lemt par bērna pārcelšanu speciālajā skolā, kurā personālam ir pieredze darbā ar bērniem ar īpašajām vajadzībām? 4. Vai šajā gadījumā bērnam nevar pieprasīt medicīniskās komisijas slēdzienu, lai izlemtu, vai bērns var mācīties vispārējā izglītības iestādē? 5. Vai šajā gadījumā vairāku bērnu izglītība un drošība nav prioritāra pār viena bērna vajadzībām? Turklāt slima bērna integrācija, apmācība un labsajūta tāpat tiek traucēta, jo viņš nepārtraukti tiek izolēts no pārējiem. Pret viņu jau no sākuma ir aizspriedumi, ka viņš ir “traks”, “savādāks”. Kāds labums ir no šāda integrācijas procesa?

Paldies, par atbildi!

A
atbild:
02. novembrī, 2021

Kārtību, kādā tiek risināta situācija, ja izglītojamais apdraud savu vai citu personu drošību, veselību vai dzīvību nosaka Ministru kabineta noteikumi Nr. 1338 “Kārtība, kādā nodrošināma izglītojamo drošība izglītības iestādēs un to organizētajos pasākumos”.

Šo noteikumu II1 daļā skaidrots, ka pedagogam jāinformē izglītības iestādes vadītājs, ja izglītojamais apdraud savu vai citu personu drošību, veselību vai dzīvību. Ja pedagogs to vēl nav izdarījis, vecākiem jāvēršas pie viņa ar lūgumu to izdarīt vai pašiem jāinformē skolas vadība par radušos situāciju.

Skolas vadītājam izglītojamajam, kurš apdraud vai potenciāli apdraud citus audzēkņus, jānodrošina mācības citā telpā sociālā pedagoga, izglītības psihologa vai cita pedagoga klātbūtnē. Mācības citā telpā var ilgt no vienas mācību stundas līdz mācību dienas beigām.

Skolas vadītāja pienākums ir arī informēt vecākus par radušos situāciju, aicinot sadarboties ar skolu, lai nepieļautu notikušā atkārtošanos. Nepieciešamības gadījumā vadītājs ir tiesīgs pieaicināt speciālistus, lai nodrošinātu uzlabojumus izglītojamā uzvedībā. Ja skolēns turpina apdraudēt citus un vecāki nesadarbojas ar izglītības iestādi, skolas vadība šo lietu nodod pašvaldībai, kas ir tiesīga vērsties arī pie sociālā dienesta, bāriņtiesas, Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas un citiem speciālistiem, lai rastu risinājumu.

Ja šķiet, ka skola pasīvi iesaistās konfliktsituācijas risināšanā, vecākiem jāvēršas pie skolas dibinātāja. Visbiežāk skolas dibinātājs ir pašvaldība, tādēļ jāsazinās ar pašvaldības izglītības speciālistu vai izglītības pārvaldi. Ja arī sadarbība ar skolas dibinātāju nesniedz vēlamo rezultātu, tad jautājumos, kuri saistīti ar izglītības procesu, jāvēršas Izglītības kvalitātes valsts dienestā. Savukārt, ja ir aizdomas par bērnu tiesību pārkāpumiem, piemēram, par fizisku vai emocionālu vardarbību pret bērnu skolā, ir jālūdz Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas iesaiste.

Plašāk par šo jautājumu LV portāla publikācijā – Bērns apdraud savus klasesbiedrus – vai iekļaujoša izglītība nonākusi strupceļā?

Labs saturs
2
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Līdz mēneša beigām iesniegt e-konsultāciju vairs nav iespējams. Vairāk par e-konsultāciju sniegšanu
Lūdzam e-konsultācijās neiesniegt jautājumus par situācijām, kas saistītas ar Covid-19.
Informācija, kur vērsties, ir apkopota vietnē covid19.gov.lv.
Iepazīsti e-konsultācijas
LIETOTĀJU IEVĒRĪBAI
Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot LV portālu, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk
SAPRATU