E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 21164
Lasīšanai: 5 minūtes
1
1

Parādu ārpustiesas piedziņas process

J
jautā:
14. septembrī, 2020
EVIJA

Labdien! Pirms vairākiem gadiem biju paņēmusi “Bites” pieslēgumu, bet pēc pirmā mēneša man tas tika atslēgts. Rēķins 15,74 eiro apmērā netika samaksāts. “Bite” pārdeva manus privātos datus kaut kādai organizācijai, kura man uz mājām sūta draudu vēstules un zvana manai vecmāmiņai, ar kuru pat nedzīvoju kopā. Kur varu vērsties pēc palīdzības? Cik zinu, nevienam nav tiesību pārdot manus datus. Aizsūtīju “Bitei” vairākus e-pastus, lai viņi atsūta rēķinu, par kuru nav samaksāts (nevis to, ko pieprasa tā otra organizācija). Vai varu “Biti” iesūdzēt tiesā? Kur vērsties? Paldies!

A
atbild:
25. septembrī, 2020

Kā tas pirmšķietami izriet no jautājuma, mobilo sakaru operators “Bite” parādu ir cedējis (nodevis ar cesijas līgumu) parādu atgūšanas pakalpojumu sniedzējam (kas šobrīd komunicē ar jums). Parādu ārpustiesas atgūšanas procesu Latvijā reglamentē “Parādu ārpustiesas atgūšanas likums”. Minētā likuma 7. pants nosaka to informāciju, kas sniedzama parādniekam (jums) gadījumā, kad kreditors vai parāda atgūšanas pakalpojumu sniedzējs uzsāk piedziņas procesu. Minētā informācija sevī ietver datus par kreditoru, parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēju, informāciju par to, uz kāda tiesiskā pamata parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs ieguvis tiesības atgūt parādu, kreditora prasījuma rašanās tiesisko pamatu, parāda apmēru, tostarp pamatparāda apmēru, procentiem par naudas summas vai citu atvietojamu lietu lietošanas atvēlējumu, pielīgtajiem vai likumiskajiem procentiem un līgumsoda apmēru, parāda atgūšanas izdevumiem (ja tādi ir), parāda atmaksas kārtību un termiņu, kā arī informāciju par iespēju izteikt pamatotus rakstveida iebildumus pret parāda esamību, tā apmēru un samaksas termiņu, paredzot, ka iebildumu izteikšanai tiek atvēlēta ne mazāk kā 21 diena no paziņojuma saņemšanas dienas.

Tādējādi, ja jūs nepiekrītat parāda esībai, jums ir tiesības par to iebilst.

Saskaņā ar šī likuma 8. panta 1. daļu parādniekam ir pienākums sadarboties ar kreditoru un parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēju.

Saskarsmi ar parādnieku regulē likuma 11. panta normas, kas nosaka:

(1) Ja likumā nav noteikts citādi, ar parādnieku sazinās, izmantojot tos saziņas līdzekļus un kontaktinformāciju, kas norādīta kreditora un parādnieka noslēgtajā tiesiskajā darījumā.

(2) Ja parādnieks nav sasniedzams, izmantojot šā panta pirmajā daļā minētos saziņas līdzekļus un kontaktinformāciju, vai ja to ir lūdzis pats parādnieks, kreditors un parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs ir tiesīgs izmantot kontaktinformāciju, kas tam ir kļuvusi zināma vai iepriekšējās sadarbības laikā izmantota saziņai ar parādnieku.

(3) Ja parādnieks nav sasniedzams, izmantojot šā panta pirmajā vai otrajā daļā minētos saziņas līdzekļus un kontaktinformāciju, saziņu ar parādnieku īsteno rakstveidā, nosūtot nepieciešamo informāciju uz parādnieka deklarētās dzīvesvietas adresi.

Tādējādi, ja jūsu vecmammas dati (telefona numurs) nav iekļauti kreditora datubāzēs saistībā ar noslēgto darījumu (līgumu ar mobilo telekomunikāciju operatoru “Bite”) vai arī šie dati nav bijuši iekļauti citos (iepriekšējos) darījumos ar kreditoru vai parādu atgūšanas pakalpojumu sniedzēju, kreditoram un parādu atgūšanas pakalpojumu sniedzējam nav tiesību izmantot šos datus saziņai ar jums.

Ņemot vērā minēto, rekomendējam jums vispirms pieprasīt visu informāciju, kas noteikta likuma 7. pantā. Savukārt jūsu vecmammai ir tiesības pieprasīt ziņas par savu personas datu apstrādi (kur un kādā veidā minētie dati iegūti).

Ja jūsu vecmammas personas datu apstrādei nav tiesisks pamats (Vispārīgās datu aizsardzības regulas 2016/679 6. panta izpratnē), tad viņai ir tiesības pieprasīt kreditoram un parādu atgūšanas pakalpojumu sniedzējam pārtraukt viņas personas datu apstrādi (tostarp komunikāciju ar viņu) un dzēst datus. Ja minētā prasība netiek izpildīta, jūsu vecmammai ir tiesības vērsties Datu valsts inspekcijā ar sūdzību par savu personas datu prettiesisku apstrādi.

Parāda ārpustiesas atgūšanas izdevumu apmēru nosaka Ministru kabineta 2013. gada 29. janvāra noteikumi Nr. 61 “Noteikumi par parāda atgūšanas izdevumu pieļaujamo apmēru un izdevumiem, kuri nav atlīdzināmi”.

Attiecīgi pēc saziņas ar parādu atgūšanas pakalpojumu sniedzēju, izvērtējot iegūto informāciju (likuma 7. panta izpratnē), jums būs iespēja pārliecināties par kreditora un parāda atgūšanas pakalpojumu sniedzēja rīcības tiesiskumu. Ja saskatīsiet savu tiesību aizskārumu, jums ir tiesības vērsties Patērētaju tiesību aizsardzības centrā ar motivētu sūdzību.

Labs saturs
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Līdz mēneša beigām iesniegt e-konsultāciju vairs nav iespējams. Vairāk par e-konsultāciju sniegšanu
Lūdzam e-konsultācijās neiesniegt jautājumus par situācijām, kas saistītas ar Covid-19.
Informācija, kur vērsties, ir apkopota vietnē covid19.gov.lv.
Iepazīsti e-konsultācijas
LIETOTĀJU IEVĒRĪBAI
Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot LV portālu, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk
PIEKRĪTU