E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 18577
Lasīšanai: 5 minūtes
8
8

Saistību noilgums

Publicēts pirms 4 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>
J
jautā:
17. novembrī, 2019
madara

Labdien! Vakar saņēmu paziņojumu par prasījuma tiesību cesiju no “Julianus Inkasso” (saistībā ar prasījuma tiesību neizpildīšanu, kas izriet no 2019. gada 10. jūnija, par “Tele 2” līgumu, kas noslēgts 2010. gadā: Civillikuma 1793., 1797., 1801. pants). “Julianus Inkasso” no “AF portfeļa” ir pārņēmis līgumu par parāda atgūšanu (2016. gada 14. novembrī). Viņi man pieprasa atmaksāt naudu līdz 17. novembrim, bet es vēstuli saņēmu 16. novembrī. Vienā dienā nav iespējams naudu atdot. Rakstīju viņiem, bet viņi man neatbild. Neesmu saņēmusi nevienu atgādinājuma vēstuli, pat īsti neatceros, par ko šis parāds ir. Esmu mainījusi deklarēto dzīvesvietu. Bet tā man no 2016. gada visur uzrādās, jo citus dokumentus es saņemu uz savu deklarēto dzīvesvietu. Kādēļ viņi man nav laikus neko paziņojuši? Man pieprasa parādu 220 eiro, kavējuma naudu 140 eiro un atgūšanas naudu 17 eiro, kopā sanāk aptuveni 400 eiro. Vai nav iestājies noilgums? Un kā var prasīt kavējuma naudu, ja paši laikus nedod ziņu? Paldies!

A
atbild:
20. novembrī, 2019

Saskaņā ar Komerclikuma 406. pantu no komercdarījuma izrietošie prasījumi noilgst triju gadu laikā, ja likumā nav noteikts cits noilguma termiņš. Tādējādi, lai vērtētu noilguma iestāšanās piemērošanu, jāsaprot, kad ir izbeigts sadarbības līgums un kad izveidojies parāds. Jūs norādāt, ka “Julianus Inkasso” ir pārņēmuši parādsaistību atgūšanu 2016. gada 14. novembrī, taču, lai izsecinātu, vai šī parādu pārņemšana ir notikusi tiesiski, Jums jākonstatē parāda rašanās datums (diena, kad iestājās saistību izpildes termiņš) un jāpieskaita secīgi 3 gadi. Bez šaubām, ir jāņem vērā arī noilguma pārtraukšanas aspekti, t. i., vai kreditors nav pārtraucis noilguma termiņa tecējumu ar atgādinājuma vēstulēm vai citā pierādāmā veidā.

Kā Jūs to norādāt jautājumā, minētajā periodā (t. i., līdz 2019. gada 16. novembrim) neesat saņēmusi nevienu atgādinājumu un informāciju par parāda esību un atmaksas pieprasījumu, tādēļ pirmšķietami ir secināms, ka prasītājs “Tele 2” un “AF portfelis”, un līdz ar to arī “Julianus Inkasso” ir zaudējis prasījuma tiesības noilguma dēļ (no 06.05.2010. līdz 16.11.2019.).

Ņemot vērā minēto, iesakām Jums izmantot parāda ārpustiesas atgūšanas likuma 7. panta 1. daļā noteiktās tiesības – neatzīt prasītāja prasījumus un lūgt pamatot tos, arī attiecībā uz noilgumu.

Runājot par korespondences nosūtīšanas adresi, paskaidrojam, ka tā ir realizējama likuma 11. panta noteiktajā kārtībā, t. i.:

(1) Ja likumā nav noteikts citādi, ar parādnieku sazinās, izmantojot tos saziņas līdzekļus un kontaktinformāciju, kas norādīta kreditora un parādnieka noslēgtajā tiesiskajā darījumā.

(2) Ja parādnieks nav sasniedzams, izmantojot šā panta pirmajā daļā minētos saziņas līdzekļus un kontaktinformāciju, vai ja to ir lūdzis pats parādnieks, kreditors un parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs ir tiesīgs izmantot kontaktinformāciju, kas tam ir kļuvusi zināma vai iepriekšējās sadarbības laikā izmantota saziņai ar parādnieku.

(3) Ja parādnieks nav sasniedzams, izmantojot šā panta pirmajā vai otrajā daļā minētos saziņas līdzekļus un kontaktinformāciju, saziņu ar parādnieku īsteno rakstveidā, nosūtot nepieciešamo informāciju uz parādnieka deklarētās dzīvesvietas adresi.

Ņemot vērā, ka fiziskās personas deklarētās dzīvesvietas adrese ir pieejama valsts informācijas sistēmā  – Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes uzturētajā iedzīvotāju reģistrā –, kreditora un parādu atgūšanas pakalpojumu sniedzēja tiesības un pienākumi ir pārliecināties par korespondences nosūtīšanas adreses atbilstību likuma 11. panta 3. daļas prasībām.

Parādu atgūšanas pakalpojumu sniedzēju darbību Latvijā uzrauga Patērētāju tiesību aizsardzības centrs un Datu valsts inspekcija (atbilstoši kompetencei) likuma 4. panta 1. daļas izpratnē, t. i., ja Jūs saskatāt savu tiesību aizskārumu parādu atgūšanas pakalpojumu sniedzēju darbībā, Jums ir tiesības vērsties ar motivētu iesniegumu (pretenziju) Patērētāju tiesību aizsardzības centrā.

Labs saturs
8
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Līdz mēneša beigām iesniegt e-konsultāciju vairs nav iespējams. Vairāk par e‑konsultāciju sniegšanu
Iepazīsti e-konsultācijas