E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 16964
Lasīšanai: 5 minūtes
1
3
1
3

Par darbinieku prasījumu apmierināšanu

Publicēts pirms 4 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>
J
jautā:
10. maijā, 2019
Sabīne

Labdien! Uzņēmums, kurā strādāju, tiek likvidēts, bet esmu bērna kopšanas atvaļinājumā. Aizsūtīju maksātnespējas administratoram ierakstītu vēstuli par neizmantoto atvaļinājumu un atlaišanas pabalstu, jo strādāju šajā uzņēmumā pusotru gadu. Saņēmu ierakstītu vēstuli no Maksātnespējas administratora, ka esmu atbrīvota no darba, jo saskaņā Darba likuma 110. pantu notiek SIA likvidācija. Vēlos uzzināt, kāds ir aptuvenais laiks, kad ir jāizmaksā kompensācija? Un ko darīt, ja uzņēmumam nav naudas, tikai parādi?

A
atbild:
12. septembrī, 2019

Maksātnespējas kontroles dienests (MKD) sniedz šādu viedokli, ņemot vērā iesniegumā norādītos faktiskos apstākļus.

Saskaņā ar Maksātnespējas likuma regulējumu pēc juridiskās personas maksātnespējas procesa pasludināšanas parādnieka, proti, darba devēja, pārvaldes institūciju darbība tiek apturēta un darba devēja pārvaldīšanu veic tiesas ieceltais maksātnespējas procesa administrators (turpmāk tekstā – administrators). Tādējādi jautājumi, kas saistīti ar darba tiesiskajām attiecībām starp darbinieku un darba devēju, risināmi, vēršoties pie maksātnespējas procesā ieceltā administratora.

Ja darba devējs darbiniekam nav izmaksājis darba samaksu, atlīdzību par ikgadējo apmaksāto atvaļinājumu, atlīdzību par cita veida apmaksātu prombūtni, atlaišanas pabalstu vai kaitējuma atlīdzību sakarā ar nelaimes gadījumu darbā vai arodslimību, lai darbinieks varētu pretendēt uz savu prasījumu apmierināšanu darba devēja maksātnespējas procesā, darbiniekam, tāpat kā citiem kreditoriem, Maksātnespējas likuma 73. pantā noteiktajā kārtībā un termiņā ir jāiesniedz kreditora prasījums. Kreditora prasījumu izvērtē administrators un pieņem lēmumu par tā atzīšanu, neatzīšanu vai daļēju atzīšanu.

Pēc tam, kad administrators ir atzinis darbinieka kreditora prasījumu, bet darba devējam – parādniekam – nav naudas līdzekļu, lai segtu darbinieka atzīto kreditora prasījumu no saviem naudas līdzekļiem, tad administratoram saskaņā ar Maksātnespējas likuma 65. panta 7. punktu ir pienākums normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos un noteiktajā kārtībā vērsties MKD ar iesniegumu par darbinieku prasījumu apmierināšanu no darbinieku prasījumu garantiju fonda līdzekļiem. Proti, saskaņā ar likuma “Par darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā” (turpmāk tekstā – likums) un Ministru kabineta (MK) noteikumiem Nr. 995 “Maksātnespējīgo darba devēju darbinieku prasījumu apmierināšanas un administratora atlīdzības izmaksas kārtība” (turpmāk tekstā – MK noteikumi Nr. 995) MKD no darbinieku prasījumu garantiju fonda līdzekļiem noteiktā kārtībā un apmērā apmierina darba devēja nesegtos darbinieku prasījumus.

Maksātnespējas likumā nav noteikts termiņš, kādā Maksātnespējas kontroles dienestam jāiesniedz iesniegums par darbinieku prasījumu apmierināšanu, tomēr administratoram tas ir jāiesniedz saprātīgā termiņā. Saskaņā ar likuma 10. pantu iesniegums darbinieku prasījumu apmierināšanai MKD iesniedzams līdz brīdim, kad pieņemts lēmums par maksātnespējas procesa izbeigšanu.

Pēc tam, kad administrators ir iesniedzis minēto iesniegumu MKD, pamatojoties uz MK noteikumu Nr. 995 12. punktu, MKD mēneša laikā pēc visu nepieciešamo dokumentu saņemšanas lemj par naudas līdzekļu piešķiršanu darbinieku prasījumu apmierināšanai vai par atteikumu piešķirt naudas līdzekļus. Jāņem vērā – ja pēc minētā iesnieguma un tam pievienoto dokumentu izskatīšanas MKD konstatē, ka darbinieku prasījumu apmēra un pamatotības pārbaudei nepieciešama MK noteikumos Nr. 955 paredzētā papildu informācija vai dokumenti, tad nepieciešamā informācija tiek pieprasīta administratoram, Valsts ieņēmumu dienestam un pašvaldību institūcijām.

Būtiski norādīt, ka MKD nepārņem darba devēja parādus darbiniekiem un darba devēja aprēķinātās summas ne vienmēr pilnā apmērā tiek segtas no darbinieku prasījumu garantiju fonda līdzekļiem, jo darbinieku prasījumi no darbinieku prasījumu garantiju fonda līdzekļiem tiek segti ierobežotā apmērā saskaņā ar likuma 4. un 5. pantu, kā arī ievērojot MK noteikumu Nr. 955 prasības.

Savukārt, kad MKD ir pieņēmis lēmumu par darbinieku prasījumu apmierināšanu, šis lēmums tiek nosūtīts katram darbiniekam individuāli (MK noteikumu Nr. 955 14. punkts) uz darbinieka iepriekš norādīto korespondences vai elektroniskā pasta adresi. Ar lēmumu darbiniekam piešķirtie naudas līdzekļi tiek pārskaitīti darbinieka norēķinu kontā, kas norādīts informācijā par darbinieka prasījumiem.

Informējam, ka oficiālu tiesību normu iztulkojumu var sniegt tikai likumdevējs vai tā īpaši pilnvarota institūcija, savukārt normatīvie tiesību akti MKD šādas tiesības neparedz. Atbildē sniegtā tiesību normu interpretācija ir informatīva, un tai piemīt vienīgi ieteikuma raksturs.

Papildu informāciju varat meklēt arī LV portāla publikācijās:

Labs saturs
3
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Līdz mēneša beigām iesniegt e-konsultāciju vairs nav iespējams. Vairāk par e‑konsultāciju sniegšanu
Iepazīsti e-konsultācijas