DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
26. aprīlī, 2022
Lasīšanai: 5 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Tava drošība

PTAC konstatē pārkāpumus, veicot komerciālajiem lietotājiem paredzēto tiešsaistes platformu uzraudzību

Publicēts pirms 2 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Īstenojot Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 20. jūnija Regulas (ES) 2019/1150 par taisnīguma un pārredzamības veicināšanu komerciālajiem lietotājiem paredzētos tiešsaistes starpniecības pakalpojumos (Regula) prasības, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) 2021. gadā realizēja projektu “Komerciālajiem lietotājiem paredzētu tiešsaistes platformu uzraudzība”, izvērtējot minēto platformu pakalpojumus, kas sniegti Latvijā, lai veicinātu un atvieglotu patērētājiem piedāvāto preču un pakalpojumu pārdošanu. 

Regula attiecas tikai uz tādām tiešsaistes platformām, kas darbojas kā starpnieks starp saimnieciskās darbības veicēju un patērētāju un sniedz tiešsaistes starpniecības pakalpojumus komerciālajiem lietotājiem, lai tie varētu piedāvāt preces vai pakalpojumus patērētājiem. Regulējums aizsargā to saimnieciskās darbības veicēju intereses, kuri sadarbojas ar minētajām tiešsaistes tirdzniecības platformām.

Projekta ietvaros veiktās uzraudzības galvenais mērķis bija informēt platformu pakalpojumu sniedzējus par jaunajām prasībām un uzraudzības iestādes konstatētajām neatbilstībām, kā arī veikt nepieciešamos pasākumus to novēršanai. Ņemot vērā to, ka tiešsaistes starpniecības pakalpojumi kļuvuši par galvenajiem jaunajiem uzņēmējdarbības modeļiem un šos pakalpojumus izmanto ne tikai privātais, bet arī publiskais sektors, projekta ietvaros tika izvērtētas 12 platformas – piecas tirdzniecības, četras salīdzināšanas platformas un trīs reklāmas platformas.

Projekta realizēšanas laikā 2021. gadā tika uzsāktas 12 administratīvās lietas. No tām 5 lietas ir pabeigtas, nekonstatējot pārkāpumus, bet aicinot turpmāk komercprakses īstenošanā ievērot atbilstošus nosacījumus, 5 lietu izskatīšana pabeigta, konstatējot pārkāpumus, kas novērsti, tiešsaistes platformām labprātīgi iesaistoties un veicot atbilstošus pasākumus, 1 lietas izskatīšana nav pabeigta un tiek turpināta šogad, 1 lietā tiek gatavots lēmums, lai panāktu konstatēto pārkāpumu novēršanu, izdodot administratīvo aktu. PTAC biežāk konstatētie pārkāpumi bija saistīti ar komerciālajiem lietotājiem piedāvāto līguma noteikumu neatbilstību saistībā ar pakalpojuma sniegšanas pārtraukšanu vai izbeigšanu, paziņojumu nodrošināšanu pastāvīgā informācijas nesējā, datu apstrādi, ranžējumu un sūdzību risināšanas iespējām.

Šajā uzraudzības jomā pakalpojuma sniedzēji un/vai komerciālie lietotāji var vērsties PTAC, lai saņemt konsultāciju, ja rodas jautājumi par regulas piemērošanu vai citi ar šo tēmu saistīti jautājumi.

Rekomendācijas platformu pakalpojumu sniedzējiem un
komerciālajiem lietotājiem

Platformu pakalpojumu sniedzējiem ir jāņem vērā prasības, kuras attiecas uz zemāk uzskaitītajiem Platformu pakalpojumu līgumu elementiem:

  • noteikumiem, kas attiecināmi uz Pakalpojumu sniegšanu (Regulas 3.pants);
  • īpašiem līgumu nosacījumiem (Regulas 8.pants);
  • komerciālā lietotāja identitātes atpazīstamību (Regulas 3.panta 5.punkts);
  • pakalpojumu ierobežošanu, apturēšanu un izbeigšanu (Regulas 4.pants);
  • ranžējumu komerciālajiem piedāvājumu rezultātiem (Regulas 5.pants);
  • papildu precēm un pakalpojumiem (Regulas 6.pants);
  • atšķirīgas attieksmes paredzamību (Regulas 7.pants);
  • ierobežojumiem piedāvāt atšķirīgus nosacījumus (Regulas 10.pants);
  • piekļuvi datiem (Regulas 9.pants);
  • iekšējo sūdzību izskatīšanas sistēmu (Regulas 11.pants);
  • mediāciju (Regulas 12.pants);
  • komerciālo lietotāju vai korporatīvo tīmekļa vietņu lietotāju interešu aizsardzību (Regulas 14.pants).

Komerciālajiem lietotājiem ir lietderīgi ņemt vērā Regulā paredzētās tiesības, tai skaitā:

  • tiesības saņemt līguma noteikumus visos komerciālo attiecību posmos viegli pieejamā veidā, vienkāršā un skaidrā valodā;
  • tiesības prasīt līguma noteikumus, kuri neatbilst Regulas prasībām, atzīšanu par spēkā neesošiem;
  • tiesības tikt informētiem par pakalpojuma ierobežošanu vai atslēgšanu 30 dienu laikā;
  • tiesības tikt informētiem par līguma grozījumiem un atkāpties no līguma, ja tiem nepiekrīt, 15 dienu laikā;
  • tiesības saņemt paziņojumus par līguma izbeigšanu, pārtraukšanu vai līguma noteikumu grozījumiem pastāvīgā informācijas nesējā;
  • tiesības saņemt līguma noteikumus par ranžēšanas sistēmu – sistēmas raksturojumu, ranžējuma galvenajiem parametriem un to relatīvo nozīmi;
  • tiesības tikt informētiem par to, kādā veidā Platformas pakalpojumu sniedzējs piedāvā savas preces un nodrošina ar tām saistītu piedāvājumu ranžējumu, tai skaitā informējot par atšķirīgu attieksmi, salīdzinot platformas un citu tirgotāju piedāvājumus;
  • tiesības saņemt līguma noteikumus par piekļūstamību personas vai citiem datiem;
  • tiesības saņemt atbilstošas sūdzību risināšanas iespējas.

Vienlaikus jāņem vērā, ka komerciālajiem lietotājiem, izmantojot Platformu pakalpojumus, ir pienākums nodrošināt Platformas pakalpojumu sniedzējam patiesu informācija par komerciālā lietotāja identitāti.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI