DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
25. novembrī, 2021
Lasīšanai: 4 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Vide
1
1

Meža ceļa būvniecībā LVM izmanto inovatīvus risinājumus

Publicēts pirms 2 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

LVM publicitātes foto

Lai nodrošinātu mežsaimniecisko darbu veikšanu īpaši sarežģītos, dziļas kūdras apstākļos, meža ceļu posma izbūvei AS “Latvijas valsts meži” (LVM) pielieto līdz šim LVM praksē neizmantotu inovatīvu tehnisko risinājumu – ceļa klātnes balstīšanu uz apaļkoku pāļiem.

LVM Rietumvidzemes reģiona Limbažu meža iecirknī Limbažu novada Brīvzemnieku un Braslavas pagastu teritorijā notiek meža ceļa “Tēvgāršas ceļa turpinājums” būvdarbi. Kopējais ceļa garums ir 1,6 km, un 550 metrus garu ceļa posmu ieplānots būvēt dziļas kūdras apstākļos ar sapropeļa starpslāni.

“2018. gadā sagatavotajā būvprojektā tika iestrādāti tehniskie risinājumi ceļa noturības uzlabošanai, izmantojot apaļkoku klāju. Uzsāktie būvdarbi 2019. gadā parādīja, ka šādus risinājumus konkrētajos nenoturīgas grunts apstākļos nav iespējams realizēt. Tāpēc būvprojektu pārstrādāja, iestrādājot tajā līdz šim LVM praksē nelietotu, bet citās valstīs izmantotu tehnisko risinājumu – apaļkoku pāļu izmantošanu nenoturīgo grunšu pārvarēšanai. Būvprojekts paredz ceļa klātni 500 metru garā posmā balstīt uz apaļkoku pāļiem, kas ir iedzīti gruntī pēc noteiktas shēmas. Šajā gadījumā tā ir trīsstūra pāļu izvietojuma shēma, kur attālums starp pāļu asīm ir 1 metrs,” skaidro LVM Vidzemes reģiona meža infrastruktūras vadītājs Jānis Upens.

Pāļus ceļa posma būvniecībai gatavo no 5,4 metrus un 4,2 metrus gariem skujkoka zāģbaļķiem ar tievgaļa caurmēru 20–24 cm. Ar ekskavatoru un īpašu dzīšanas galvu pāļus sadzen būvprojektā paredzētajā izvietojumā.

Lai pārliecinātos par iedzīto pāļu nestspēju, izlases veidā pāļi tiek slogoti. Slogošanas rezultāti ir pārliecinoši – pāļu nestspēja ir no 6 līdz 10 tonnām, kas pārsniedz būvprojektā paredzēto projektēto pāļu nestspēju.

Būvobjektā darbi norit samērā raiti. Novembra pirmajā pusē jau bija sadzīti pāļi 320 metrus garā ceļa posmā līdz novadgrāvja šķērsojumam. Būvuzņēmējs sāk veidot smilts spilvenu īpaši noturīgā ģeotekstilā.

Paralēli būvdarbiem norit LVM Attīstības daļas vadīts izpētes projekts par monitoringa veikšanu pāļu risinājuma izmantošanā meža ceļa būvdarbos. Izpēti veic “Meža un koksnes produktu pētniecības un attīstības institūta” projekta grupa. Izpētes projekta ietvaros meža ceļa “Tēvgāršas ceļa turpinājums” klātnē tiek iebūvēts aprīkojums un mērinstrumenti, ar kuriem gan būvdarbu laikā, gan 24 mēnešu periodā pēc būvdarbiem tiks ievākta informācija par konstrukcijas iespējamajām horizontālām un vertikālām deformācijām, gruntsūdens līmeni, ceļa konstrukcijas un kravas automašīnu spiedienu uz koka pāļiem, kā arī citi mērījumi. Attīstības projekta rezultātus un būvdarbu pieredzi nākotnē LVM varēs izmantot, lai izvēlētos tehniskos risinājumus meža ceļu būvei īpaši sarežģītos apstākļos, pārvarot lokālus posmus ar ļoti zemu grunts nestspēju.

Labs saturs
1
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI