2020. gada decembrī, salīdzinot ar 2019. gada decembri, pēc kalendāri koriģētiem datiem salīdzināmajās cenās mazumtirdzniecības apgrozījums samazinājās par 4,4 %. Pārtikas preču mazumtirdzniecība pieauga par 3,4 %. Nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, samazinājās par 13,1 %, autodegvielas – palielinājās par 6,1 %.
Salīdzinot ar 2019. gada decembri, būtiskākais apgrozījuma kāpums bija farmaceitisko un medicīnisko preču mazumtirdzniecībā (par 8,1 %) un mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecībā (par 2,0 %). Ievērojams apgrozījuma kritums bija apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecībā (par 40,2 %), mazumtirdzniecībā stendos un tirgos (par 28,5 %) un kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecībā (par 23,6 %).
Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā kalendāra dienu ietekmi, samazinājās par 4,3 %.
Mazumtirdzniecības apgrozījuma indeksi
(2015=100)
2020. gada decembrī, salīdzinot ar novembri, pēc sezonāli koriģētiem datiem salīdzināmajās cenās mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījums samazinājās par 5,7 %. Pārtikas preču mazumtirdzniecība samazinājās par 0,4 %. Nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, samazinājās par 10,8 %, autodegvielas mazumtirdzniecība samazinājās par 3,8 %.
Salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, būtiskākais apgrozījuma pieaugums bija farmaceitisko un medicīnisko preču mazumtirdzniecībā (par 4,1 %) un mazumtirdzniecībā pa pastu vai interneta veikalos (par 2,7 %). Vislielākais apgrozījuma kritums bija kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecībā (par 24,1 %), mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecībā (par 21,2 %) un apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecībā (par 19,4 %).
2020. gada decembrī, salīdzinot ar novembri, mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā sezonalitāti, pieauga par 10,1 %.
Mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījuma indeksi pēc uzņēmumu pamatdarbības
(salīdzināmajās cenās)
2020. g. decembris %, salīdzinot ar |
||
2020. g. novembri (sezonāli koriģēts) |
2019. g. decembri (kalendāri koriģēts) |
|
Pavisam mazumtirdzniecība |
94,3 |
95,6 |
mazumtirdzniecība ar pārtikas precēm |
99,6 |
103,4 |
mazumtirdzniecība ar nepārtikas precēm (neieskaitot autodegvielu), kopā |
89,2 |
86,9 |
mazumtirdzniecība nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā ir nepārtikas preces |
85,9 |
86,1 |
informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecība specializētajos veikalos |
88,3 |
82,8 |
mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecība |
78,8 |
102,0 |
metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas mazumtirdzniecība |
90,3 |
92,4 |
kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecība |
75,9 |
76,4 |
farmaceitisko un medicīnisko preču mazumtirdzniecība |
104,1 |
108,1 |
kosmētikas un tualetes piederumu mazumtirdzniecība |
84,4 |
84,5 |
apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecība |
80,6 |
59,8 |
mazumtirdzniecība stendos un tirgos |
94,8 |
71,5 |
mazumtirdzniecība pa pastu vai interneta veikalos |
102,7 |
95,0 |
autodegvielas mazumtirdzniecība |
96,2 |
106,1 |
Plašāka informācija par sezonāli koriģētiem, kalendāri koriģētiem un nekoriģētiem mazumtirdzniecības apgrozījuma indeksiem pieejama oficiālās statistikas portālā “Tirdzniecības un pakalpojumu statistika”.
Publicētie dati nākamajos mēnešos var tikt precizēti, ja tiks iegūta papildu informācija no uzņēmumiem.
Atbilstoši apsekojuma metodoloģijai dati par uzņēmumu kopējo neto apgrozījumu iekļauj arī darījumus, kas veikti ārpus pamatdarbības nozares. Atsevišķos gadījumos šie darījumi (piem., vairumtirdzniecība) var būtiski ietekmēt apgrozījuma izmaiņas nozarē. Kopējā apgrozījumā atbilstoši uzņēmumu pamatdarbības nozarei iekļauti arī ieņēmumi no e-komercijas.