DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
10. jūnijā, 2020
Lasīšanai: 13 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Satiksme

Biežāk uzdotie jautājumi un atbildes par izmaiņām LP darbībā pēc ārkārtējās situācijas atcelšanas

Publicēts pirms 3 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Ņemot vērā, ka pēc Latvijā izsludinātās ārkārtējās situācijas atcelšanas no 2020.gada 10.jūnija vairāku Latvijas Pasta pakalpojumu sniegšana atgriežas ierastajā kārtībā, bet daļai joprojām saglabājas ierobežojumi, turpinot epidemioloģiskās drošības prasību un rekomendāciju ievērošanu, Latvijas Pasts apkopojis biežāk uzdotos jautājumus un atbildes par izmaiņām Latvijas Pasta darbībā pēc ārkārtējās situācijas atcelšanas. Citos jautājumos Latvijas Pasts aicina sazināties ar uzņēmuma Klientu centru:  27008001, 67008001, info@pasts.lv

J. Vai ar Latvijas Pasta starpniecību iespējams nosūtīt pasta sūtījumus Latvijā un uz ārvalstīm?

A. Ievērojot visā pasaulē noteiktos koronavīrusa Covid-19 izplatības novēršanas pasākumus, joprojām starp vairākumu valstu ir atcelti vai ierobežoti starptautisko pasažieru pārvadājumi, tāpēc ir būtiski ierobežota un kavēta pasta sūtījumu apmaiņa ar ārvalstīm. Tas saistīts ar faktu, ka lielākā daļa starptautisko pasta sūtījumu tiek piegādāti ar pasažieru lidmašīnām, kurās patlaban ietilpināmais pasta sūtījumu apjoms ir nepietiekams, tāpēc tiek meklēti visi cita veida piegādes ceļi, tostarp izmantojot arī sauszemes, ūdens un sliežu ceļus. 

Piegādes aizkavē arī sūtījumu sastrēgumi un rindas starptautiskajās tranzīta lidostās, no kurām tos tālāk izsūta uz citām saņēmējvalstīm. Turklāt piegāžu nosacījumi, kas kavē sūtījumu savlaicīgu nonākšanu pie adresātiem, iespējami arī katrā individuālajā valstī. Minēto iemeslu dēļ jebkādi pasta sūtījumu piegādes termiņi un kvalitātes standarti patlaban starptautiskā līmenī ir atcelti un nav spēkā.

Latvijas Pasts patlaban nodrošina sūtījumu piegādes faktiski uz visām pasaules valstīm, tāpēc sūtījumus nosūtīšanai uz ārvalstīm pasta nodaļās pieņem, taču jārēķinās, ka maršrutu plānošana prasa ilgāku laiku: sūtījumi, kurus nav iespēju nekavējoši izsūtīt uz ārvalstīm, tiek uzglabāti Latvijas Pasta šķirošanas kompleksā un nosūtīti, tiklīdz tas ir iespējams.

J.  Vai iespējams nosūtīt un saņemt Eksprespasta sūtījumus?

A. Šobrīd ārvalstu sūtījumi tiek piegādāti uz visiem pieprasītajiem galamērķiem. Piegāžu jautājumi tiek aktīvi risināti, nepieciešamības gadījumā meklētjot alternatīvus maršrutus un transportēšanas iespējas. Aicinām sekot līdzi Eksprespasta un Latvijas Pasta sociālo tīklu kontiem, kuros operatīvi tiek sniegta informācija par visiem aktuālajiem jaunumiem. 

Ņemot vērā Covid-19 izraisītos apstākļus un alternatīvu maršrutu izmantošanas nepieciešamību, patlaban ir būtiski pieaugušas transportēšanas izmaksas uz Krieviju, tāpēc Eksprespasta sūtījumiem uz šo valsti tiek piemērots papildu tarifs, kas tiks atcelts, mainoties piegādes nosacījumiem.

J. Kā es varu zināt, kādā darba režīmā strādā mana pasta nodaļa?

A. Pēc ārkārtējās situācijas beigām lielākā daļa pasta nodaļu turpina strādāt atbilstoši ārkārtējās situācijas laikā noteiktajam pirmdienās–piektdienās, izņemot pasta nodaļas tirdzniecības centros, kuras atsākušas darbu sestdienās un svētdienās. 

Visa aktuālā informācija par pasta nodaļu darbību ir pieejama Latvijas Pasta mājaslapā www.pasts.lv sadaļā Pasta nodaļas, kā arī šo informāciju iespējams saņemt, sazinoties ar Latvijas Pasta Klientu centru: 27008001, 67008001, info@pasts.lv.

J. Kā pēc ārkārtējās situācijas atcelšanas strādās nelielās pasta pakalpojumu sniegšanas vietas, kas ārkārtējās situācijas laikā klientiem sniedza pakalpojumus pēc pieprasījuma? 

A. Vairākums mazo pasta pakalpojumu sniegšanas vietu lauku teritorijās, kur pasta pakalpojumu sniegšana ārkārtējās situācijas laikā nodrošina pēc pieprasījuma, turpinās darboties šādā režīmā arī pēc 9.jūnija, izvērtējot pasta pakalpojumu pieprasījumu, klientu un pasta darbinieku atsauksmes, kā arī turpinot nodrošināt epidemioloģiskās drošības prasības un rekomendācijas.  

Šāda kārtība ir spēkā tikai mazajās pasta pakalpojumu sniegšanas vietās lauku teritorijās, kas atrodas vietējo pašvaldību telpās un kas zemā pasta pakalpojumu pieprasījuma dēļ līdz ārkārtējās situācijas sākumam strādāja tikai stundu dienā. 

Minētajās teritorijās iedzīvotājiem iespējams pieteikt pasta pakalpojumu saņemšanu savā dzīvesvietā, piesakot pa tālruni. Precīzs saraksts ar šīm pasta pakalpojumu sniegšanas vietām un tālruņu numuriem, par kuriem pieteikt pakalpojumus, pieejams te.

Pastnieks klienta dzīvesvietā nodrošina visus tos pasta pakalpojumus, kas bija pieejami pasta pakalpojumu sniegšanas vietā klātienē:  pasta sūtījumu nosūtīšanu un saņemšanu, pastmarku un aplokšņu iegādi, preses izdevumu abonēšanu, naudas pārvedumu un pensijas saņemšanu, komunālo un citu rēķinu apmaksu, iemaksas Pasta norēķinu sistēmas kontā u.c.

J. Vai es varu saņemt pasta pakalpojumus, ja manam personu apliecinošam dokumentam ir beidzies derīguma termiņš?

A. Ja Latvijas Republikā izsniegtam personu apliecinošam dokumentam derīguma termiņš ir beidzies 30 dienu pirms ārkārtējās situācijas vai tās laikā, t.i., no 2020.gada 11.februāra līdz 9.jūnijam, minētais dokuments ir uzskatāms par derīgu vēl divus mēnešus pēc ārkārtējās situācijas atcelšanas, t.i., līdz 2020.gada 9.augustam. Ja derīguma termiņš ir beidzies pirms 11.februāra, dokuments nav derīgs.

J. Man ir pienācis pasta sūtījums, taču šobrīd nevaru vai nevēlos apmeklēt pasta nodaļu. Kādas ir alternatīvas sūtījuma saņemšanai?

A. Lai nebūtu jāuzkavējas pasta nodaļā, Latvijas Pasts aicina izmantot uzņēmuma mobilās lietotnes iespējas, kas ļauj pakalpojumiem pieteikties attālināti un nodaļā ierasties tieši uz sava pakalpojuma saņemšanu. Attālināti pieteikties pakalpojumiem iespējams 86 lielākajās un noslogotākajās pasta nodaļās visā Latvijā; šo nodaļu saraksts pieejams te

Kā alternatīvu reģistrētu sūtījumu saņemšanai pasta nodaļās Latvijas Pasts iesaka šo sūtījumu pārvirzīšanu uz  jebkuru no Latvijas Pasta pakomātiem visā valstī, izmantojot uzņēmuma mobilo lietotni. Latvijas Pasts nodrošina iespēju mobilajā lietotnē attālināti pārvirzīt jebkuru izsekojamu, ierakstītu vai apdrošinātu pasta sūtījumu uz kādu no uzņēmuma 61 pakomāta visā Latvijā. Latvijas Pasta pakomātos sūtījumi arī pēc ārkārtējās situācijas beigām tiks uzglabāti trīs dienas.

Latvijas Pasts lūdz klientus, kas izmanto uzņēmuma pakomātus, sūtījumus no tiem izņemt savlaicīgi, lai tie neuzkrātos un savus sūtījumus pakomātos varētu saņemt arī citi klienti. 

J. Cik ilgi pasta nodaļā tiek uzglabāti sūtījumi?

A. No 10.jūnija atcelta sūtījumu 60 dienu bezmaksas uzglabāšana pasta nodaļās: atgriežoties ierastajai kārtībai, sīkpaku un paku bezmaksas uzglabāšana pasta nodaļās būs 10 dienu, bet kopējais uzglabāšanas laiks var sasniegt 30 dienu; savukārt vēstules pasta nodaļās bez maksas tiks uzglabātas 30 dienu. 

J. Vai pēc ārkārtējās situācijas atcelšanas starptautiskos pasta sūtījumus pirms apstrādes šķirošanas kompleksā turpinās uzglabāt 72 stundas karantīnā?

No 10.jūnija starptautiskie pasta sūtījumi pēc saņemšanas Latvijas Pastā tiks nodoti nekavējošai apstrādei bez karantīnas. 

J. Vai arī pēc ārkārtējās situācijas par reģistrēta sūtījuma saņemšanu adresāts pats neparakstīsies, bet izsniegšanas faktu fiksēs pastnieks vai kurjers?

A. Pastnieki un kurjeri, izsniedzot reģistrētos sūtījumus klientiem, līdz ar ārkārtējās situācijas atcelšanu sūtījuma piegādes faktu mobilajā viedierīcē vairs nefiksēs paši, bet, tāpat kā iepriekš, par sūtījuma saņemšanu parakstīsies klients. 

J. Vai Latvijas Pasts turpina nodrošināt pensiju, pabalstu vai atlīdzību piegādi saņēmēja dzīvesvietā?

A. Pensiju, pabalstu vai atlīdzības piegāde saņēmēju dzīvesvietās Latvijas Pasts nodrošina līdzšinējā kārtībā – izmaiņas šī pakalpojuma sniegšanā nav paredzētas.

J. Vai pēc ārkārtējās situācijas atcelšanas ir obligāti jāapmeklē pasta nodaļa, lai saņemtu pensiju no Pasta norēķinu sistēmas (PNS) konta?

A. Klientiem, kas pensijas un pabalstus saņem PNS, nav obligāti jādodas uz pasta nodaļu to saņemšanai. Visērtāk pensijas saņemšanu mājās ar pastnieka starpniecību var nodrošināt, piesakot šo pakalpojumu Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrā (VSAA). VSAA klientam šis pakalpojums izmaksās 2,39 eiro. 

Iesniegumu VSAA par izmaksas adreses maiņu, izlemjot par turpmāku pensijas piegādi dzīvesvietā, iespējams iesniegt elektroniski portālā Latvija.lv, izvēloties e-pakalpojumu Iesniegums iestādei un savu vēlmi paužot brīvā formā. Iesniegumu iespējams nosūtīt arī pa pastu vai nogādāt jebkurā VSAA klientu apkalpošanas centrā, izņemot Talejas ielā 1, Rīgā, un atstāt speciāli izvietotā kastītē iesniegumiem. Sīkāka informācija par pensiju piegādi dzīvesvietā pieejama šeit

Alternatīva ir izmaksa no PNS konta dzīvesvietā, kas ir dārgāks pakalpojums. Izmaksu no PNS konta iespējams pieteikt Latvijas Pasta Klientu centrā: 27008001, 67008001, info@pasts.lv

J. Vai pasta nodaļās notiks pastmarku pirmās dienas zīmogošanas pasākumi?

A. Pēc ārkārtējās situācijas atcelšanas, novēršot drūzmēšanos, pasta nodaļās netiks atjaunota jaunizdoto pastmarku pirmās dienas zīmogošana, un filatēlijas jaunumu interesenti pastmarkas varēs apzīmogot individuāli, piesakoties Latvijas Pasta Pasta vērtszīmju un filatēlijas departamentā, rakstot uz e-pasta adresi: filatelija@pasts.lv

J. Vai pasta nodaļu darbinieki, pastnieki un kurjeri turpinās ievērot drošības pasākumus?

A. Izvērtējot nepieciešamos drošības pasākumus, pie visām pasta nodaļu klientu apkalpojošajām kasēm arī turpmāk būs stikla aizsargbarjeras, kas minimizē nodaļas darbinieka un apmeklētāja saskarsmi; pasta nodaļu un citu struktūrvienību inventārs, tāpat kā līdz šim, tiks pastiprināti dezinficēts, bet darbinieki turpinās ievērot individuālos drošības pasākumus – lietot dezinfekcijas līdzekļus, kā arī sejas aizsargvairogus vai maskas un cimdus tieša kontakta gadījumā ar klientu. Pasta nodaļās klientiem arī turpmāk jāievēro divu metru distance, un nodaļā ieteicams vienlaikus uzturēties tik cilvēku, cik tajā ir apkalpojošo kases sistēmu.  

J. Vai ar pasta sūtījumiem iespējams izplatīt koronavīrusu Covid-19?

A. Atbilstoši informācijai, ko Latvijas Pasts ir saņēmis no Slimību profilakses un kontroles centra, iespēja inficēties no pasta sūtījumiem ir maza, un uz pasta sūtījumiem nekādi ierobežojumi neattiecas, tāpat nav saņemtas nekādas starptautiskas indikācijas, ka pastāvētu šāds risks. Tādēļ, kā visiem valsts iedzīvotājiem, ir svarīgi arī pasta darbiniekiem nenākt uz darbu slimiem, un Latvijas Pasts maksimāli to kontrolē, nodrošinot, ka uzņēmuma darbinieki slimi uz darbu nenāk. 

Tajā pašā laikā katra sūtījuma – vēstules vai preses izdevuma – dezinfekcijas nepieciešamība noteikti būtu jāapsver katram gala saņēmējam, arī pašam ievērojot individuālo higiēnu un mazgājot un dezinficējot rokas. Arī adresāta pastkastītes noteikti būtu dezinficējamas, līdzīgi kā Latvijas Pasts dezinficē savus pakomātus. Jāņem vērā, ka preses izdevums vispirms tiek drukāts tipogrāfijā, šķirots servisā ārpus Latvijas Pasta un tikai pēc tam piegādāts tālākai izplatīšanai. 

J. Ārkārtas situācijas laika posmā no 2020.gada 30.marta līdz 17.aprīlim esmu noformējis starptautisku pasta sūtījumu ar papildu transportēšanas izdevumu piemaksu. Kā man jārīkojas, lai pārmaksāto summu* saņemt atpakaļ?

A. Piemaksa par transportēšanas papildu izmaksām Covid-19 krīzes laikā sūtījumiem uz atsevišķām valstīm vairs netiek piemērota, jo Latvijas Pasts ir radis alternatīvas risinājuma iespējas. 

Lai atgūtu samaksāto piemaksu par sūtījumu transportēšanas papildu izmaksām, lūdzu,  iesniedziet brīvā formā rakstītu iesniegumu par pārmaksātās summas atgriešanu, kuram pievienota čeka kopija un iekļauta informācija ar nosūtītāja kontaktinformāciju un bankas konta numuru. Iesniegumu var iesniegt klātienē jebkurā no pasta nodaļām vai nosūtīt elektroniski uz e-pasta adresi: kvdinfo@pasts.lv. Ja nepieciešams, vienā iesniegumā var iekļaut informāciju par vairākiem sūtījumiem. 

 

*Papildu transportēšanas izdevumu atmaksa neattiecas uz Eksprespasta sūtījumiem

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI