DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
25. februārī, 2020
Lasīšanai: 4 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Ekonomika

Rosina izmaiņas nacionālajā standartizācijas sistēmā

Publicēts pirms 4 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Ministru kabineta sēdē š.g. 25. februārī apstiprināti grozījumi Standartizācijas likumā, kas nacionālajā standartizācijas sistēmā ieviesīs vairākas izmaiņas - ieviesīs standartizācijas pieprasījumu sistēmu, kas noteiks centralizētu modeli standartu izstrādei un tulkošanai nacionālajā līmenī, un veicinās piemērojamo standartu izmantošanu tehnisko prasību noteikšanā. Grozījumi likumā vēl jāpieņem Saeimai.

Ar grozījumiem likumā tiks ieviesta standartizācijas pieprasījumu sistēma, kas noteiks centralizētu modeli standartu izstrādei un tulkošanai nacionālajā līmenī. Standartizācijas pieprasījumu (mandātu) sistēma ir paredzēta, lai nozaru ministrijas nozaru politikas ieviešanai un pilnveidošanai varētu izmantot standartus. Standartizācijas pieprasījumi paredzēti, lai izstrādātu Latvijas nacionālos standartus, kā arī lai varētu pieprasīt piemērojamo standartu tulkošanu valsts valodā.

Vienlaikus likumā tiek noteikti arī kritēriji standartizācijas pieprasījumiem, lai būtu iespējams izvērtēt, kuri piemērojamie standarti būtu tulkojami valsts valodā. Standartizācijas pieprasījumu sistēma nav attiecināma uz obligāti piemērojamo standartu tulkošanu, ko jau šobrīd paredz Standartizācijas likums (14.panta otrā un trešā daļa).

Tāpat ar grozījumiem likumā tiek veicināta piemērojamo standartu izmantošana gadījumos, kad politikas veidošanā ir nepieciešams noteikt kādas tehniskās prasības (veidojot netiešās atsauces uz standartiem). Piemērojamais standarts ir standarts, kas normatīvajos aktos nav paredzēts kā obligāti piemērojams, bet kuru var piemērot, lai izpildītu normatīvajā aktā paredzētās obligātās prasības. Proti, normatīvajā aktā tiek noteiktas būtiskās prasības kādai precei vai pakalpojumam, bet veids, kā šīs prasības izpildīt, paliek piemērotāja ziņā. Ja viņš izvēlas piemērot standartu, tiek prezumēta preces vai pakalpojuma atbilstība normatīvajos aktos noteiktajām prasībām, savukārt, izvēloties citu risinājumu, personai jāpierāda, ka izvēlētais risinājums ļauj izpildīt normatīvajos aktos noteiktās prasības.

Šādas pieejas ieviešana nacionālajā līmenī veicinātu  pēc iespējas vairāk tiešo atsauču uz standartiem vietā izmantot netiešās atsauces uz piemērojamiem standartiem, tādejādi samazinot obligāti piemērojamo standartu skaitu. Tas nozīmētu, ka standartu pielietošana būtu brīvprātīga, taču to izmantošana nodrošinātu atbilstību normatīvo aktu prasībām.

Vienlaikus grozījumi likumā paredz precizēt atsauci uz nacionālo standartizācijas institūciju. Līdz ar grozījumiem likumā tiek iekļauta atsauce uz nacionālo standartizācijas institūciju un līdz ar to izņemta atsauce uz konkrētas institūcijas juridisko nosaukumu, kas nodrošinās, ka pie turpmākām nacionālās standartizācijas institūcijas pārmaiņām nebūs jāprecizē Standartizācijas likums un citi pakārtotie normatīvie akti institūcijas nosaukuma maiņas dēļ. Nacionālās standartizācijas institūcijas nosaukums un funkcijas tiks noteiktas Ministru kabineta noteikumos.

Nacionālās standartizācijas institūcijas funkcijas šobrīd pilda SIA “Latvijas standarts”. Tās  mērķis ir nodrošināt sabiedrībai pieejamus un uzticamus standartizācijas pakalpojumus, organizējot Latvijas nacionālo standartu izstrādi un Eiropas un starptautisko standartu reģistrāciju atbilstoši starptautiskajiem standartizācijas principiem, novēršot tirgus nepilnību un sekmējot Latvijas uzņēmumu produktivitāti, konkurētspēju, eksportspēju un iekļaušanos globālajās vērtību ķēdēs.

Detalizēti ar grozījumiem Grozījumi Standartizācijas likumā var iepazīties Ministru kabineta tīmekļa vietnē.

Primāri Ministru kabinets lēma par nepieciešamajām izmaiņām standartizācijas sistēmā jau 2016. gada septembrī, izskatot Ekonomikas ministrijas sagatavoto Konceptuālo ziņojumu “Par Latvijas nacionālās standartizācijas sistēmas pilnveidošanu. Konceptuālā ziņojuma mērķis bija piedāvāt uzlabojumus un veidot vienotu izpratni par standartu izmantošanas veidiem konkrētu valsts politiku ieviešanā. Konceptuālajā ziņojumā tika izklāstīti Latvijas nacionālās standartizācijas sistēmā identificētie problēmjautājumi, kā arī ir sniegts to apraksts.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI