Aptaujātie cilvēki ir atzinuši, ka no sēšanās pie stūres alkohola reibumā viņus visefektīvāk attur biežākas kontroles uz ceļiem, bargāki sodi, pašu vai citu cilvēku negatīvā pieredze, kā arī informatīvās kampaņas. Tādēļ CSDD šogad sabiedrību uzrunās ar patiesiem cilvēku stāstiem, kuros viņi atzīstas, ka ir svinējuši svētkus, sēdušies pie stūres reibumā un piedzīvojuši traģiskus mirkļus, zaudējot draugus, tuviniekus un pārdzīvojot grūtus un sāpīgus dzīvē atgriešanās mirkļus.
CSDD kampaņa “Viena kļūda – salauzta dzīve” ir balstīta uz vairāku avārijās cietušu cilvēku pārdzīvojumiem, emocijām un traģiskām atklāsmēm.
Kampaņas video: https://youtu.be/q2a8jr1mFbs
Kampaņas laikā sabiedrība tiks uzrunāta arī ar trim dokumentāliem videostāstiem “Viena kļūda – salauzta dzīve”.
“Ir grūti skatīties realitāti – kā viena kļūda var mainīt jauniešu dzīvi. Mūsu kampaņas stāsti ir skarbi, patiesi, un tie noteikti liks sabiedrībai aizdomāties par sekām, kādas var būt, ja autovadītājs sēžas pie stūres reibumā,” norāda CSDD valdes priekšsēdētājs Andris Lukstiņš. “Tādēļ mūsu aicinājums pirms vasaras saulgriežiem jau vairākus gadus ir nemainīgs: “Pieskati draugu, tuvinieku, jebkuru līdzcilvēku, lai viņš nekļūdās un nesēžas pie stūres reibumā!” Jo, kā saka traģēdijā cietušais, brīdī, kad “alkohols valda pār tevi, tu pārstāj kontrolēt savu rīcību un uzvedību”. Izglābt var tikai atbildīga drauga rīcība!”
Pētījuma aģentūras “Latvijas Faktu” direktors, sociologs Aigars Freimanis skaidro: “Mūsu kopējā pētījuma rezultāti var kalpot par labu ilustrāciju tam, cik ietekmīgas var būt sociālās kampaņas, kuru mērķis ir mainīt cilvēku paradumus un atcelt iesīkstējušus stereotipus. Aizvien vairāk Latvijas iedzīvotāju apzinās, ka braukšana dzērumā ir bīstama un noziedzīga.”
CSDD apkopotā statistika liecina, ka no 2010. gada reibumā izraisīto avāriju skaits samazinājies par 28%, bojāgājušo skaits sarucis par gandrīz pusi (no 22 bojāgājušajiem 2010. gadā līdz 12 bojāgājušajiem pērn), bet ievainoto skaits – par 23%.
Informatīvo kampaņu “Viena kļūda – salauzta dzīve” rīko CSDD, to atbalsta Latvijas Mobilais Telefons, degvielas uzpildes stacija “Virši-A” un “Rīgas alus kvartāls”. Kampaņa tiek finansēta no OCTA līdzekļiem.
*CSDD 2018. gada maijā veiktais pētījums “Sabiedrības attieksme pret automašīnas vadīšanu alkohola reibumā” sadarbībā ar pētījumu centru “Latvijas Fakti”. Pētījumā aptaujāti 1017 Latvijas iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 74 gadiem.